Automobilių vairuotojai jaučiasi saugūs ir patiria patogumą vairuojant, kai amortizatoriai nėra susidėvėję ir iš jų nėra išbėgęs tepalas. Geri amortizatoriai užtikrina gerą ratų kontaktą su kelio danga ir neleidžia pakabos spyruoklėms laisvai judėti.
„Žiemą, kai yra daug drėgmės, tik važiuojančiam automobiliui tapus nestabiliam ar jaučiant itin kietą važiavimą galima įtarti, kad atėjo pats laikas keisti amortizatorius. Tačiau kartu su pavasariu atėjus sausesniems orams šlapias transporto priemonės amortizatorius yra pirmas požymis, jog būtina įsitikinti, ar jis dar nesusidėvėjęs ir ar nereikia jo pakeisti nauju“, – sako Gamintojų ir importuotojų asociacijos (GIA) vadovė Asta Pakštaitė-Marcinkienė.
Pasak jos, panaudoti amortizatoriai yra pavojinga atlieka dėl juose esančios alyvos, kurioje gausu sunkiųjų metalų ir kitokių kenksmingų aplinkai cheminių junginių. Seni amortizatoriai, kaip ir automobilių kuro ir tepalo filtrai ar akumuliatoriai, patekę į aplinką tampa itin dideliu taršos šaltiniu. Naudotas tepalas užteršia gruntą ir vandenis – daro žalą gamtai ir kelia pavojų žmonių sveikatai.
„Gyventojai ir autoservisai turi pasirūpinti, kad keičiami pasenę amortizatoriai būtų tinkamai sutvarkyti ir jų atliekos neužterštų aplinkos. Draudžiama juos, kaip ir bet kurias kitas netinkamas naudoti automobilių dalis mesti į komunalinių ar kitų atliekų konteinerius. Kai netinkamus naudojimui automobilių amortizatorius, filtrus ir kitas vertę rinkoje turinčias automobilių atliekas priduodate pavojingų atliekų tvarkytojams, už tai mokamas atlygis. Automobilių dalių atliekų perdirbimo procesas yra itin svarbus, nes jo metu sunaudojama daug mažiau energijos, nei jos reikėtų naujiems produktams pagaminti, tausojami gamtos ištekliai“, – teigia A. Pakštaitė-Marcinkienė.
Teisės aktai numato, kad gyventojai visas pavojingas atliekas privalo perduoti atliekų tvarkytojui, turinčiam teisę tvarkyti tokias atliekas. Pas atliekų tvarkytoją turi patekti ir autoservisuose susidarančios pavojingos ir nepavojingos atliekos.
Perdirbimo procesas
Automobilių amortizatoriuose yra metalo, alyvos ir gumos, o saugiam jų ardymui reikia turėti specialią įrangą.
Pasak bendrovės „Atliekų tvarkymo centras“ vykdomosios direktorės Kristinos Štelmokaitienės, pirmiausia iš amortizatorių pašalinama alyva. Naudota alyva gali būti panaudojama išgaunant bazinę alyvą, iš kurios vėl gaminamas automobilių tepalas.
„Po to išgaunamas metalas, kuris taip pat panaudojamas dar kartą kitiems gaminiams. Kadangi metalą galima perdirbti daug kartų, tokiu būdu taupomi energetiniai ištekliai, mažiau teršiama gamta ir mažesnis šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekis patenka į aplinką. Guma taip pat keliauja į perdirbimą“, – sako K. Štelmokaitienė.
„Atliekų tvarkymo centras“ surenka ir priima įvairias automobilių atliekas – ne tik amortizatorius, filtrus, bet ir metalą, naudotą tepalą, akumuliatorius, padangas, eksploatuoti netinkamas transporto priemones. Gyventojai informaciją, kiek atliekų turėtojui ši bendrovė ir kiti pavojingų atliekų tvarkytojai sumoka už teigiamą rinkos vertę turinčių atliekų pridavimą ir kokiomis sąlygomis priima kitas atliekas, gali rasti www.atc.lt ir www.atliekos.lt.
GIA kasmet organizuoja aplinkosauginius projektus „Mes rūšiuojam autoservise“ ir „Mes rūšiuojam automobilių atliekas“, kurie skirti transporto priemonių techninę priežiūrą ir remontą vykdančioms įmonėms. Projektų metu daugiausia dėmesio skiriama šviesti eksploatuoti netinkamų transporto priemonių ardytojus, servisus ir, žinoma, gyventojus apie tai, kad susidarančios atliekos būtų rūšiuojamos ir tvarkomos pagal visus reikalavimus.
Projekto organizatoriai siekia skatinti autoservisus rūšiuoti ir rinkti atskirai automobilių atliekas, jų nešalinti su kitomis atliekomis, vykdyti savo veiklą atsižvelgiant į aplinkos taršos mažinimą, šviesti ir informuoti visuomenę apie atliekų rūšiavimą ir draugišką aplinkai veiklą. Be to, projektų metu automobilių servisams suteikiamos palankios atliekų pridavimo sąlygos, o geriausieji dar ir paskatinami įvairiais prizais.