Nuo kitų metų sausio pradedantieji vairuotojai, taksi automobilių, mopedų, motociklų, triračių, lengvųjų keturračių, keturračių, galingųjų keturračių, transporto priemonių, kurių didžiausioji leidžiamoji masė didesnė kaip 3,5 t arba kurios turi daugiau kaip devynias sėdimas vietas, arba kurios veža pavojinguosius krovinius, vairuotojai bus laikomi neblaiviais, kai etilo alkoholio koncentracija jų iškvėptame ore, kraujyje, šlapime, seilėse ar kituose organizmo skysčiuose bus daugiau kaip 0 promilių.
Iki šiol tik kelios Europos valstybės buvo įvedusios kategorišką nulio promilių reikalavimą. Vis dėlto skeptikai tvirtina, kad tokios priemonės negarantuoja, jog keliuose taps saugiau.
„Noriu atkreipti dėmesį, kad daugiausia avarijų įvyksta Rumunijoje, nors ten leistina alkoholio norma kraujyje 0,00 promilės, o saugiausia yra Maltoje, Didžiojoje Britanijoje, Danijoje, nors šiose šalyse leistinas alkoholio kiekis kraujyje yra 0,8 ir 0,5 promilės“, - statistiniais duomenimis savo pranešime dalinasi Seimo darbo partijos frakcijos narys Valdas Skarbalius.
Jo teigimu, pastarųjų metų duomenys rodo, jog neblaivūs vairuotojai, sulaikyti vieną, du ir daugiau kartų, yra linkę kartoti klaidas. Parlamento narys įsitikinęs, kad avaringumo problemą spręsti reikėtų didinant atsakomybės naštą nusižengusiems, o ne mažinant leistinos alkoholio koncentracijos normą.
Baiminasi, kad gali bausti nekaltus
Kalbama, kad netolimoje ateityje 0 promilių reikalavimas gali būti įvestas ne tik tam tikrų kategorijų, bet apskritai visiems vairuotojams. Nuo kitų metų sausio motociklininkai vieni pirmųjų turės keisti įpročius, kai įsigalios naujasis reikalavimas.
Motociklą vairuojantis Vygintas dalinasi įžvalgomis apie priimtas pataisas dėl neblaivių vairuotojų. Jo manymu, situaciją reikėtų vertinti atsargiai: „Neteigiu kategoriškai, kad vartojant alkoholį galima ramiai važinėtis, bet įvedant naująją tvarką iškart iškils dviprasmybių, kadangi patikrinimo metu kraujyje galima nustatyti alkoholio pėdsakus, kurie užsiliko žmogaus organizme“.
Todėl motociklu keliauti mėgstantis vairuotojas galvoja, kad taip bus sudaryta galimybė bausti ir neapsvaigusius vairuotojus. „Nulio promilių riba yra labai kebli, užkrausianti nemenką biurokratinę naštą valstybei. Juk viskas priklauso nuo individualių organizmo sugebėjimų skaidyti alkoholį“, – sako jis.
Galima spėti, kad įsigaliojus naujovėms ginčytinų situacijų nebus išvengta. Tiesa, kol kas dar neaišku, kokia atsakomybė laukia vairuotojų, kuriems bus nustatoma, pavyzdžiui, 0,01 promilės alkoholio koncentracija. „Nuo ko priklausys sprendimas?, – klausia motociklu mėgstantis keliauti vairuotojas. – Greičiausiai nuo patikrą vykdančių pareigūnų. Vieni griežtai laikysis įstatymo raidės, kiti gali būti atlaidesni“.
Motociklininko manymu, didesnį poveikį prie vairo svaigintis nevengiantiems vairuotojams turi švietėjiškos programos, socialinė reklama: „Sėkmingai vyko akcija „Karas keliuose“, apie kurią aš senokai nieko negirdėjau. Matyt, vairuotojai nejausdami aktyvios kampanijos poveikio atsipalaiduoja“.
Prisiminus praeityje įvykdytus kelių eismo taisyklių pakeitimus ir juos lydėjusį nepasitenkinimą, panašaus scenarijaus galima laukti ir šįkart. Nors nepopuliarūs sprendimai dažnai sukelia neigiamą reakciją, tačiau laikui bėgant visi apsipranta, padaro išvadas ir priima kaip kasdienę realybę.
„Aš nesu nusistatęs prieš pataisas ir net matau jose savotišką privalumą. Dabar aišku, kad vairuojant negali vartoti alkoholio visiškai. Šis sprendimas išvaduoja nuo nereikalingų kančių – nebereikia galvoti, ar užsakyti alų mažame ar dideliame bokale“, – juokiasi Vygintas.
Jo nuomone, pakeistą įstatymą galima traktuoti kaip vieną iš priemonių padidinti eismo saugumą keliuose ir vairuotojų savimonę. Kita vertus, tarp skirtingo amžiaus motociklininkų yra ir atsakingų vairuotojų, ir nesubrendusių galingos technikos savininkų, kurie stokoja patirties, o pastarieji kelią tokią pačią grėsmę, kaip ir mėgstantys išgerti.