Vienas svarbiausių kriterijų lietuviams, svarstantiems apie elektromobilio įsigijimą, yra atstumas, kurį galima nuvažiuoti be papildomo įkrovimo. Elektromobilių ekspertas Dainius Jakas juokiasi, kad pagrindinis klausimas žmonėms Lietuvoje – ar elektromobiliu galės nuvažiuoti į Palangą.
„Daugeliui lietuvių svarbus kriterijus yra nuvažiuojamas atstumas. Būna, klausiu, kaip dažnai reikės keliauti į Palangą, tai atsako, kad vos porą kartų per metus, bet vis tiek nuvažiuojamas atstumas išlieka vienu svarbiausių kriterijų. Iš esmės, tai galėtų ir nebūti problema, nes dabartiniai nauji elektromobiliai be papildomo įkrovimo nuvažiuoja 300-400 km, tačiau pačioje Palangoje nėra reikiamos infrastruktūros – tėra dvi viešai prieinamos įkrovimo stotelės“, – paaiškina D. Jakas.
Elektromobilių įkrovimo stotelės problema tampa ne tik keliaujantiems į Palangą, tačiau ir didmiesčių gyventojams. Daugiabučių gyventojams elektromobilis būtų patogus nebent tuo atveju, jei įkrovimo vietą turėtų darbovietė. Kitu atveju automobilį gali tekti palikti daugiau nei už kilometro nuo namų.
Dalis lietuvių dėl palankesnės kainos renkasi naudotus elektromobilius, kurių nuvažiuojamas atstumas be papildomos įkrovos yra mažesnis.
„Senesni elektromobiliai, į kuriuos dažniau žvalgosi lietuviai, turi būti dažniau įkraunami, todėl įkrovimo stotelių skaičius išlieka svarbiu kriterijumi svarstant elektromobilio pirkimą. Siekdami prisidėti prie infrastruktūros problemos sprendimo, taikome draudimo apsaugą ne tik patiems elektromobiliams, bet ir įkrovimo stotelėms, kurios yra įrengiamos nuosavuose namuose“, – teigia „Compensa Vienna Insurance Group“ Savanoriškų standartinių draudimo produktų grupės vadovas Audrius Kikutis.
Ekonomiškai neapsimoka
Kitas reikšmingas kriterijus yra automobilio kaina, o elektromobiliai kol kas yra gerokai brangesnis pasirinkimas.
„Pažiūrėkime, pavyzdžiui, į „Hyundai KONA“ automobilius – benzinu varomų kaina yra apie 20 tūkst., o elektromobilio – jau apie 40 tūkst., todėl net gavus siūlomą 5 tūkst. eurų paramą, vis dar lieka 15 tūkst. eurų skirtumas. Ir klausimas, ar ši suma ekonomiškai atsipirks net ir turint įkrovimo stotelę namuose, nes elektros kainos šiuo metu – aukštumose. Bet, jeigu įvertintume, kad elektromobilio eksploatacija ir aptarnavimas kainuos mažiau ir po penkių metų elektromobilį parduosime brangiau nei dyzelinį ar benzininį tai kainos skirtumas bus ženkliai kitoks. Taip skaičiuojant elektromobilis būtų netgi pigesnis pasirinkimas“, – dalijasi įžvalgomis D. Jakas.
Pasak jo, dalį gyventojų rinktis elektromobilį galbūt suviliotų papildomi patogumai, pavyzdžiui, galimybė važiuoti autobusams skirta eismo juosta per kamščius ir patogi infrastruktūra. Tačiau infrastruktūros įrengimas ir eksploatavimas nėra pigus, todėl, eksperto manymu, jei bus įrengta mokama infrastruktūra, kuri kainuos brangiau nei kelionė dyzeliu ar benzinu varomu automobiliu, daugelis lietuvių elektromobilių nesirinks.
Svarbiausia – patogumas
Paskatinti įsigyti automobilį gali visapusiškas patogumas. Tais atvejais, kai įprastas automobilis su vidaus degimo varikliu tampa mažiau patogiu ir brangesniu, elektromobiliai žmonėms atrodo patrauklesni.
„Prancūzijoje elektromobiliai yra pigesni, nes perkant įprastą automobilį tenka mokėti didelius mokesčius, siekiančius net 15-20 tūkst. eurų virš kainos, o įsigyjant elektromobilį skiriama net 9 tūkst. eurų parama. Taigi papildomi mokesčiai įprastiems automobiliams ir patogesnės paslaugos elektromobiliams gali paskatinti pastarųjų įsigijimą“, – išeitį siūlo D. Jakas.
Potencialūs pirkėjai domisi ir paslaugomis, pavyzdžiui, patogiomis remonto ir draudimo galimybėmis specialiai elektromobiliams. A. Kikutis sako, kad nors iki šiol elektromobiliai buvo draudžiami tomis pačiomis sąlygomis kaip ir transporto priemonės su vidaus degimo varikliu, dabar jiems taikomos išskirtinės sąlygos atsižvelgiant į tokių automobilių specifiką.
„Užsisakius pagalbos kelyje paslaugą, elektromobilius dabar nugabename iki artimiausios pakrovimo stotelės arba suteikiame specializuotą įrangą, galinčią įkrauti elektromobilį tiek, kad užtektų nuvažiuoti iki artimiausios įkrovimo stotelės. Taip pat elektromobiliams taikome kitokius nusidėvėjimo skaičiavimo normatyvus nei automobiliams su vidaus degimo varikliais, atsižvelgdami į ilgesnį jų nusidėvėjimo laiką. Stengiamės elektromobilio remonto atveju savininkui suteikti pakaitinį automobilį, kuris taip pat būtų varomas elektra“, – pokyčius elektromobilių draudimo srityje vardija A. Kikutis.
D. Jakas antrina, kad elektromobiliams pritaikytos draudimo sąlygos taip pat gali tapti svarbiu paskatinimu įsigyti tokį automobilį. Jungtinėje Karalystėje yra galimybė išsinuomoti bateriją elektromobiliams, o į nuomos paslaugą įeina ir pagalba kelyje baterijai išsikrovus. Eksperto nuomone, panašios paslaugos Lietuvoje paskatintų žmones drąsiau rinktis elektromobilius.