Pirkdami naudotą automobilį, atsiminkite du dalykus: vadovaukitės galva, o ne širdimi, antra – jei yra neaiškumu, geriau nepirkti to varianto. Jei išsirinktas automobilis – ne ypatingai retos klasės, unikalus modelis, rasite kitą, sako „autoexpress.co.uk“.
Patikrinkite variklį
Variklis – automobilio širdis. Jis pakelia didelius krūvius, tačiau jo komponentai ir detalės dėvisi, todėl varikliui gali būti būtinas remontas.
Pratekėjimai
Skysčių prasisunkimus lengva pastebėti, mat iš tvarkingo automobilio niekas neturi tekėti.
Apžiūrėdami naudotą automobilį, dairykitės, ar nėra pratekėjimų. Jei po automobiliu pastebėjote tepalo dėmę, daug purvo, vadinasi, tekėjo arba teka tepalai. Purvo po varikliu susikaupia tada, kai žvyras ir pan. nuo kelio prilimpa prie tepaluotos variklio apačios.
Atidarykite gaubtą ir apžiūrėkite, ar iš variklio niekas neprateka. Pratekėti gali ir daugiau skysčių, ne tik variklio alyva. Antifrizas (aušinimo skystis) būna žalsvas, rausvas arba gelsvas, pavarų dėžės ir vairo stiprintuvo skystis – rausvai rudas. Pavarų dėžės skystis gana tirštas, vairo stiprintuvo skystis – skystesnis.
Jei pastebėjote kurio nors skysčio pratekėjimą, galite paprašyti sumažinti kainą ir patys sutaisyti gedimą, arba galite prašyti, kad pardavėjas pats sutaisytų gedimą. Geriausia, jei automobilį apžiūrėtų specialistas – tada žinosite, kokie tiksliai defektai ir kiek kainuos remontas.
Tepalas
Tepalo tikrinimas – vienas iš pagrindinių automobilio priežiūros aspektų, perkant nevalia šito pamiršti. Patikrinkite tepalo lygį matuokliu, taip pat – ar tepalas nėra pakitusios spalvos ir konsistencijos. Pažiūrėkite, ar jungtys nėra aplipusios nešvarumais – tai būtų ženklas, kad automobilis prastai prižiūrimas.
Variklio tarpinės
Variklio tarpinės – nedidelės detalės, esančios tarp viršutinės ir apatinės variklio dalies. Jos užtikrina, kad antifrizas ar variklio alyva nepatektų į variklio cilindrus.
Pro nesandarią variklio tarpinę ima tekėti skysčiai, dėl to gali kilti įvairių problemų – pradeda rūkti dūmai iš variklio išmetamojo vamzdžio, variklis ima skleisti keistą garsą, žodžiu – tarpines būtina tikrinti ir keisti.
Tikrinant variklis turi būti vėsus. Atsukite dangtelį nuo variklio alyvos talpos. Jei matosi baltų ar rusvų majonezo konsistencijos nuosėdų, tikriausiai tarpinė nebesandari. Tokiu atvejo automobilio geriau nepirkti – sunku pasakyti, kokių dar problemų dėl to gali kilti.
Dūmai iš duslintuvo
Įjunkite variklį, išlipkite ir nueikite iki automobilio galo. Jei užvedus automobilį iš išmetamojo vamzdžio pasirodo šiek tiek dūmų – nieko baisaus, bet jei dūmai rūksta kelias minutes – tai ženklas, kad yra kažkokia problema.
Melsvi dūmai rodo, kad variklyje dega alyva, vadinasi, ji kažkodėl patenka į cilindrus. Taip nutinka dėl nesandarių tarpiklių. Taisymas brangus.
Baltus dūmus sunkiau pastebėti, nes juos galima supainioti su išmetamosiomis dujomis, kurios matosi vos užvedus variklį, ypač šaltais rytais. Didelis kiekis baltų dūmų rodo tarpiklio gedimą, tiesa, šiuo atveju antifrizas patenka į cilindrus ir dega kartu su degalais.
Juodi dūmai rodo, kad variklis degina per daug degalų. Šis gedimas lengviau pataisomas nei balti ir melsvi dūmai, kita vertus, sudėtinga nustatyti tikrąją juodų dūmų priežastį.
Pavarų dėžė ir sankaba
Pavarų dėžės ir sankabos taip paprastai neapžiūrėsi, jų veikimo sutrikimus galima pajusti.
Pavarų dėžės būna mechaninės ir automatinės, o automatinės – kelių tipų. Kad ir kokią pavarų dėžę turėtų automobilis, pavaros turėtų persijungti sklandžiai ir tyliai, priešingu atveju yra problema.
Automobilyje su mechanine pavarų dėže atleidus sankabos pedalą maždaug iki pusės, turite pajusti, kad automobilis pradeda judėti. Jei tenka spausti pedalą iki pat galo, kažkas negerai su sankaba. Tai gali būti nedaug kainuosiantis gedimo taisymas arba brangus sankabos keitimas.
Pavaros turi lengvai persijungti. Jei girdisi gergždimas, sunkiai persijungia, vadinasi, yra bėda.
Esant vienokiai ar kitokiai automatinei pavarų dėžei, turi tinkamai veikti funkcija, kai spaudžiant akceleratoriaus pedalą, persijungia pavaros. Jei yra rankinio perjungimo funkcija, įsitikinkite, kad ji veikia.
CVT (angl. continuously variable transmission) pavarų dėžės paprastesnės už mechanines, tiesa, kai kuriuose automobiliuose būna pavarų keitimo funkcija, imituojanti pavarų keitimą.
Patikrinkite kėbulą
Tai – vienas iš lengviausių vizualių patikrinimų. Apžiūrėkite, ar nesimato perdažymo, keistų plokštumų ten, kur kėbulas turėtų būti apvalesnis ar kitos formos. Tai rodytų, kad automobilis patyrė avariją. Dažnai ant durelių būna įbrėžimų, padaromų statant automobilį. Akmenukų apdaužytas priekis rodo, kad nuvažiuota daug kilometrų. Apžiūrėkite, ar durelės sandariai užsidaro.
Kiek įmanoma atidžiau apžiūrėkite automobilio išorę ir vidų. Remontas nėra blogai, jei jis atliktas tinkamai, iš jo netgi galima susidaryti aiškesnį vaizdą apie automobilio praeitį.
Patikrinkite, ar nėra rūdžių ant metalinių dalių. Rūdys iškelia dažus ir galiausiai ima matytis, jų negalima palikti. Rūdžių gali atsirasti ir dėl įbrėžimų.
Atkreipkite dėmesį į automobilio ratų arkas, ypač į kraštus – vanduo, druska, žvyras, purvas gali priversti šias vietas rūdyti. Apžiūrėkite automobilio kėbulo apačią po durelėmis iš abiejų pusių.
Dairykitės, ar nėra prasto remonto ženklų. Dieną geriau matosi, ar spalva tolygi, geriau matyti ir kiti išoriniai defektai.
Apžiūrėkite, ar visi tarpai tarp durelių kraštų ir kėbulo yra vienodi. Jei ne, galbūt kažkuri kėbulo dalis buvo keista.
Įdėmiai apžiūrėkite automobilio priekį ir galą – čia matosi įbrėžimai, jei buvo atsitrenkta lėtai važiuojant.
Pakelkite dangą bagažinėje – metalas po ja turi būti lygus, sveikas. Sulenktas metalas gali būti patirtos avarijos požymis.
Ratlankiai ir padangos
Net ir naudoto automobilio padangos turi būti sveikos, kokybiškos. Priešingu atveju derėkitės dėl kainos sumažinimo.
Bagažinėje turi būti atsarginis ratas arba komplektas ratams pripūsti.
Dairykitės, ar sveiki ratlankiai. Nedideli įbrėžimai – natūralu, bet gilūs įbrėžimai kraštuose rodo, kad reikia remonto ar netgi keitimo.
Padangos turi būti tolygios, nesuskilinėjusios, bet įdubimų ir iškilimų. Jei viena padangos pusė labiau nudilusi, tai netvarkingos automobilio pakabos ar ratlankių požymis. Minimalus padangų protektoriaus gylis – 1,6 mm.
Jei padangos stipriau nusidėvėjusios viduryje ar abiejuose kraštuose, vadinasi, jose per mažai oro.
Apžiūrėkite interjerą
Automobilio interjero būklė padės suprasti, ar tikras nurodomas kilometražas. Jei kilometražas – 40 tūkst. km, mašinos vidus turėtų atrodyti praktiškai naujas. Jeigu vidus nudėvėtas, ypač vairas, sėdynės ir šonai, pardavėjas tikrai kažką slepia.
Apžiūrėkite, ar sveiki sėdynių apmušalai, ar neatšokę apmušalai nuo lubų, ar prietaisų skydelyje nėra skylių. Rūkaliaus automobilyje gali būti pradegintų vietų sėdynėse.
Turi funkcionuoti visa įranga – pradedant žibintais, baigiant ventiliacijos sistema (oro kondicionieriumi), elektra valdomais langais, stoglangiu, radiju ir centriniu užraktu.
Bagažinė
Bagažinėje turi gulėti atsarginis ratas. Apžiūrėkite, ar danga sausa, taip pat atidžiai apžiūrėkite kilimėlius po kojomis prie sėdynių. Patikrinkite, ar veikia priekinių sėdynių reguliavimo mechanizmas.
Kilometražas
Atsisėskite į vairuotojo sėdynę ir įjunkite variklį. Prietaisų skydelyje pamatysite visas įspėjamąsias lemputes, pamatysite, ar rodomas kilometražas. Jei pedalai, sėdynės ir pavarų dėžės rankena atrodo stipriai nudėvėti, o kilometražą rodo mažą, greičiausiai jis buvo atsuktas.
Elektroniniai prietaisai
Automobiliuose daugėja technologijų, jos greitai genda. Žibintai – vieni svarbiausių prietaisų, apžiūrėkite, ar stiklai skaidrūs, ar šviečia tolygiai. Jei šviesa silpna, reiškia, greitai reikės keisti lemputę.
Patikrinkite, ar veikia radijas, grotuvai, klimato kontrolė, langų darinėjimo, centrinio užrakto sistemos ir visi kiti esantys prietaisai.
Bandomasis važiavimas
Apžiūrėjus automobilį, kitas etapas – bandomasis važiavimas. Keista, kad daugelis pirkėjų to nedaro, ekspertai sako – tai būtina. Padorus pardavėjas noriai pavažiuos su jumis. Išbandykite įvairų greitį, įsiklausykite, kaip funkcionuoja variklis, ar nesigirdi keistų garsų, triukšmo, išbandykite, kaip veikia stabdžiai, sankaba.
Naudoto automobilio dokumentai
Naudoto automobilio šventasis gralis – segtuvas su atliktų remonto darbų kvitais, iš jų matyti, kas remontuota, kokios detalės keistos. Be to, čia galite pažiūrėti ir kilometražą (kad ir koks kilometražas rodomas prietaisų skydelyje).
Serviso knygelė – vertingas dokumentas, nes matote, kas ir kada aptarnavo automobilį. Pažiūrėkite ir į techninę apžiūrą patvirtinančius dokumentus. Kilometražas kasmet turėtų būti panašus. Jei kilometražas staiga sumažėja, gali būti, kad kilometražo skaitiklis atsuktas atgal.
Paprašykite parodyti ir visus su automobilio istorija susijusius dokumentus – iš jų paaiškės, ar automobilis nebuvo pavogtas ir pan.
Tikrinimas ir apžiūrėjimas ilgai netrunka, bet yra garantas kad nusipirksite kokybišką naudotą automobilį.