Pagrindinis „Hot Wheels“ gaminių linijos dizaineris mirė kovo 23 d. nuo vėžio sukeltų komplikacijų. Žaislinių mašinėlių gerbėjų bendruomenės liūdesys buvo neišmatuojamas. Visi jį pažinoję žmonės tvirtino, kad R. Asada skleidė teigiamą energiją. Jis buvo geros širdies, nuoširdus ir žavingas. Tiesą sakant, savybes, kurios darė jį ypatingą, nelengva apibūdinti žodžiais, rašoma roadandtrack.com.
Jeigu kada nors rankose laikėte kurį nors iš jo sukurtų „Hot Wheels“ modeliukų, tam tikra prasme buvote susitikę su R. Asada. Kiekviena mašinėlė – tikras meno kūrinys. Jos yra nuotaikingos, pilnos paslėptų staigmenų ir keistų idėjų. Tikro automobilio pavertimas „Hot Wheels“ modeliuku nėra tik jo sumažinimas. Būtina išlaikyti proporcijas, gamybos procesui būdingi tam tikri apribojimai, o galutinis rezultatas turi būti tinkamas šio prekių ženklo firminėms oranžinės spalvos trasoms.
R. Asada kūriniai atrodo teisingai. Jie ne tik pasižymi tikslumu, bet ir atspindi originalo dvasią. Jie yra pilni džiaugsmo.
Sužavėjo tėčio „Honda“
Dizaineris gimė Osakoje 1978 m. ir augo už kelių valandų kelio nuo trasos „Suzuka“. Jeigu Amerikoje Detroitas pateikiamas kaip alternatyva Niujorkui, tai Osaka būtų alternatyva Tokijui. Osakos gyventojai yra mažiau užsidarę, draugiškesni. Regis, jie labiau moka linksmintis.
Asada šeimos albume yra nuotrauka, kurioje užfiksuotas iš laimės švytintis berniukas, stovintis prie savo tėčio ryškiai raudonos spalvos antros kartos „Honda Prelude“. Tai buvo visą gyvenimą trukusio susižavėjimo „Honda“ pradžia. Vėlesnėse nuotraukose R. Asada įamžintas darželyje piešiantis „Honda CRX“. Jo piešinys – nepaprastai tikslus, turint omenyje berniuko amžių, tinkamai išlaikyta trimačio vaizdo perspektyva.
„Ryu buvo ne šiaip geras dizaineris, jis buvo genialus, – tvirtina „Hot Wheels“ ir „Matchbox“ žaislinių mašinėlių dizaino vadovas Bryanas Benedictas. – Prieš pradėdamas studijuoti dizainą, jis įgijo fizikos mokslų bakalauro laipsnį.“
Studijuodamas Oregono universitete, R. Asada susipažino su Hazel Diaz. Jiedu galiausiai susituokė ir buvo neišskiriami iki pat dizainerio mirties.
„Ryu buvo tvirtos valios žmogus ir niekada nepasiduodavo, – sakė našlė. – Visada ieškodavo teigiamų dalykų.“
Kurį laiką dirbo su „Peugeot“
Baigęs studijas universitete, R. Asada pasirinko prestižinius transporto kursus dizaino koledže „ArtCenter“. Šią mokymo įstaigą baigė tokie įžymūs žmonės kaip Peteris Brockas, „Nissan“ dizaineris Shiro Nakamura, Chipas Foose’as ir „Hyundai“ dizaineris Lucas Donckerwolke’as. Tai viena garsiausių dizaino mokyklų,o jos absolventai seniai nustatinėja naujus automobilių pramonės dizaino standartus. Neretai nauji talentai išgraibstomi dar tebestudijuodami koledže. Taip nutiko ir R. Asada. Iš pradžių jį pasamdė „Peugeot“, ir japonas kurį laiką dirbo Prancūzijoje. 2004-aisiais jis grįžo į Jungtines Amerikos Valstijas (JAV) ir pradėjo dirbti žaislų gamybos milžinėje „Mattel“.
Kurti žaislinius automobilius buvo tikrasis jo pašaukimas. Dar vaikystėje susižavėjęs modeliavimu ir radijo bangomis valdomomis mašinėlėmis, R. Asada dažnai ką nors meistraudavo savo rankomis. Jo pirmasis automobilis buvo „Sable GS“, taip pat jis turėjo tris „Subaru SVX“, o modeliuką „Taurus SHO“ (1/25 tikrojo dydžio) dizaineris pavertė universalu ir Oregono universiteto garbei papuošė valstybiniu numeriu „GO DUCKS“.
Iš pradžių R. Asada kūrė žaislines mašinėles prekių ženklui „Matchbox“ ir prisidėjo prie tokių modelių kaip „Matchbox Superlift Jeep“ bei „Superlift Ford F550“.
Pirmasis sukurtas modelis – japoniškas
Savo pirmąjį „Hot Wheels“ modeliuką – futuristinį branduoliniu kuru varomą lenktyninį automobilį „Gearonimo“ – jis sukūrė kaip kviestinis dizaineris. Pirmasis japono „Hot Wheels“ modeliukas buvo, žinoma, „Honda“.
R. Asada devizas skambėjo taip: „Honda“ per amžius!“ Nors jis mėgo įvairius automobilius, „Honda“ buvo jo aistra. Jis sukūrė „Honda S2000“ (1/64 tikrojo dydžio) modeliuką, identišką jo geltonos spalvos automobiliui, kuriuo važinėdavo į darbą (beje, Japonijoje jo tėvai taip pat turėjo geltoną S2000). Vėliau jis įsigijo automobilį „Honda NSX“ ir jį pavertė panašiu į 1991 m. didžiojo prizo lenktynėse „Suzuka“ trasoje matytą variantą, kurį prisiminė iš vaikystės.
„Jis kūrė automobilių, kurie jam daug reiškė, modelius, – sakė H. Diaz. – „Porsche 944“ su stetoskopu [viena iš R. Asada paliktų staigmenėlių, matoma pro galinį langą] buvo savotiška duoklė Ryu gydytojui, kuris turėjo tokį automobilį ir padėjo Ryu kovoti su vėžiu. Galiausiai juodu tapo gerais draugais ir kartu važinėdavosi. Jo vaikystėje dominavo „Honda“ automobiliai, todėl „Prelude“ modeliuką jis skyrė savo mamai. Netgi valstybinis numeris yra toks pat, kaip ir tikrojo turėto automobilio.“
„Mums buvo sunku jį įkalbėti kartu žiūrėti „Sostų karus“, – teigė ilgametis R. Asada bičiulis Benas Hsu, portalo „Japanese Nostalgic Car“ vyriausiasis redaktorius ir vienas iš įkūrėjų. – Jis pareiškė: „Kodėl man turėtų būti įdomu žiūrėti serialą, kuriame nėra automobilių?“
„Kai kas nors miršta, visi sako, kad tas žmogus buvo pozityvus, bet tai paprasčiausiai negali būti tiesa visais atvejais, – pridūrė B. Hsu. – Visgi Ryu iš tiesų buvo pozityvus žmogus. Jis visada buvo toks linksmas. Visada. Net chemoterapijos metu.“
Įnešė pagarbą automobilių kultūrai
2013 m. R. Asada perėjo dirbti į „Hot Wheels“ komandą ir tapo jos pagrindiniu dizaineriu. Po kelerių metų jo darbai pakeitė šį prekių ženklą ir įkvėpė jam naujos gyvybės.
Jeigu gyventumėte Jokohamos mieste, ankstyvą sekmadienio rytą nuvykę į Daikoku automobilių stovėjimo aikštelę, esančia visai šalie greitkelio, vingiuojančio Tokijo įlanka, ten išvystumėte įvairiausių entuziastingų automobilių mėgėjų. R. Asada tą entuziazmą pavertė žaislinėmis mašinėlėmis, kurios telpa į kišenę.
Jis ne šiaip atnešė japoniškus automobilius į „Hot Wheels“, jis atnešė japoniškam stiliui būdingą pagarbą automobilių kultūrai apskritai. R. Asada sukūrė tiek „Honda City Turbo“ (su dviem sulankstomaisiais „Motocompo“ motoroleriais), tiek „S1 Lotus Esprit“ ir „Lancia Delta Integrale“, taip pat „Audi RS6 Avant“ bei „Lamborghini Countach“ versiją, dalyvavusią 1983 m. Monako didžiojo prizo lenktynėse. Atėjus R. Asada, „Hot Wheels“ modeliukų asortimentas pradėjo geriau atspindėti platesnį automobilių entuziastų skonį. Prekių ženklo kryptis pasikeitė, ir žmonės tai pastebėjo.
Taip pat R. Asada pasižymėjo smalsumu ir žavingomis keistenybėmis. Pietų pertraukos metu jį įkvėpė skrudintuvas, ir japonas sukūrė modeliuką „Roller Toaster“ – automobilio ir skrudintuvo hibridą, įskaitant iššokančias „duonos“ riekes. Jis suderino „bosozuku“ stilių (Japonijoje paplitusi jaunimo subkultūra, kuriai būdingas motociklų gražinimas) su mažai kam žinomu vaikystės modeliuku „Noppo“ ir sukūrė linksmą žaislinį automobilį „Manga Tuner“. Kitas nestandartinis kūrinys – mėsainių sunkvežimis, pavadintas „Buns of Steel“ („Plieninės bandelės“).
Dauguma „Hot Wheels“ dizainerių iš pradžių nupiešdavo koncepcinius eskizus ir tada bendradarbiaudavo su už modeliukų liejimą atsakingais darbuotojais. R. Asada buvo vienintelė šios nerašytos taisyklės išimtis. Jis dirbo iš karto trijuose matmenyse ir virtualia dizaino priemone savo idėjas paversdavo tikrove. Jis paprasčiausiai gebėjo viską matyti kitaip.
„Jis iš tikrųjų pakylėjo prekių ženklą į naują lygmenį, – sakė B. Benedictas. – Jo gerumas, šypsena ir gailiaširdiškumas... Labai norime pagerbti jo atminimą, stengdamiesi būti panašesni į jį.“
Vienijo aistra automobiliams
„Visą tą laiką, kurį jį pažinojau, jis pamažu merdėjo nuo vėžio, – pasakojo Timas Mingsas. – Jis nė karto dėl nieko nesiskundė. Ryu buvo vienas doriausių sutiktų žmonių. Tiesiog šaunus vyrukas.“
T. Mingsui priklauso „Merciless Mings“, restauravimo dirbtuvės, besispecializuojančios ankstyvųjų „Honda“ modelių, skirtų Amerikos rinkai, restauravimu. Jis dirbo su R. Asada prie vieno iš paskutiniųjų savo projektų – modeliuko „Honda N600“ liejimo.
„Aš praktiškai prie jo priekabiavau internete“, – juokavo T. Mingsas. Kiekvieną kartą portale „Japanese Nostalgic Car“ pasirodžius naujam „Hot Wheels“ modeliukui, T. Mingsas komentarų skiltyje klausdavo, kada ateis eilė „Honda N600“.
Ir pagaliau išaušo šio automobilio šlovės akimirka. Rezultatas išties nuostabus. R. Asada sukurta versija subtiliai skiriasi nuo originalo: turi praplatintas arkas ir per daug į akis nekrintantį priekinio buferio aptaką. Modelis perteikia viską, ką reikia žinoti apie šį smagų „Honda“ gaminį, turintį dviejų cilindrų variklį.
„Ryu žavėjosi automobilių gebėjimu suvienyti žmones, – sakė jo žmona H. Diaz. – Jis kūrė prasmingus santykius, dalydamasis savo aistra automobiliams su kitais.“
Automobilių entuziastai neslepia, kad kai R. Asada mirė, ir automobilių pasaulyje, regis, pasidarė tamsiau. „Jis buvo vienas iš mūsų. Jis buvo geriausias iš mūsų. Jo liepsna užgeso, bet spėjo įžiebti tūkstančius kibirkščių. Ilsėkis ramybėje Ryu. Būsimieji automobilių entuziastai miega pasidėję tavo darbus po pagalve. Į visus savo kūrinius tu idėjai dalelę savęs. Dėkojame tau už galybę mažyčių, bet nepaprastai brangių dovanų“, – skelbia žurnalas „Road and Track“.