Iš pažiūros vienodi, bet veikia skirtingai

Vienas iš gamintojų, istoriškai didelį dėmesį teikiančių komfortą užtikrinančių važiuoklių kūrimui, yra „Citroën“. Jis ir šiandien šią savybę laiko viena prioritetinių.

Hidropneumatines važiuokles turėję modeliai, kaip antai legendinis „Citroën DS“, CX, XM ar C6, suteikė kitokią vairavimo ir keliavimo patirtį. Tiesa, tai buvo didesni ir prabangesni Prancūzijos gamintojo modeliai. Tačiau dabar aukšto lygio patogumas prieinamas net ir tokių kasdienių kompaktinės klasės modelių kaip „Citroën C4“ vairuotojams.

Prancūzų paslaptis – progresinių hidraulinių amortizatorių sistema. Ji nėra sudėtinga konstrukciškai, tačiau dėl automobilių sporte naudojamos technologijos per kelio nelygumus leidžia važiuoti labai komfortiškai.

„Žiūrint išoriškai, amortizatoriai niekuo nesiskiria, bet viduje turi papildomus vožtuvus, kurie leidžia keisti savybes, priklausomai nuo to, kiek yra susispaudusi pakaba. Paprastai įtaką važiuoklės darbui daro du elementai – spyruoklė ir amortizatorius. Spyruoklė palaiko kėbulo svorį ir lemia pakabos standumą, o amortizatorius slopina spyruoklės svyravimą“, – dėsto automobilių inžinierius ir važiuoklių specialistas Domas Zinkevičius.

„Spyruoklė turi guminius eigos ribotuvus, kurie, važiuoklei susispaudus, ją dar labiau sukietina. Pavyzdžiui, pervažiavus per greičio ribojimo kalnelį, automobilis lyg atšoka, jį atmeta į viršų. Taip nutinka dėl to, kad, suveikus spyruoklės eigos ribotuvams, nėra papildomo slopinimo, nes amortizatorius per visą savo eigą veikia vienodai, nepriklausomai nuo to, kiek važiuoklė yra suspausta.

Tuo metu „Citroën“ važiuoklė labiau slopinama, kai ji yra stipriai suspausta. Tai reiškia, kad tuo metu, kai automobilis pašoka ir nusileidžia iki eigos ribotuvo, amortizatorius palaipsniui sukietėja ir taip suvaldo spyruoklės atmetimą“, – kuo ši sistema skiriasi nuo įprastų amortizatorių paaiškina specialistas.

Anot D. Zinkevičiaus, tokia technologija naudojama aukštos klasės sportiniuose automobiliuose, pavyzdžiui, Pasaulio ralio čempionato (WRC) boliduose ar automobiliuose, važiuojančiuose Dakaro ralyje.

„Todėl galime matyti, kaip jie šoka per tramplinus, bet nėra atmetami, nes važiuoklė sugeria smūgį“, – atkreipia dėmesį pašnekovas.

Ne vien tik komfortas

Nors pagrindinis naujoviškos „Citroën“ važiuoklės sistemos tikslas yra komfortas, ji gali daryti įtaką ir kitoms automobilio važiavimo savybėms. Pavyzdžiui, nuo važiuoklės darbo ir veikimo gali priklausyti automobilio stabilumas ir padangų sukibimas su kelio danga.

„Stabilumas ir sukibimas yra skirtingi dalykai. Stabilumas – tai kaip greitai ir tiksliai automobilis reaguoja į mūsų komandas. Automobilio sukibimą mes išbandome ir patiriame tik ekstremaliose situacijose, kai reikia staigiai sukti arba stabdyti. Šiai savybei užtikrinti geriau tinka standi važiuoklė ir dažniausiai tai sprendžiama naudojant stabilizatorių. Tačiau minkšta važiuoklė neprisideda prie geresnio stabilumo.

Tuo metu minkšta pakaba padidina sukibimą, o „Citroën“ sistema dar labiau pagerina šias savybes. Paprastame automobilyje, kai pakaba susispaudžia ir yra atmetimo momentas, sukibimas suprastėja, nes sumažėja padangos prispaudimas. Jei atmetimo nėra, padanga geriau sukimba su danga“, – paaiškina D. Zinkevičius.

Automobilių inžinierius atkreipia dėmesį, kad, nepaisant to, jog progresinių hidraulinių amortizatorių sistema sukurta remiantis automobilių sporto technologijomis, tai nereiškia, kad, pavyzdžiui, tokią sistemą turintis modelis pritaikytas ralio lenktynių trasai.

„Šiuo atveju sistema sukurta orientuojantis į kasdienį vairavimą, švelnesnį, komfortiškesnį kelio nelygumų įveikimą. Tuo metu sportiniuose automobiliuose reikalingi papildomi komponentai, užtikrinantys būtent sportui reikalingas savybes, nepakanka tik amortizatorių.

Tačiau teoriškai dėl geresnio sukibimo tas pats „Citroën C4“ galėtų greičiau važiuoti žvyrkeliu ar kokia nors labai grubia ir nelygia danga nei panašus tokios važiuoklės sistemos neturintis automobilis. Pats važiavimas taip pat būtų tolygesnis“, – sako D. Zinkevičius.

Kitas aptariamos technologijos išskirtinumas – jos prieinamumas plačiam vairuotojų ratui. Įprastai aukštą komforto lygį užtikrinančios sistemos būna ne tik techniškai sudėtingos, bet ir brangios, todėl diegiamos tik aukštos klasės modeliuose.

Tačiau laikydamasis nuo savo prekių ženklo neatsiejamų tradicijų Prancūzijos gamintojas sukūrė sistemą, kuri būtų lengvai pritaikoma įvairiems skirtingų klasių modeliams, todėl gali būti naudojama ne tik aukštesnės, bet ir vidutinės klasės automobiliuose.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją