Kuo išskirtinis „Buick“? Lietuvoje ir daugelyje kitų Europos valstybių naujo tokio automobilio net neįsigysi, tačiau būtent šio amerikiečių gamintojo 1986 m. pristatyta „Riviera“ turėjo pirmąjį lietimui jautrų ekraną, montuotą į serijinės gamybos modelį. Bandymas nebuvo labai sėkmingas – praėjus vos ketveriems metams tokio ekrano montavimas buvo nutrauktas. Vairuotojai sunkiai susitaikė su naujove ir neįprato FM radijo bangų reguliuoti spaudydami senovinį CRT ekraną su kineskopu.
Žvelgiant iš šių dienų perspektyvos, prieš 33 metus pagaminto „Buick Riviera“ multimedijos sistema atrodo juokinga, tačiau tuo metu net mobilieji telefonai svėrė kilogramą ir dar buvo egzotika. Tuomet „Apple“ tik neseniai buvo pristačiusi pirmąjį savo kompiuterį „Macintosh“, kuriame viena didžiausių naujovių buvo galimybė pasirinkti rašymo šriftą – visos skaitmeninės technologijos buvo labai toli iki šių dienų standartų.
Išmaniosios technologijos į automobilių pasaulį skverbėsi sparčiai ir jau praėjus dešimtmečiui po „Rivieros“ debiuto prabangiausi modeliai rinkoje turėjo ekranus, valdomus specialiomis svirtelėmis ar jungikliais. Ekranai didėjo ir maždaug dar po dešimtmečio išpopuliarėjo pirmieji lietimui jautrūs ekranai – pradininkai vėl buvo prabangiausių automobilių gamintojai.
Šio dešimtmečio pirmoje pusėje „Tesla“ žengė kitą informacinių technologijų žingsnį – visas sistemas „Model S“ automobilyje sutalpino į vieną didžiulį 17 colių įstrižainės ekraną, valdomą tarsi planšetę. Vairuotojams tai buvo neįprasta ir toli gražu ne visada patogu, bet atrodė šiuolaikiška ir todėl – patrauklu.
2018 m. dar vieną didelį žingsnį žengė „Volkswagen“. Naujasis trečios kartos visureigis „Touareg“ pristatytas su dviem didžiuliais ekranais: priešais vairuotoją įmontuotas 12 colių, o su juo tarsi sujungtas ir automobilio centre įmontuotas net 15 colių įstrižainių ekranai. Dydis – ne vienintelė inovacija, ne mažiau svarbus čia yra patogumas. Būtent šį Vokietijos gamintojo žingsnį galima vadinti trečiuoju lietimui jautrių ekranų technologijų raidoje – jis demonstruoja, kad visas automobilio sistemas galima ne tik sukelti į didžiulį ekraną, bet ir valdyti jas patogiai bei intuityviai.
Mygtukai nebereikalingi
Naujajame „Touareg“ mygtukų bei jungiklių nėra daug, tik ant vairo, kairėje vairuotojo pusėje bei centre, šalia pavarų dėžės režimo perjungimo svirties. Tai – pagrindiniai mygtukai, kuriuos vairuotojai dažniausiai nori pasiekti maksimaliai lengvai ir reguliuoti jų nematydami: variklio įjungimo, stovėjimo stabdžio, važiavimo režimo pasirinkimo jungikliai. Klimato kontrolės, sėdynių ventiliavimo bei šildymo, navigacinės sistemos ir daugybė kitų nustatymų reguliuojami didelės raiškos ekrane.
Už informacinės sistemos intuityvumą „Volkswagen“ sulaukė pasaulinių apdovanojimų. Automobilyje naudojama sistema buvo pastebėta ir „Lietuvos metų automobilio 2019“ rinkimuose – būtent „Volkswagen“ automobilio multimedija kartu su labai panašia, naudojama „Audi Q8“, buvo įvertintos kaip geriausios.
Intuityvumas – ne vienintelė ypatybė. „Touareg“ visureigyje montuojama SIM kortelė, įgalinanti nuolatinį interneto ryšį. Tai reiškia, kad navigacijos žemėlapiai atnaujinami ir eismo informacija sekama realiu laiku, o keleiviai gali naršyti naudodami „Wi-Fi“ prieigos tašką. Kadangi visureigio sistema nuolat prisijungusi prie interneto, ji itin tiksliai apskaičiuoja maršruto įveikimo laiką ir rekomenduoja patį geriausią kelią, atsižvelgdama ne tik į dabartinę eismo situaciją, bet ir numatydama eismo spūstis piko valandomis.
Ekrane – daugiau nei per stiklą
Dideli ekranai automobiliuose naudojami ne tik klimato kontrolei reguliuoti ar navigacinės sistemos maršrutui nustatyti. Kita „Volkswagen Touareg“ inovacija – priešais vairuotoją įrengtame 12 colių įstrižainės ekrane galima matyti šilumos jutiklių sistemos „Night Vision“ vaizdą. Šilumai jautri kamera užfiksoja iki 130 metrų atstumu esančius žmones, gyvūnus ir kitus šilumą skleidžiančius objektus, kurie gali būti už tvorelės, gyvatvorės ar kito objekto ir nematomi vairuotojui. Važiuojant didesniu nei 50 km/val. greičiu, apie prie pat kelio esančius gyvūnus vairuotojas įspėjamas ekrane juos pažymint raudonai.
Pagrindinė kelionės informacija jau daugelyje automobilių (net ir nedideliuose kompaktinės klasės modeliuose) gali būti atvaizduojama ant priekinio stiklo projektuojamame ekrane. Taip vairuotojui nenukreipiant akių nuo kelio matyti greitis, navigacinės sistemos nurodymai ar kita svarbi informacija.
Kam tokiu atveju naudoti didelį prieš vairuotojo akis, už vairo esantį ekraną? Kitai informacijai. Čia galima atvaizduoti didelį navigacijos žemėlapį – daug patogiau stebėti jį nei nukreipti akis į šoną ir žiūrėti į automobilio centre įmontuotą ekraną.
Tokios eismo saugumą didinančios funkcijos yra itin svarbios ekranų, kurie 1986-aisiais dar buvo suvokiami kaip grėsmė saugumui, evoliucijai. Panašių nuogąstavimų galima išgirsti ir dabar, tačiau lyderiaujantys automobilių gamintojai turi kitą kryptį – išnaudoti naujausias technologijas saugumui ir vairuotojo komfortui didinti.