Tokias mintis pakurstė bene populiariausia keistos siuntos istorija, užfiksuota dar praėjusiame tūkstantmetyje. 1916 m. jaunas verslininkas William H. Coltharp JAV paštu iš vienos Jutos valstijos pusės į kitą atsisiuntė 80 tūkst. plytų, skirtų banko statyboms. Nors tam prireikė 8 000 atskirų siuntinių, savo tikslą verslininkas įgyvendino. Tokį būdą W. H. Coltharp pasirinko siekdamas sutaupyti ir daugiau nei metus užsitęsęs nuotykis verslininkui atnešė norimus rezultatus – ir pinigai sutaupyti, ir bankas sėkmingai pradėjo veiklą 1919 metais.

Jokių legalumo apribojimų

Pirkdami automobilį neišvengiamai turėsite mokėti ir mokesčius, pvz., pridėtinės vertės mokestį (PVM), o jeigu automobilis pasieks Lietuvą iš ne Europos Sąjungai priklausančios šalies – ir muito mokestį. Taigi, iškart gali kilti klausimas – ar siųsti automobilį dalimis būtų legalu – gal tai patogus būdas išvengti mokesčių?

Kauno teritorinės muitinės atstovai pataria analizuoti Pasaulinės pašto konvencijos 18 straipsnį, kuriame aprašyti draudžiami siųsti daiktai. Tarp jų – suklastota ir neteisėtai nukopijuota produkcija, narkotinės ir psichotropinės medžiagos, pavojų su siunta dirbantiems bei kitiems žmonėms keliantys siuntiniai, tačiau nei pusės žodžio apie automobilius ar jų dalis. Jokių apribojimų automobilio dalių importui nėra ir Lietuvos Pašto įstatyme, kuris reglamentuoja pašto veiklos pagrindus, pašto paslaugų teikėjų ir naudotojų santykius, atsakomybę už šio įstatymo pažeidimus ir kurio turi laikytis visi šalyje veikiantys registruoti pašto paslaugų tiekėjai.

Tiesa, Kauno teritorinės muitinės inspektoriai iš Procedūrų priežiūros bei Tarifų ir muitinio įvertinimo kontrolės skyrių pažymi, jog nors teisės aktais nenustatytas draudimas pašto siuntomis siųsti (importuoti) automobilių dalis, tačiau jos yra apmokestinamos importo muitais ir mokesčiais, kurių tarifai priklauso nuo to, kokios dalys ir iš kokios šalies bus importuojamos. Pavyzdžiui, iš trečiųjų šalių importuojamiems duslintuvams (triukšmo slopintuvams) bei sėdynių saugos diržams taikytini 4,5 proc. trečiųjų šalių muito ir 21 proc. importo PVM tarifai. Iš Kinijos importuojamiems ratams su ratlankiais iš aliuminio – 4,5 proc. trečiųjų šalių muito, 22,3 proc. galutinio antidempingo muito ir 21 proc. importo PVM tarifai.

Problemos – siuntos dydyje

Taigi, siųsti automobilį dalimis – legalu. Tačiau pasirodo, tai nėra didžiausias iššūkis. Pasak siuntų siuntimo eksperto, platformos „Siųsk pigiau“ vadovo Mindaugo Šilkūno, svarbiausiu aspektu tampa automobilio detalių dydžiai. M. Šilkūnas pažymi, jog didelius krovinius reikia pakuoti į paletes, tačiau ir jų dydžiai, siunčiant per siuntų ir kurjerių paslaugas teikiančias įmones, yra riboti.

„Siunčiant į užsienį ar iš jo, paletės ilgiausia kraštinė gali siekti iki 240 cm, o aukštis iki 220 cm. Siunčiant Lietuvoje, ilgiausia kraštinė negali viršyti 120 cm“, – teigia „Siųsk pigiau“ vadovas.

Automobilis

Didžiausia automobilio dalis – automobilio rėmas. Tam, kad automobilis būtų stabilus ir garantuotų transporto priemonės saugumą, anot ekspertų, rėmo negalima ardyti – jis visuomet turi būti vientisas. Tad ši dalis per kurjerius ir siuntų tarnybas keliauti negalės, nes pvz., vieno populiariausių praėjusių metų šalies automobilių „Audi A6“ kėbulo ilgis siekia beveik 5 metrus, ir net nuėmus priekinį bei galinį buferius, automobilis sutrumpės vos keliasdešimt centimetrų. Greičiausiai nepavyktų atsisiųsti net ir mažojo „Smart“ – jo kėbulo ilgis siekia 270 cm.

Tiesa, net ir siunčiant mažesnes dalis, kurių nevaržo dydžio ar svorio apribojimai, tam, kad jos pasiektų kelionės tikslą, reikia jas tinkamai paruošti.

„Automobilio dalys turi būti išvalytos, jose negali būti degalų ar tepalų likučių. Jeigu dalis turi jų likučių, ją siųsti draudžiama. Taip pat, draudžiama siųsti akumuliatorius bei neįmontuotas oro pagalves“, – teigia M. Šilkūnas.

Lietuvoje neranda norimų detalių

Nors „Siųsk pigiau“ atstovai pastebi, kad daugiau automobilių detalių yra siunčiama į užsienį, netrūksta ir tautiečių, kurie geidžiamas dalis turi parsisiųsti į Lietuvą. Dažnai taip nutinka ir JMD.lt nariams, automobilių festivalio „Chill‘n‘Grill“ organizatoriams Mantui Pūčiui ir Selmui Adomoniui. Automobilių dailinimo entuziastai pastebi, kad nors viso automobilio dalimis parsisiųsti niekada nebandė, bet siuntų ar kurjerių paslaugas teikiančių įmonių paslaugomis pasinaudoti tenka norint gauti geriausias detales.

„Esu siuntęsis apdailos, pakabos dalių automobiliui, ratlankių, nes jei tik automobilis retesnis, viską, ko norisi ir ko reikia, rasti Lietuvoje – neįmanoma. Kitas dalykas tas, kad nors užsienyje reikalingų dalių rasti nesudėtinga, kur kas sunkiau atrasti, kas gali jas atvežti,“ – sako M. Pūtys.

„Kalbant apie automobilio dalių siuntimąsi, greičiausiai tai niekada neapsimoka, ypač, kai palygini, kiek dalys kainuoja ten, iš kur jas perki, ir kiek jos pabrangsta, kol atsiveži. Tačiau alternatyvų nėra, tad – kas belieka. Sunku suskaičiuoti, kiek yra atsisiųsta žibintų, aptakų ir kitų detalių ir, nepaisant kainos, vis tiek naudojausi kurjerių tarnybomis Įprastu paštu esu siuntęsis vos kelias dalis, tačiau nepatiko ilga siuntinio keliavimo trukmė“, – aiškina Selmas Adomonis.

Taigi, automobilių dalys, tiek siuntų siuntimo platformos ekspertų, tiek dažnai siuntų bei kurjerių paslaugomis besinaudojančių automobilių entuziastų teigimu, gana laisvai keliauja iš šalies ir į ją. Tačiau siunčiat įvairias didelių gabaritų dalis, susiduriama su apribojimais – tai per didelės, tai per sunkios, tai pavojingos ir nesiunčiamos visai. Taip ir baigiasi spėlionės – nors naudojantis siuntų ar kurjerių paslaugas teikiančiomis įmonėmis daug automobilio dalių galima atsisiųsti, tačiau visgi dėl didelių rėmo matmenų, viso automobilio dalimis atsisiųsti nepavyktų.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (3)