Mintis, kad reikia ieškoti sprendimo, „CityBee“ gimė neatsitiktinai. Bendrovė valdo milžinišką trumpalaikei nuomai siūlomų automobilių parką, kuriuos vakarais ir naktimis tenka užpildyti degalais, pervaryti į vietas, kuriose jų klientai ieškos dažniausiai, nuplauti, nuvežti į servisą.
„Tam mes savo darbuotojus sodiname į vieną automobilį, jie važiuoja iki vietos, kur yra kiti „CityBee“ automobiliai, sėda prie jų vairo ir važiuoja. Tai ne tik nepatogu, bet tam reikia ir nemažai žmonių“, – pasakojo „CityBee“ vadovas Kristijonas Kaikaris.
Sprendimas, kurį ėmėsi bandyti bendrovė, išties neįprastas. Sukirtusi rankomis su JAV startuoliu „Qibus“, sukūrusiu sprendimą, kaip valdyti automobilius nuotoliniu būdu, rudenį „CityBee“ jį pritaikė ir realiame automobilyje, kuris kelias savaites buvo bandomas Vilniaus automechanikos ir verslo mokyklos autodrome.
Eksperimentui pasirinktas „Toyota Corolla“ universalas sėkmingai įveikė ne vieną kilometrą be vairuotojo, sėdinčio prie jo vairo. Sprendimas, sukurtas „Qibus“, išties neįprastas, bet lietuviai jau įžvelgia galybę jo panaudojimo galimybių. Į automobilį įdiegiama „Qibus“ sukurta programinė įranga bei sudedamos kameros ir kiti reikalingi mazgai. Naudojant 5G ryšį, tai, ką užfiksuoja kameros ir įranga, siunčiama į valdymo centrą, galintį būti bet kuriame pasaulio taške, kur vairuotojas, aprūpintas reikiama įranga, tokia kaip ekranai, vairas, pedalai, per nuotolį valdo automobilį.
Kaip „Delfi“ pasakojo „Qibus“ bendraįkūrėjas Zachary Forester, įrangos diegimas itin spartus. Pavyzdžiui, Lietuvoje gautą „Toyota Corolla“ nuotoliniu būdu jie galėjo valdyti jau po trijų valandų nuo automobilio gavimo.
Beje, nors ir nuotoliniu būdu, sėsti prie vairo ir valdyti realiame eisme judančius automobilius gali toli gražu ne bet kas. Kaip pasakojo Z. Forester, vairuotojai, dirbantys nuotolinio valdymo centre, turi realius vairuotojo pažymėjimus, be to, yra kruopščiai apmokomi ir paruošiami pačioms įvairiausioms situacijoms. Pašnekovas sakė, kad nors vairuotojas, sėdintis prie kompiuterio, ir nejaučia, kad lyja ar sninga, šią informaciją jis gauna iš daviklių, esančių automobilyje. Kameros transliuoja 360 laipsnių vaizdą, negana to, nuotoliniu būdu dirbantis vairuotojas girdi ir tai, kas vyksta aplink mašiną.
Pigiau nei autonominis
Nors nuotoliniu būdu valdomas „Toyota Corolla“ buvo išbandytas ne tik autodrome, bet ir pavežė susisiekimo ministrą Marių Skuodį, kol kas gatvėse, sako K. Kaikaris, tokių mašinų daugiau neatsiras.
Anot pašnekovo, pirmiausia reikia kruopščių bandymų, išbandyti automobilį pačiose įvairiausiose situacijose ir, jeigu kažkas veikia netinkamai, rasti sprendimus. Be to, reikalinga ir teisinė bazė, kad tokie automobiliai keliuose būtų legalūs.
Visgi, neslepia K. Kaikaris, jis viliasi, kad iki kitų metų pabaigos nuotolinių būdu valdomų automobilių Lietuvoje bus daugiau, o technologiją plačiau savo reikmėms galės pritaikyti ir bendrovė.
„CityBee“ vadovas akcentavo, kad būtent technologijos kaina lėmė, kodėl bendrovė ėmė žvalgytis į nuotolinių būdu valdomus automobilius, ne autonominius. Kaip skaičiuojama dabar, įdiegti tokį modulį į automobilį kainuoja apie 1400 JAV dolerių.
„Kai galvojame apie įmonės parką, kuris, pavyzdžiui, šią vasarą piko metu sudarė 2700 automobilių visose Baltijos šalyse, skaičiuoji, kad net norint įdiegti šią technologiją į pusę automobilių, investicija yra ženkli. Bet esu tikras, kad po visų bandymų, kai prototipas bus komercializuotas, kaina sumažės dar bent trečdaliu ir tada galėsime galvoti apie diegimą į visą parką“, – kalbėjo K. Kaikaris.
Pritaikymas platus
Z. Forester pasakojo, kad pritaikyti nuotolinio valdymo technologiją iš esmės galima bet kuriam moderniam automobiliui. Be to, akcentavo „Qibus“ atstovas, vien tik lengvaisiais automobiliais apsiriboti neketinama.
„Pavyzdžiui, pagalvokite apie sunkvežimių, tolimųjų reisų vairuotojus, kurie neturi galimybės grįžti namo vakarais, važiuoja tūkstančius kilometrų, nuolat kenčia dėl nugaros, stuburo ligų. Su šia technologija vairuotojas galėtų kas vakarą leisti su savo šeima, mat galėtų valdyti vilkiką, kuris važiuoja bet kurioje pasaulio vietoje“, – kalbėjo Z. Forester.