Naujus automobilius dažniau linkę rinktis jaunesni pirkėjai, kuriems, kaip pastebėjo „CarVertical“ kompanijos vyriausiasis kūrybininkas bei automobilių rinkos ekspertas Matas Buzelis, svarbios išmaniųjų įrenginių jungiamumo galimybės, saugumo sistemos ir kita gerai veikianti šiuolaikinė elektronika.
„Žmonėms dabar ne tokia svarbi automobilio dinamika, valdymo tikslumas ar grįžtamasis ryšis. Jiems aktualiau patogumas atrakinti automobilį išmaniuoju telefonu ar kitos panašios technologijos, į jas orientuojasi ir gamintojai“, – kalbėjo ekspertas.
Ieško saugumo ir komforto
Mažėjant norui įsitraukti į vairavimą, pamažu proporcingai auga komforto ir saugumo poreikiai. Prisitaikančios greičio, eismo juostos palaikymo ar avarinio stabdymo pagalbos šiuolaikiniams pirkėjams tapo savaime suprantami dalykai, jie ėmė tikėtis ir norėti gerokai daugiau.
Taip buvo ištobulinti ilgą laiką egzotika laikyti patogumai kaip vieno mygtuko paspaudimu valdomos automatinio parkavimo sistemos arba naktinio matymo įranga. O svarbiausia, kad šios technologijos tapo labiau prieinamos. Dabar į vietą stovėjimo aikštelėje įvažiuoti ar naktį už žibintų apšvietimo ribų pėsčiuosius bei gyvūnus gali fiksuoti ne tik reprezentaciniai 7 serijos BMW, bet ir kur kas paprastesni modeliai kaip „Peugeot 3008“ ar 5008.
Anot M. Buzelio, šiuolaikinius automobilius jau galima skirstyti ir pagal programinę įrangą. Į pirmąją kategoriją patektų diegiantys elementariausias sistemas, kuriomis paprasta naudotis, antroje būtų šiek tiek vėluojanti vidutinio lygio įranga, o trečiajai galima priskirti moderniausias technologijas be apčiuopiamų mygtukų ir rankenėlių – viskas valdoma per liečiamą ekraną arba balso komandomis.
„Ir dabar dar yra automobilių, kuriuose tokios įrangos galimybės kuklios – pateikia vidutines degalų sąnaudas, galbūt dar kelis rodiklius, leidžia reguliuoti muziką. Toliau seka sistemos, kuriose apčiuopiami mygtukai naudojami kartu su liečiamais ekranai, o moderniausiuose viskas optimizuota ir veikia be jokių rankenėlių“, – komentavo pašnekovas.
Skirtingi gamintojų sumanymai
Vairuotojo vieta pastaraisiais metais keitėsi itin stipriai, o kelias kryptis gerai iliustruoja „Porsche“, „Tesla“ ar „Peugeot“ pavyzdžiai.
„Peugeot i-Cockpit“ įrangą turinčio automobilio centre išsiskiria didelis lietimui jautrus ekranas, tačiau svarbiausioms funkcijoms palikti mygtukai, kai kurias galima valdyti balsu, o 3D projekcinis prietaisų skydelis iš karto leidžia suprasti, kad tai – visiškai naujo modelio salonas. Prancūzai nesukėlė visų funkcijų valdymo į jutiklinį ekraną, tačiau naudotis vien mygtukais jau nebepavyks. Panašios krypties laikosi „Audi“, BMW, „Mercedes-Benz“ gamintojai – pagrindinėms funkcijoms valdyti liko mygtukai, tačiau daug jų galima atlikti spaudžiant ekraną ar tiesiog balsu.
„Tesla“ automobilių rinkoje išsiskiria tuo, jog vairavimą ir visų funkcijų valdymą labiausiai priartino prie išmaniųjų įrenginių – šio gamintojo modeliuose dauguma funkcijų, net ir vairo kolonėlės, sėdynių padėtis ar stoglangio atvėrimas, koreguojamos didžiuliame centriniame ekrane spaudžiant virtualius mygtukus. Toks sprendimas atrodo itin moderniai ir yra intuityvus, tačiau ekspertai dažnai kalba apie neigiamą liečiamųjų ekranų įtaką eismo saugumui.
Dar didesniu ekranizavimu užsiėmė „Porsche“ bei „Honda“ gamintojai savo „Taycan“ bei „e“ modeliuose. „Taycan“ priekyje yra net keturi dideli ekranai – prieš vairuotoją sumontuotas prietaisų skydelis, du yra automobilio centre, dar vienas skirtas priekiniam keleiviui. Tuo tarpu „Honda e“ visa interjero priekinė dalis atrodo tarsi didelis ekranas, nors iš tikrųjų jų yra net penki. Dviejuose kraštiniuose rodomas šoninių vaizdo kamerų–veidrodėlių vaizdas, kiti trys skirti įvairių funkcijų valdymui.
Ryški spalva perteikia emocijas
Nors automobilių viduje ekranų vis daugėja, rinkdamiesi spalvas žmonės lieka konservatyvūs. Net ir tarp naujos kartos vartotojų, pastebėjo M. Buzelis, nemažai tokių, kurie nenori išsiskirti minioje, todėl iki šiol populiariausios išlieka neutralios automobilių spalvos – juoda ir balta su visais įmanomais tarpiniais tonais, įskaitant pilką ir sidabrinį. Jos dominuoja ilgus metus ir ši tendencija, anot eksperto, artimiausiu laiku nesikeis.
„Žalia, geltona ar violetinė spalvos yra daug retesnės. Žmonėms, kurie renkasi tokias išsiskiriančias spalvas, automobilis perteikia kažkokią emociją“, – kalbėjo rinkos žinovas.
Kai kurie automobilių gamintojai, prisitaikydami prie vyraujančių tendencijų, drąsiau naudoja ryškesnes spalvas. Jos dabar dažnai reiškia kartu su nauju modeliu į rinką ateinančias permainas.
Apie elektromobilių progreso šuolį „Porsche Taycan“ skelbė įvairių atspalvių žalia, žydra ir netgi raudona spalvomis, ryškūs geltoni, mėlyni arba raudoni naujieji „Peugeot“ modeliai nuo pat debiuto rinkoje spinduliavo jaunatviška energija, o visų „Mazda“ modelių pagrindinė spalva yra sodri raudona. Spalvų srityje eksperimentų nevengia net ir tipiniai „juodos–pilkos–baltos“ automobilių gamintojai – jau nieko nebestebina reklamose matomi ryškūs mėlyni ar žali „Audi“, BMW ar „Mercedes-Benz“ modeliai.