Plačiau taikyti LED technologiją leido atpigusi šviesos diodų gamyba, be to, skaičiuojama, kad LED tipo apšvietimo prietaisai gali tarnauti 25 kartus ilgiau nei kiti panašūs automobilių pramonėje naudojami įrenginiai. Šiandien be šio tipo šviesų vargu ar galima įsivaizduoti šiuolaikinį automobilį.

Šviesos diodų yra visur: pradedant prietaisų skydeliais ir jutikliniais ekranais, baigiant įmantriais žibintais, džiuginančiais vairuotojų akis ir leidžiančiais atpažinti pamėgto ženklo automobilį iš toli.

Atrišo rankas dizaineriams

Pavyzdžiui, tokie gamintojai kaip „Peugeot", LED lemputes automobilių žibintuose panaudoję dar apie 2012-uosius, pabrėžė, kad nedideli apšvietimo elementai atrišo rankas dizaineriams. Šviesos šaltiniams tapus kompaktiškesniais, dizaino specialistams atsirado daugiau erdvės kūrybingiems sprendimams. Jų darbo vaisiai virto ir savotišku „Peugeot" prekių ženklo parašu.

Dar vienu proveržiu tapo OLED – organinių šviesos diodų – atsiradimas. Pastarieji yra plonesni ir lankstesni. Įprasti šviesos diodai yra tarsi šviečiantys taškeliai, o OLED leidžia apšviesti visą paviršių tolygiai, be to, jie gali būti pačių įvairiausių formų.

Tai idealus pasirinkimas, įgyvendinant automobilių salono dizaino idėjas. Tad OLED, pasak žinovų, buvo nuostabi naujiena automobilių pramonei.

Naudojimo būdų gausėja

Dar daugiau: išanalizavusi automobilių pramonės tendencijas, tarptautinė tyrimų bendrovė „Mordor Intelligence" nurodė, kad LED technologijų poreikis tik augs. Šviesos diodai naudojami kuriant išmaniąsias, taip pat lazerinėmis technologijomis grįstas apšvietimo sistemas, šviesos projekcijas, trimatį, foninį apšvietimą ir kt.

Kitaip tariant, kone visur, kur reikia, kad automobilis suteiktų saugumą, komfortą, padėtų komunikuoti su vairuotoju ar paprasčiausiai dailiai atrodytų, taikomi šviesos diodai.

Pasak „Mordor Intelligence", tyrimai bei didžiausių automobilinių technologijų bendrovių investicijos į šią sritį rodo, kad LED technologijos automobilių pramonėje užims vis didesnę rinkos dalį.

Šviesos diodų taikymo galimybes bei išplitimą nagrinėjusi tyrimų bendrovė „TrendForce" paskelbė, kad 2020-aisiais šviesos diodai buvo naudojami 53,1 proc. lengvųjų automobilių ir 85 proc. elektromobilių. Anot tyrėjų, nėra nė menkiausios abejonės dėl tolesnio LED technologijų užimamos rinkos dalies augimo.

Salone alternatyvų nėra

Nors LED technologija pirmiausia buvo įdiegta automobilių žibintuose, pasirodo, jai kone nėra alternatyvų, kai kalbama apie transporto priemonės saloną. Pirmiausia dėl to, kad ekranų, įrengiamų vairuotojui prieš akis, centrinėje automobilio konsolėje, vis daugėja. Didėja ne tik jų skaičius, bet ir dydis.

Tačiau kai vairuotojas įsėda į automobilį ir juo važiuoja, svarbu ne tik tinkamai apšviesti visus įvairiausių formų ir dydžių ekranus, bet ir tinkamai pritemdyti įvairias automobilio vietas, kad šios neblaškytų ir netrukdytų eismo dalyvių. Tam idealiai tinka LED technologijos.

Pavyzdžiui, „Cadillac" kai kuriuose savo modeliuose montuoja ekranus, kuriuose yra daugiau nei 3 000 zonų, kurias tenka pritemdyti, priklausomai nuo vairuotojo norų.

"Audi" galiniai OLED žibintai

Šviesią ateitį rinkos ekspertai žada vadinamųjų „Micro LED" šviesos diodų technologijai. Ji populiarėja dėl atitikties saugumo reikalavimams, mat automobilių gamintojai privalo pasirūpinti, kad, išsiskleidus saugos pagalvei, žmogui netektų saugotis stiklo šukių krušos. „Micro LED" technologija leidžia kurti įvairiausius spalvinius vaizdus automobilio salone, atvaizduoti reikiamą informaciją ir išvengti stiklo ekranų.

Tyrėjai tikina, jog ateityje, kai į kelius išriedės išmanūs savavaldžiai automobiliai ir didžioji dalis jų salono bus padengta informaciniais bei pramoginiais ekranais, ši technologija įsigalės dar labiau.

Vien apšvietimo negana

Nors ekspertų prognozės šviesos diodų technologijai itin palankios, toli į ateitį žvalgytis nereikia: automobilių gamintojai jau dabar šias technologijas diegia savo transporto priemonėse ir siūlo vairuotojams gerai atpažįstamus sprendimus.

Pavyzdžiui, Vokietijos automobilių gamintojai, kaip antai „Audi", „Mercedes-Benz", BMW, viso pasaulio vairuotojams gerai žinomi dėl to, kad naudoja šimtus šviesos diodų savo gaminių žibintuose. Jie suteikia galimybę matyti absoliučiai viską kelyje ir neakinti kitų eismo dalyvių, apšviesti kliūtis, specialiomis projekcijomis ant kelio nurodyti kryptį, kuria turėtų sukti vairuotojas.

LED žibintai

Investuojama ne tik į išorę, bet ir į vidų: galimybė įrengti išmanųjį apšvietimą, prisitaikantį prie vairuotojo poreikių ir nuotaikų, suteikė naujų spalvų salono dizainui. Vien pasitelkus spalvas ir šviesos taškus galima sukurti prabangaus salono įspūdį, priversti vairuotoją jaustis žvaliau ir nukreipti jo dėmesį ten, kur svarbiausia, sukurti erdvės įspūdį ir pan. – tokią išvadą prieš daugiau nei dešimtmetį padarė BMW apšvietimo specialistai, apklausę dešimtis vairuotojų.

Visgi tyrimai rodo, jog vien gausybės šviesos diodų, vaivorykštės spalvų lempų vairuotojams neužtenka – reikia sprendimų komplekso, kad automobilyje sėdintys žmonės būtų visapusiškai patenkinti ergonomika, prietaisų išdėstymu, apšvietimu ir informacijos pateikimu.

Pavyzdžių toli ieškoti nereikia. Prancūzijos gamintojas „Peugeot" dar 2012-aisiais pristatė vairuotojui patogią „darbo vietą", pavadintą „i-Cockpit".

Prancūzai pritaikė galybę ergonomiškų sprendimų: sumontavo nedidelį vairą, prietaisų skydelį ir didelį jutiklinį ekraną įrengė vairuotojo akių lygyje, panaudojo LED technologijas, kad suteiktų unikalių pojūčių ir žmonėms norėtųsi dar kartą juos patirti. Siekta, kad vairuotojo darbo vietos pokyčiai būtų revoliuciniai, tačiau gerąja prasme: kad įsėdus į vidų nesinorėtų išlipti, o ilgos kelionės taptų vienu malonumu.

Kaip aiškina „Peugeot" ekspertai, atrodytų, net paprasčiausi sprendimai turi reikšmės tam, kaip automobilyje jaučiasi vairuotojas. Pavyzdžiui, atlikus daugybę tyrimų, buvo nuspręsta, kokias spalvines LED apšvietimo schemas pasiūlyti vairuotojams, kad šios atitiktų jų nuotaikas, bet nepastebimai veiktų vairavimą.

Tyrimai, kaip geriausiai išdėstyti vairuotojui reikalingus prietaisus ir informacinius ekranus, nulėmė gamintojo pasirinkimus. „Peugeot" tyrėjai nurodė, kad įrengus „i-Cockpit" stiliaus vairavimo vietą su mažesniu vairu ir aukščiau pritvirtinus prietaisų skydelį, laiko, kurį vairuotojai praleidžia stebėdami kelią, trukmė padidėjo nuo 93 proc. iki 95 proc. Dar vienas svarbus pokytis – dėl „Peugeot" pritaikytų naujovių vairuotojai savo greitį tikrina triskart dažniau nei anksčiau.

Dar modernesnis žingsnis – drauge su naujuoju 208 modeliu pristatytas trimatis prietaisų skydelis: vairuotojas iš karto gali matyti svarbiausią informaciją ir turi galimybę pasirinkti vieną iš 8 skirtingų salono apšvietimo spalvų. Tyrimai rodo, kad ši funkcija leidžia vairuotojui automobilio erdvę prisitaikyti pagal savijautą ir nuotaiką.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją