DELFI redakciją pasiekė skaitytojo laiškas su nuotrauka, kurioje – prieš daugiau nei 30 metų pagamintas BMW modelis su vairu dešinėje ir istoriniais valstybinio ženklo numeriais.
„Ar kažkas pasikeitė, kad Lietuvoje galima užregistruoti automobilį su vairu dešinėje, nesumontavus jam papildomą matomumą užtikrinančios įrangos?“ – teiravosi redakcijai parašęs skaitytojas.
Jo nuotraukoje – BMW E30 kabrioletas su naujo pavyzdžio (iki šiol naudotus rudos spalvos istoriniams automobiliams skirtus valstybinius numerius pakeitė balti numeriai) valstybinio ženklo numeriais. Automobilio salono dešinėje pusėje – vairas, tačiau papildomo netiesioginio matymo įrangos, išvardytos Saugaus eismo automobilių keliais įstatyme ir būtinos norint užsiregistruoti automobilį, pritaikytą eismui kaire kelio puse, nėra.
Kada įranga nereikalinga
Ingrida Kuorytė, „Regitros“ komunikacijos skyriaus vadovė, patikino, kad tvarka – nepasikeitė. Šiemet metų pradžioje atsiradusia galimybe įregistruoti Lietuvoje dešiniavairį automobilį vis dar gali pasinaudoti tik tie, kurie registruojamame modelyje sumontuoja įrangą, užtikrinančią, kad dešinėje sėdintis vairuotojas gerai matys ir tai, kas vyksta automobilio kairėje pusėje bei priešingos krypties eismą.
„Kitaip tariant, turi būti pateikiama ekspertizės pažyma, kuri patvirtintų papildomos netiesioginio matymo įrangos sumontavimą. Ekspertizę reikia atlikti Lietuvos techninės apžiūros įmonėse“, – akcentavo specialistė.
Tačiau jį pabrėžė, kad yra kelios išimtys, kai dešiniavairės transporto priemonės gali būti Lietuvoje registruojamos be papildomos įrangos. Išimčių sąraše – iki 1993 m. gegužės 1 d. Lietuvoje įregistruoti automobiliai, taip pat tos transporto priemonės, kurios pagal konstrukciją ir įrangą skirtos atlikti specialioms darbo funkcijoms (pavyzdžiui, miesto valymo automobiliai), taip pat – istorinės transporto priemonės.
„Istorinėms transporto priemonėms taikoma atitikties lengvata registracijai. Kitaip tariant, toms, kurios turi vairą dešinėje pusėje, papildoma netiesioginio matymo įranga nereikalinga, nes jos nėra naudojamos kasdienėms reikmėms“, – paaiškino I. Kuorytė.
Toks, kaip iš gamyklos
Tiesa, istoriniais automobiliais gali būti pripažinti ne visi, o tik tie, kurie turi istorinių transporto priemonių vertintojų išduotą dokumentą, kad automobilis atitinka istorinėms transporto priemonėms taikomus reikalavimus.
Ramūnas Kardelis, Lietuvos Istorinių transporto priemonių išsaugojimo asociacijos „Retromobile“ vadovas, suskaičiavo, kad šiuo metu Lietuvoje įregistruotos 1466 istorinės transporto priemonės. Dešiniavairių tarp jų – vos kelios dešimtys.
„Daugumą sudaro sunkvežimiai ir autobusai, lengvųjų automobilių – labai nedaug. Tačiau tikra tiesa, kad Lietuvoje galima užregistruoti istorinį automobilį su vairu dešinėje nemontuojant jam papildomos įrangos“, – kalbėjo jis.
Ekspertas akcentavo, kad lengvata, numatyta istoriniams automobiliams, anaiptol nereiškia, kad Lietuvoje galima įregistruoti visus senus automobilius su vairu dešinėje.
„Istoriniu gali būti pripažintas tik tas automobilis, kuris ne jaunesnis nei 30 metų. Jis privalo būti originalus, neturėti jokių esminių perdarymų – turi būti originalus variklis, gamintojo numatyta spalvinė gama, gamyklinis salonas. Automobilis turi būti toks, koks jis išvažiavo per gamyklos vartus“, – apibendrino R. Kardelis.
Jeigu asociacijos vertintojai nusprendžia, kad automobilis atitinka istorinei transporto priemonei taikomus reikalavimus, jo savininkui išduodama pažyma, leidžianti automobilį su vairu dešinėje užregistruoti Lietuvoje.
Naudoja tik vasarą
Pašnekovas neslėpė, kad reikalavimas, jog automobilis būtų toks, koks nuriedėjo nuo konvejerio, anaiptol nereiškia, kad jo savininkai negali prie automobilio nė prisiliesti. Svarbu, kad restauruojant automobilį būtų išlaikyta tai, ką numatė gamintojas.
„Be to, žmonės mėgsta susidėti geresnį saloną ir pan. Tas irgi įmanoma, svarbiausia, kad tai, kas montuojama į automobilį, būtų skirta konkrečiam modeliui ir atitiktų jo gamybos metus. Jei, pavyzdžiui, žmogus atsiveš iš Japonijos „Toyota Supra“ ir į ją sudės BMW saloną, istoriniam automobiliui taikomų reikalavimų toks automobilis jau nebeatitiks“, – aiškino specialistas.
Jis pabrėžė ir tai, kad Saugaus eismo automobilių keliais įstatyme numatyta, jog istorinė transporto priemonė nėra skirta kasdieniam naudojimui.
„Įprastai tokie automobiliai naudojami geriausiu atveju nuo balandžio iki vasaros pabaigos. Mat mūsų žiemos labai prastos tokiems automobiliams ir jeigu žmogus kelerius metus restauravo automobilį, vargu ar ryšis juo važinėti šaltuoju metų laiku“, – kalbėjo R. Kardelis.