Kaip pasakoja „Retro mugės“ organizatoriaus asociacijos „Retromobile“ vadovas Ramūnas Kardelis, ši istorinės technikos gerbėjų šventė gimė iš poreikio aktyviai bendrauti, keistis informacija, žiniomis, ir žinoma iš poreikio gauti reikalingas detales restauruojant istorinį motociklą ar automobilį.
„Mes kiek su pavydu žvelgėme į Latvijos ir Estijos istorinės technikos gerbėjus, kurie analogiškas šventes turėjo jau nuo senų laikų. Pradžioje panašią mugę bandėme kurti Karklės miestelyje, pajūryje. Bet greitai supratome, jog tai ne ta vieta ir ne ta šventė, kuri kaip magnetas trauktų istorinės technikos gerbėjus“, – pasakoja mugės organizatorius.
„Retro mugė“, startavusi 2014 metais, auga geometrine progresija. Pradžioje mąstę mugę organizuoti vieną kartą metuose, asociacija „Retromobile“ labai greitai suprato, jog jiems nepavyks to padaryti. Istorinės technikos gerbėjų šventę teko kartoti. Tradicija akimirksniu prigijo ir šiuo metu mugė vyksta du kartus per metus, gegužės bei rugsėjo paskutinėmis sekmadienio dienomis.
„Džiaugiamės, jog augame ne tik kiekybiškai, tačiau kas svarbu ir kokybiškai“, – teigia R. Kardelis.
„Retro mugės“ organizatorius aktyviai prižiūri, kad mugė neišaugtų į sendaikčių prekyvietę, kad nebūtų prekiaujama daiktais, nesusijusiais su istorine technika.
„Kartais pasitaiko asmenų, kurie bando prekiauti ne su istorine technika susijusiais daiktais, tai tokius tenka mandagiai įspėti, ir jei jie per kitą mugę nepasitaiso, su tokiais asmenimis tenka atsisveikinti. Vienok, propaguojame ir leidžiame prekiauti tokiais daiktais, kurie papildo istorinę techniką, paprastai tai būna vairuotojo ar ekipažo ekipuotė, atitinkama apranga, įrankiai, kiti aksesuarai, iš „anų laikų“ transporto istorijos. Antikvariatu ir kitais sendaikčiais, nesusijusiais su transporto istorija, lai prekiauja kiti, tai ne mūsų veiklos baras“, – teigia mugės rengėjai.
Kitas mugės akcentas, besivystantis į tradiciją, tai istorinės technikos gerbėjų susitikimo su istoriniu transporto nuolatinė vieta. „Retro mugė“ plečiasi ne tik detalių, medžiagų bei įrangos pasiūla ir gausa, tačiau ir akį traukiančiais restauruotais eksponatais.
Su kiekviena muge į ją atvyksta vis daugiau ir daugiau entuziastų su istorinėmis transporto priemonėmis, suformuodami savotišką parodą. Susiorganizuoja bei atvyksta ištisi klubai – „Istorinių Audi klubas“, „LADA klubas“, motociklininkai ir kiti.
„Ne sykį teko stebėti, kuomet su istoriniu transportu atvykęs asmuo, namo išvyksta su kita istorine transporto priemone, nes paprasčiausiai savo pardavė, o nusipirko kitą. Kitas įdomus dalykas – stebėti, kaip mugės metu asmuo randa geresnės kokybės daiktą ir čia pat jį įsigijęs bando nuiminėti nuo savo transporto ir uždėti naujai įsigytą detalę“, – teigia pašnekovas.
Mugės organizatoriai džiaugiasi, jog su kiekviena muge istorinės technikos gerbėjų gretos tik didėja, prisijungia naujų entuziastų, ir anksčiau ar vėliau kiekvienas čia atranda tai ko ieško.
Paskutiniu metu mugės organizatoriai pastebi, jog istorine technika intensyviai pradėjo domėtis jaunosios kartos atstovai.
„Jei vyresnės kartos atstovus didžia dalimi beveik visus pažįstame ir juos sutinkame mugės metu, pastebime jaunosios kartos suaktyvėjimą, kurie savo žingeidumu niekuo nenusileidžia vyresnybei. Tačiau kartų konflikto nėra. Ir jaunas ir senas į mugę atvyksta to paties – kaupti, ar pasidalinti savo patirtimi, surasti reikalingų dalių restauraciniame projekte, o kitas – išmainyti turimas dalis, ar paprasčiausiai jas perleisti tam, kam jos reikalingos. Jei ir vieni ir kiti lieka patenkinti, reiškiasi „Retro mugė“ įgyvendina savo paskirtį – puoselėti Lietuvos istorinės technikos judėjimą. Mūsų atveju tai yra svarbiausia“, – džiaugiasi mugės organizatorius Ramūnas Kardelis.