Elektromobilio baterijai įkrauti buitiniu lizdu ne tik reikia laiko, bet ir ne visuomet saugu. Taip krauti specialistai nerekomenduoja ilgą laiką arba sumažinus galingumą, nes gali perkaisti ir kyla gaisro rizika. Ypač atsargūs turėtų būti senesnių namų, kuriuose elektros instaliacija ilgą laiką neatnaujinta, gyventojai.
Įrengus įkrovimo stotelę nebelieka galimo gaisro pavojaus, o baterijos įkrovimas gerokai spartėja. Net ir paprasčiausia sieninė stotelė bateriją įkrauna vidutiniškai tris šešis kartus greičiau nei buitinis elektros lizdas. Pavyzdžiui, „Peugeot e-208“ bateriją nuo 0 iki 100 proc. visiškai įkrauti naudojant paprastą elektros lizdą užtruktų 24 valandas. Naudojant „Type 2“ („Mode 3“) kabelį su 7,4 kW galios namų krovikliu šis laikas sutrumpėtų iki 7,5 val.
Įrengimo kainą lemia įvairūs faktoriai
Vienas iš elektromobilių įkrovimo sprendimus siūlančios kompanijos „Įkrautas“ įkūrėjų Paulius Gūžys atkreipia dėmesį, kad stotelių pasiūla yra didelė, todėl kiekvienas vartotojas gali išsirinkti geriausiai jo poreikius atitinkantį gaminį.
Kokybiškos stotelės kaina svyruoja 500–1000 eurų be PVM, o įrengimo – nevienodos.
„Privačiame name, kotedže arba daugiabutyje įrengimo darbai skiriasi. Jeigu žmonės iš anksto numatė stotelės montavimo galimybę ir turi reikiamą instaliaciją, didelių papildomų kaštų nebus. Kita vertus, jei reikia atvesti naują kabelį, dėti apsaugas, įrengimo kaina išaugs mažiausiai keliais šimtais eurų“, – komentuoja pašnekovas.
P. Gūžys priduria, kad siekiant išskirtinės namų estetikos galima kabelį paslėpti sienoje. Tiesa, tokiu atveju tenka joje išpjauti specialų griovelį, o drauge su apdailos darbais išauga bendra įrengimo kaina.
Be to, būtina įvertinti ir faktą, kad gali tekti kreiptis į energijos skirstymo operatorių (ESO) ir prašyti padidinti įvado galią. Už tai įprastai imamas vienkartinis iki 200 eurų dydžio mokestis.
Nusprendus stotelę įrengti pastate, kuris priklauso ne vienam savininkui, gali prireikti projekto.
„Dažniausiai tai aktualu daugiabučiams, tačiau ne visada reikia projekto. Priklauso nuo to, ar jo reikalauja namo administratorius, galbūt įmanoma paprasčiau susitarti su bendrija. Bet kuriuo atveju ką nors keičiant bendrose patalpose reikėtų užfiksuoti dokumentais“, – rekomenduoja P. Gūžys.
Požeminėse aikštelėse – be jokių rūpesčių
P. Gūžys pastebi, kad šiuo metu iki galo neišspręsti įkrovimo stotelių įrengimo senos statybos daugiabučiuose klausimai. Daugiausia keblumų dėl biurokratinių kliūčių gauti sklypą, jei kiemas priklauso savivaldybei. Tenka rašyti prašymą dėl sklypo formavimo, o procesas – ilgas ir klampus.
Gerokai paprasčiau turint stovėjimo vietą požeminėje aikštelėje. Populiariausias ir patogiausias sprendimas, pažymi P. Gūžys, yra tiesiog atvesti kabelį nuo vartotojo buto skaitiklio. Svarbiausia užtikrinti, kad visi darbai būtų atlikti pagal ESO reikalavimus ir bendrąsias elektros instaliacijos įrengimo taisykles.
„Tokie darbai atliekami dažnai, todėl subtilybės gerai žinomos. Kitaip tariant, tai tiesiog kabelio įvedimas ir dokumentų suderinimas su pastatą administruojančia įmone arba kitų butų savininkais“, – kalba specialistas.
Jaudintis dėl to, kad naudojantis įkrovimo stotele name dings elektra, anot P. Gūžio, nereikėtų. Šiuolaikinė įranga įkrovimo galią valdo išmaniai. Pavyzdžiui, 10 kW elektros įvadą turinčiame name elektromobilis tokia galia bus kraunamas tik tuo metu, kai išjungiami visi prietaisai.
„Elektromobiliai dažniausiai kraunami naktį, kai žmonės miega, o kiti elektros įrenginiai naudoja nedaug energijos arba iš viso neįjungiami. Jeigu ryte kažkas įjungs 2 kW galios elektrinį virdulį, įkrovimo stotelė automatiškai veiks ne didesne nei 8 kW galia. Taip 10 kW niekada nebus viršyti“, – paaiškina jis.
Kol valstybė svarsto, padeda gamintojai
Įkraunamus hibridinius modelius vairuojantiems vartotojams P. Gūžys rekomenduoja rinktis šiek tiek galingesnes stoteles. Anot pašnekovo, mažesnės ir didesnės galios įrangos kainų skirtumas gali būti vos keli procentai, o žvelgiant į naujas tendencijas elektromobiliams pritaikyta stotelė tikrai pravers.
Lietuvoje finansinių skatinimo priemonių įkrovimo stoteles įrengiantiems privatiems vartotojams kol kas nėra. Apie tai užsimenama Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonių plane, tačiau kada toks siūlymas galėtų būti priimtas ir kokios būtų kompensacijų skyrimo sąlygos, kol kas nežinoma.
Efektyvesnę elektromobilių ir hibridų baterijų įkrovimo įrangą vartotojams padeda įsigyti tik kai kurie gamintojai. Pavyzdžiui, „Peugeot“ kompanija elektromobilių ir įkraunamų hibridų pirkėjams šiuo metu siūlo nemokamą namų įkrovimo stotelę ir nemokamą įkrovimą viešame tinkle vienerius metus.