„Galios matavimas yra vienas iš automobilio būklės patikros būdų. Matuojant galią pirmiausia išmatuojamas sukimo momentas, o tuomet pagal variklio sukimosi greitį išskaičiuojama galia. Ir nors tiesiogiai automobilio amžiaus galios matavimas neišduoda, visgi galimas problemas – parodo“, – kalbėjo VTDK Automobilių transporto inžinerijos katedros doc. dr. Alfredas Rimkus.
Pasak jo, prasidėjus automobilio techninėms problemoms, pirmiausia dingsta sukimo momentas. Ir tą lemia pačios įvairiausios priežastys, akcentavo žinovas, ir mechaninės, ir elektroninio valdymo, ir daugybė kitų.
„Ir įvairių jutiklių, ir degalų purkštuvų gedimai, gali būti ir oro tiekimo sistemos pralaidumas pablogėjęs, EGR vožtuvo problemos. O vienas dažniausiai pasitaikančių yra turbokompresoriaus gedimas, kai jis netiekia numatyto oro kiekio į variklį, – vardino A. Rimkus. – Gali būti sutrikęs turbokompresoriaus ar jo geometrijos valdymas, gali būti pažeistos turbokompresorių sparnuotės, gali būti, jog įsiurbimo sistema yra nesandari ir dar daug kitų gedimų.“
Ar saugu didinti galią?
Panorus didinti variklio galią, sakė ekspertas, vieno atsakymo, kiek saugu ją kilstelėti, nėra. Visgi, pastebėjo jis, kalbant apie šiuolaikinius automobilius akivaizdu, kad gamintojų palikti galios resursai menksta.
„Senesnės kartos automobiliuose 20 proc. variklio galios padidinimas buvo saugi riba. Aišku, yra ir didesnių galios rezervų“, – pasakojo A. Rimkus.
Tačiau nepaisant automobilių gamintojų palikto rezervo, žinovas perspėjo, kad galios didinimas ne visada yra saugus. Pasak jo, gali nutikti taip, kad esant didelei variklio apkrovai, bus pažeidžiamas variklio metalas, atsiras mikroįtrūkimų.
„O tai lems, kad po kurio laiko net ir dėl nedidelės apkrovos detalės bus pažeistos, pavyzdžiui, trūks cilindras, ar bus „ištempti“ variklio galvutės varžtai ir ji praras sandarumą“, – pavyzdžiu dalinosi pašnekovas.
Be to, panorus didinti galią, reikėtų atkreipti dėmesį į tai, kad svarbu pasirūpinti ir kitais automobilio mazgais, tokiais kaip sankaba, pusašiai. Taip pat reikėtų išspręsti ir automobilio saugumo klausimus.
„Automobilio variklio galios „atrakinimas“ yra susijęs su variklio valdymo sistema, valdymo algoritmu. Automobilio gamintojai šį algoritmą yra parengę taip, kad variklis turėtų tam tikrą galios atsargą. Norint algoritmą pakeisti, turi būti naudojami arba paties gamintojo programiniai pakeitimai, arba su tuo dirbančių specialistų. Ir, kas svarbiausia, programa turi būti saugi ir išbandyta“, – pabrėžė A. Rimkus.
Pasak jo, jei nusprendžiama galios didinimą patikėti bet kam, o ne specialistams, gali nutikti taip, kad bus sutrikdytas variklio šiluminis režimas, jo aušinimas nebus pakankamas. Tai lems, kad labiau kais stūmokliai ir, jei nebus užtikrinta, kad tarp stūmoklių ir cilindrų būtų didesni tarpeliai, stūmoklis gali užstrigti ar kilti kitų bėdų.
Kaip išsaugoti „arklius“
Anot VTDK Automobilių transporto inžinerijos katedros docento, būtų, kaip kuo ilgiau išsaugoti variklio gyvybingumą, ne vienas.
Pirmiausia, anot eksperto, reikia tinkamai prižiūrėti variklį: laiku keisti alyvą, naudoti ją tinkamos sudėties, pasirūpinti, kad variklio darbo režimas būtų optimalus.
„Taip pat reikėtų ir pagal gamintojo reikalavimus laiku keisti tam tikrus komponentus. Tarkim, uždegimo žvakes. Aktualus net aušinimo skystis“, – komentavo specialistas.
Savomis akimis pamatyti, kaip vyksta automobilių galios matavimas, pasižvalgyti į išskirtinius išpuoselėtus automobilius, taip pat pamatyti, kaip tikrinamas jų svorio pasiskirstymas bus galima balandžio 18 dieną, nuo 12 valandos, Olandų gatvėje Vilniuje esančiuose VTDK rūmuose.