Vienas pagrindinių būdų įgyvendinti šiuos reikalavimus yra visų varomų ratų sistema. Į visureigių pravažiavimo galimybes besilygiuojančius komercinius automobilius siūlo toli gražu ne visi gamintojai, tačiau tokio transporto poreikis nemažėja, todėl rinkoje vis dar galime išvysti ne vieną visais ratais varomą furgoną. Juos kuria tokie gamintojai kaip „Peugeot“, „Mercedes-Benz“, „Ford“ ar „Volkswagen“.
Ketvirtadalis Lietuvos kelių – neasfaltuoti
Padidinto pravažumo komercinio transporto paklausą lemia tiek ypatingi verslo poreikiai, tiek klimato sąlygos, tiek ir kelių tinklo būklė. Idealiomis sąlygomis kiekvienas vairuotojas jaustųsi ganėtinai saugiai važiuodamas švaraus asfalto danga, tačiau kasdienybė mūsų šalyje kiek kitokia.
Daugybės komercinius automobilius vairuojančių profesijų atstovų pastebėjimu, žiemiškos oro sąlygos Lietuvoje vis dar trunka apie pusmetį, o ir išvykos prastos kokybės keliais tebėra dažnos.
Praėjusių metų Lietuvos automobilių kelių direkcijos duomenimis, iš 21 237,617 km valstybinės reikšmės kelių mūsų šalyje dar ketvirtadalis (5 756,233 km) buvo padengtas žvyro danga. Vyraujant drėgniems orams, nemaža dalis šių kelių gali tapti sunkiai išvažiuojama.
Pastarosiomis žiemomis iškritęs gausus sniegas tik priminė, kad į ypač sudėtingas situacijas papuola galine ašimi varomi automobiliai. Tuo metu, kai jie važiuoja be didesnio krovinio, ratų sukibimas su kelio danga pastebimai suprastėja.
Žurnalo „Auto Bild Lietuva“ vyriausiasis redaktorius, įvairių automobilių vertinimo komisijų narys Vitoldas Milius sako, kad tradiciškai visais ratais varomą lengvąjį komercinį transportą renkasi tos organizacijos, kurių darbuotojams reikia pasiekti atokesnes vietas, mat į jas dažnai driekiasi prastas kelias, o kartais jo išvis nėra. Europoje dažniausi tokio transporto pirkėjai yra kariuomenė, specialiosios tarnybos, elektros ar ryšio paslaugų įmonės.
„Pasaulyje yra šalių, kuriose net ir paštininkams reikia tokių automobilių, nes žmonės gyvena gana nuošaliose vietose, į kurias nelengva patekti, o esant prastam orui iššūkiai tik didėja. Todėl didesniu pravažumu išsiskiriančio komercinio transporto gama yra pakankamai didelė“, – pastebi automobilių žinovas.
Nepamainoma savybė
Jo teigimu, dalis verslų sudėtingiems keliams įveikti gali pasitelkti visureigius ar pikapus, tačiau nemenkai daliai jie netinka dėl prastesnių galimybių transportuoti visą darbinę įrangą, įrankius ar prekes. Anot V. Miliaus, kai kurių profesijų atstovai furgonuose įsirengia pilnavertes dirbtuves, tad jiems būtina didesnė komercinių automobilių erdvė.
Elektros tinklų priežiūros ar mobiliojo ryšio tiekimo įmonės, taip pat specialiosios bei pagalbos tarnybos – visiems jiems talpus ir prastais keliais privažiuoti galintis transportas taip pat yra būtinybė. Štai visais ratais varomo „Peugeot Boxer Dangel“ krovinių erdvės tūris niekuo nesiskiria nuo tradicinių automobilio versijų ir gali siekti 8–17 m³.
Įdomu tai, kad Prancūzijos gamintojo bendradarbiavimas su automobilių pravažumo tobulinimo studija „Dangel“ tęsiasi dar nuo 1976-ųjų, todėl sukaupta patirtis leidžia puikiai pritaikyti reikalingas technologijas visoje lengvųjų komercinių automobilių gamoje, taip pat ir „Partner“ bei „Expert“ modeliuose.
Įvairios įrangos ar prekių gabenimas bekele, galimybė įveikti sudėtingą reljefą – vieni svarbiausių padidinto pravažumo komercinių modelių pranašumų. Palyginti su pikapais, furgonuose geriau apsaugota krovinių erdvė.
Sprendimai ir labiau, ir mažiau patyrusiems
Visais ratais varomi automobiliai tradiciškai yra šiek tiek sunkesni, o didesnis svoris turi įtakos degalų sąnaudoms. Vis dėlto V. Milius šio veiksnio nelinkęs sureikšminti.
„Įtaka degalų sąnaudoms bemaž tokia pati kaip ir vairuojant paprastą lengvąjį automobilį. Pokytis tikrai nebus drastiškas. Tad jeigu didesnis automobilio pravažumas svarbus kokybiškai darbo funkcijai užtikrinti, nedidelis degalų sąnaudų pokytis nebus reikšmingas. Svarbiau, kad būtų galimybė kokybiškai atlikti darbą ir neįstrigti kelyje“, – teigia V. Milius.
Specialisto teigimu, komercinio transporto pravažumą pagerinančios įmonės dažniausiai pasitelkia didesniu patikimumu pasižyminčius mechaninius sprendimus. Pavyzdžiui, „Peugeot Partner Dangel“ vairuotojas gali pats pasirinkti, ar važiuoti viena, ar abiem varančiomis ašimis, taip pat mechaniškai blokuoti galinį diferencialą. Padidinus šio modelio prošvaisą iki 18 arba 20 cm, priklausomai nuo versijos, aukštyn pakylėtas netgi variklis, o degalų bakas ir varantysis velenas padengti papildoma dugno apsauga.
Vis dėlto ne visi vairuotojai – ypač kurjerių tarnybų – būna pakankamai patyrę, kad mokėtų savarankiškai efektyviai naudotis padidinto pravažumo sistemomis. Todėl gamintojai savo arsenale turi ir daugiau pasiūlymų.
Štai „Boxer“ furgono 4 x 4 versija įprastomis sukibimo su kelio danga sąlygomis yra varoma priekiniais ratais, dėl to padidėja automobilio ekonomiškumas. Priekinei ašiai praradus sukibimą, suveikia klampioji mova ir dalis sukimo momento perduodama į galinę ašį. Šiuos procesus valdo elektronika, todėl vairuotojui nereikia papildomai įsikišti, užtenka vairuoti automobilį.