Moteris pasidalino kadrais iš Vilniaus, kuriose matyti važiuojantis nedidelis automobilis. Atrodytų, viskas tvarkoje, tačiau dėmesį atkreipia kone kvadrato formos valstybinio numerio plokštelė. Pastaroji ne tik akivaizdžiai per maža automobiliui, bet ir apskritai yra tokia, kad tai, kas joje įrašyta, sunku įžiūrėti.
„Įdomu, kaip galima išduoti tokius numerius? Juk policijos pareigūnai net neįžiūrėtų, kas užrašyta toje lentelėje“, – stebėjosi „Delfi“ skaitytoja.
Numerį privalo turėti visi
Kaip „Delfi“ aiškino Emilija Bardauskienė, „Regitros“ atstovė spaudai, visos transporto priemonės, dalyvaujančios viešajame eisme, turi būti paženklintos numerio ženklais, o šie – atitikti nustatytus reikalavimus.
„Jie turi būti lengvai ir aiškiai atpažįstami tiek kitiems eismo dalyviams, tiek teisėsaugos institucijoms. Jų savavališkai modifikuoti ar keisti negalima“, – pabrėžė žinovė, pridūrusi, kad aiškiai apibrėžta, koks yra numerio ženklų formatas, simbolių šriftas, dydis, spalvos ir kitos detalės.
Pasak jos, tai, kaip turi atrodyti numerio ženklai Europos Sąjungoje, nustato būtent ES teisės aktai.
„Lietuvoje išduodamų bendrojo naudojimo numerio ženklų paviršius yra baltas ir atspindintis šviesą, kad jie būtų gerai matomi kelyje. Jų kairiajame krašte yra mėlyna juosta, o numerio ženklo apvadas, raidės ir skaitmenys yra juodos spalvos. Be to, numerio ženklo mėlynoje juostoje yra Europos Sąjungos simbolis, t. y. dvylika geltonų žvaigždučių, ir baltas skiriamasis ženklas „LT“, – pasakojo E. Bardauskienė. – Svarbu pastebėti, kad išduodamuose numerio ženkluose naudojami pasikartojantys saugos ženklai, taip siekiant užtikrinti aukštą jų apsaugos lygį. Juos galima pamatyti plokštelę pakreipus tam tikru kampu. Nuo 1992 m. iki 2018 m. buvo naudojamas pasikartojantis saugos ženklas „LT“, o nuo 2018 m. iki dabar išduodamuose numerio ženkluose galima išvysti „Regitros“ logotipą.“
Be to, pridūrė specialistė, iki 2004 m. išduodamuose numeriuose buvo naudojama Lietuvos vėliava, po įstojimo į ES, pradėta naudoti ES simbolika. Numeriai su Lietuvos vėliava tebėra galiojantys, tačiau jau nebeišduodami.
Numeris priklauso nuo klasės
Kaip aiškino E. Bardauskienė, automobiliams, priekaboms, motociklams, mopedams ir keturračiams išduodami numerio ženklai skiriasi. Pagrindiniai reikalavimai, kaip spalvos, šriftai, naudojamos saugos priemonės, išlieka vienodi, tačiau gali skirtis plokštelės dydis, simbolių, t. y. raidžių ir skaičių seka bei kiekis.
Pavyzdžiui, automobiliams išduodami numerio ženklai yra sudaryti iš trijų raidžių ir trijų skaitmenų bei gali būti dviejų formatų: 520x110 mm arba 300x150 mm. Motociklams ženklinti skirtuose numerio ženkluose yra trys skaitmenys ir dvi raidės, o galimi formatai yra šie: 250x150 mm, 185x210 mm, 520x110 mm.
Kokie numerio ženklai bus priskiriami transporto priemonei, priklauso nuo dviejų dalykų. Pirmiausia, jos klasės, kuri nustatoma pagal pateiktus oficialius dokumentus. Antra, parenkant konkretų formatą atsižvelgiama į transporto priemonės konstrukciją, t. y. gamintojo numatytą konkrečią vietą numerio ženklų tvirtinimui.
Numeriai – ne „Regitros“
„Matome, kad transporto priemonė, kuri yra užfiksuota nuotraukose, yra paženklinta ne „Regitros“ išduotais numerio ženklais. Pagal transporto priemonės konstrukciją ir jos ženklinimą panašu, kad tai yra L klasei priskirtina transporto priemonė, tačiau, be abejo, tam, kad būtų galima pasakyti tiksliau, atvejį reikėtų analizuoti individualiai. Kitaip tariant, įvertinti konkrečios transporto priemonės dokumentus. L klasei priskiriamos transporto priemonės yra ženklinamos tokio pat formato numerio ženklais kaip ir motociklai, mopedai, keturračiai“, – komentavo žinovė.
Ji pabrėžė, kad kalbant apie numerio ženklų legalumą, tai yra eismo kontrolės klausimas, todėl paaiškinti, ar numeriai legalūs, ar ne, galėtų policijos pareigūnai.