Eksperimentui laidos kūrėjai pasitelkė tris skirtingą vairavimo patirtį turinčius vairuotojus: Auksę, vairuojančią maždaug 2 metus, Paulių, vairuojantį daugiau nei 10-metį, ir Algirdą, vairuojantį 48-erius metus. Visiems jiems teko vienodos užduotys: buvo patikrintos jų teorinės žinios „Regitros“ egzamine, reakcijos greitis ir praktiniai vairavimo gebėjimai.

Egzamino neišlaikytų niekas

Pirmoji užduotis, tekusi trims skirtingą vairavimo patirtį turintiems vairuotojams, buvo egzaminas „Regitroje“. Kiekvienam vairuotojui reikėjo atsakyti į 30 testo klausimų – lygiai tiek pat, kiek ir tenka laikant teorijos egzaminą bet kuriam vairuotojui. Tam, kad egzaminas būtų išlaikytas, reikia atsakyti teisingai į 80 proc. klausimų.

Visgi egzamino slenksčio neįveikė nė vienas vairuotojas, to nepavyko padaryti net ir vairuotojo pažymėjimą prieš dvejus metus gavusiai Auksei. Tiesa, mergina vienintelė prisipažino, kad greičiausiai neišlaikė.

Geriausiai pasirodė 10 metų vairavimo stažą turintis Paulius, jis surinko 76 proc. – pritrūko vieno teisingai atsakyto klausimo. Daugiausiai klaidų padarė Algirdas, surinkęs 70 proc. teisingų atsakymų.

Matuojant reakciją – skirtumas ženklus

Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) Automobilių transporto katedros daktaras Jurijus Zaranka patikrino bandomų vairuotojų pastabumą bei dėmesio koncentraciją. Tam buvo pasitelktas testas, kuriame reikėjo atrasti skaičiaus ekvivalentą. Taip pat vairuotojų reakcija patikrinta specialiu įrenginiu – čia reikėjo kojomis ar rankomis spausti specialius jungiklius. Bandyme matuotas ir redakcijos laikas, ir padarytos klaidos.

Geriausiai čia ir vėl pasirodė 10 metų vairavimo stažą turintis Paulius. Jis suklydo kartą, o jo reakcijos laikas – 0,485 sek. Antroje vietoje liko neseniai klevo lapą nuo automobilio nusiklijavusi Auksė, trečias – Algirdas, padaręs 6 klaidas. Jo reakcijos laikas buvo 0,652 sek. – kiek ilgesnis nei jaunesnių kolegų.

Ilgiausias garbaus amžiaus vairuotojo laikas užfiksuotas ir kitame – koncentracijos, koordinacijos ir reakcijos – teste. Jei Auksės reakcijos laikas jį atliekant buvo 0,884 sek., Pauliaus – 0,874 sek., Algirdo – 1,185 sek.

„Tokiais testais galime vertinti vairuotojo galėjimą vairuoti ir tinkamumą vairuoti. Kiekvienas žmogus yra individualus ir, reikia pripažinti, ne visi žmonės gali vairuoti. Ir sunku vertinti testo dalyvius pagal stažą, nes matome fizinio amžiaus disproporciją ir savaime suprantama, kad vyresni vairuotojai yra lėtesni nei jauni vairuotojai. Tačiau vairavimo egzaminas „Regitroje“ patikrina tik įgūdžius, reikėtų kalbėti apie daugiau priemonių, leidžiančių įvertinti daugiau vairuotojo savybių“, – „Ne vienas kelyje“ laidai kalbėjo J. Zaranka.

Rezultatai – visiškai kitokie

Paskutinė vairuotojams tekusi užduotis – važiavimas realiame eisme, instruktoriaus sugalvotu maršrutu. Patyręs vairavimo mokytojas ką pasakyti turėjo apie kiekvieną eismo dalyvį.

Pavyzdžiui, nors Auksė minėjo, kad jokių pavojingų situacijų jai važiuojant nekilo, instruktorius priekaištų turėjo dėl to, kad mergina automobilį pastatė ir neištiesino vairo. Pylos jauna vairuotoja gavo už netinkamą rankų laikymą ant vairo, skubėjimą važiuoti ir dirglumą, tinkamos distancijos nesilaikymą ir pamirštus posūkio ženklus rikiuojantis žiedinėje sankryžoje.

„Automobilį valdo puikiai, bet, įsivaizduoju, kad taip važiuojant per „Regitros“ egzaminą, jis būtų neišlaikytas“, – vertino instruktorius.

Kalbėdamas apie 10 metų vairuojantį Paulių, instruktorius priekaištavo tik dėl saugaus atstumo nesilaikymo.

Vertindamas 48-erius metus turintį Algirdą, instruktorius negailėjo pagyrų: „Matosi, kad profesionalas, viską atliko puikiai. Jaučia miestą, juostas, daug ką aplink mato ir atstumo laikosi.“

„Jeigu žiūrėtume į tokius vairuotojus, kaip Algirdas, jis galėtų net ir jaunimą pamokyti, kaip vairuoti. Būtų gerai, jei visi taip tokio amžiaus vairuotų“, – akcentavo „Ne vienas kelyje“ žurnalistui vairavimo mokytojas.

Įvertina medikai

Tai, kad vairavimo įgūdžiai nepriklauso nuo amžiaus, pabrėžia ir VĮ „Regitra“. Įmonės komunikacijos vadovė Ingrida Kuorytė sako, kad Vakarų Europos šalyse ir JAV yra stengiamasi sudaryti tokias sąlygas, jog žmonės vairuoti galėtų kuo ilgiau, nes tai yra tiesiogiai susiję su jų socializacijos lygiu, tačiau svarbiausia, kad eisme dalyvautų tam pasiruošę vairuotojai.

„Tai reiškia, jog kalbama ne tik apie mechaninį automobilio valdymą, tačiau ir žmogaus sąmoningumą, nes išvažiavęs į gatvę jis yra atsakingas ne tik už save, tačiau ir už kitus eismo dalyvius. „Regitra“ yra suinteresuota, jog žmonės, turintys sveikatos problemų, suvoktų galimą grėsmę ir nekeltų pavojaus aplinkiniams“, – pabrėžė žinovė.

Sveikatos reikalavimus vairuotojams nustato medicinos įstaigos, o remiantis medikų rekomendacijomis yra išduodami ar keičiami vairuotojo pažymėjimai. Ilgalaikis vairuotojo pažymėjimas galioja 10 metų, o išduodama naują pažymėjimą, „Regitra“ prašo galiojančios vairuotojo sveikatos patikrinimo medicininės pažymos, patvirtinančios, kad asmens sveikatos būklė yra tinkama vairuoti. Vairuotojo sveikatos patikrinimo medicininėse pažymose taip pat gali būti nurodyti ir tam tikri medikų apribojimai vairuotojui.

„Atsižvelgiant į tai, jog su amžiumi sveikatos būklė gali kisti kiek greičiau nei įprastai, nuo 55 metų vairuotojų sveikatos būklės patikrinimai yra dažnesni. Asmenims iki 55 metų sveikata tikrinama kas dešimt metų, nuo 56 iki 69-erių – kartą per 5 metus, 70–79 metų asmenims sveikatą pasitikrinti reikia kas 2 metus, o sulaukusiems 80 metų ir vis dar vairuojantiems – kasmet“, – paaiškino I. Kuorytė.

Pasitaikius situacijai, jog asmens sveikatos būklė pasikeitė ir jis nebegali tinkamai vairuoti transporto priemonės, apie tai informuojama „Regitra“, o vairuotojo pažymėjimo galiojimas – sustabdomas. Tačiau, jei po tam tikro laikotarpio asmens sveikata pagerėja, jam tereikia atvykti į „Regitrą“ ir pateikti medikų išvadą. Esant tinkamai sveikatos būklei, teisė vairuoti grąžinama ir egzaminų perlaikyti nereikia.

Pranešė apie 300

Per praėjusius 2017 metus „Regitra“ gavo apie 340 pranešimų apie vairuotojus, kurie dėl sveikatos sutrikimų automobilio vairuoti negali.

„Regitra“ skaičiuoja, kad yra daugiau nei 277 tūkst. 56-69 m. asmenų, turinčių galiojančius vairuotojo pažymėjimus. 70-79 m. vairuotojų Lietuvoje yra 68,6 tūkst., o 80 m. ir vyresnių – vos daugiau nei 18 tūkst. Iš viso Lietuvoje yra apie 1,5 mln. vairuotojų.

Eismo įvykiai – jaunuolių bėda

Apie vairuojančių senjorų atsargumą ir atsakingumą kalba ir policijos pareigūnai. Marija Kazanovič, Lietuvos kelių policijos tarnybos vyresnioji specialistė, DELFI pabrėžė, kad vyresnio amžiaus vairuotojai gerokai dažniau nukenčia arba žūva eismo įvykiuose, mat, paprasčiausiai, jų sveikata nebe tokia, kaip jaunų žmonių.

Visgi vertinant vyresnio amžiaus vairuotojų sukeliamų avarijų skaičių, statistika liudija jų naudai. Pabrėžiama, kad pernai 12 proc. visų eismo įvykių kaltininkai buvo jauni vairuotojai, kurie, pabrėžė žinovė, neretai neturi reikiamų įgūdžių, yra nepatyrę ir dažnai pernelyg stipriai pasitiki savo jėgomis.

Statistika nurodo, kad vairuotojams, kurių vairavimo stažas yra didesnis nei 40 metų, pernai teko triskart mažiau, kiek daugiau nei 4 proc., eismo įvykių.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (186)