Randa ir už 87 eurus
„Pirmas automobilis paprastai įsigyjamas nenaujas, nedidelis, ekonomiškas. Įdomu, kad jo vertė menkai susijusi su namų ūkio pajamomis – įsigalėjęs stereotipas, jog savo pirmo automobilio vairuotojas dar negebės saugiai eksploatuoti, todėl į naujesnius, patikimus modelius žvalgomasi rečiau“, – pranešime spaudai apklausos rezultatus komentuoja „Mini“ prekės ženklo vadovas Lietuvoje Martynas Daujotas.
Tyrimo respondentai, kurių amžius vyravo nuo 18 iki 64 metų, prisiminė, jog pirmajam automobiliui išleido labai įvairias sumas – jos svyruoja nuo simbolinių 87 iki net 22 900 Eur. Didžioji dalis, net keturi iš penkių apklaustųjų, pirmajam automobiliui skyrė iki 2000 Eur.
„Už tokią sumą išeina tik vieną kitą gyvenimo dešimtmetį jau matęs automobilis, kurio istorija nežinoma, o būklė – abejotina. Egzistuoja didelė tikimybė, kad toks automobilis jau buvęs dideliame eismo įvykyje, o remontas atliktas nebūtinai laikantis visų saugumo reikalavimų. Pirmo automobilio išvaizdai ne visi teikia prioritetą, tačiau jo saugumas turi būti aukščiausioje vietoje“, – teigia M. Daujotas.
Senas automobilis atsilieka ne tik saugumo srityje. Jo patikimumas taip pat abejotinas, o einamajam remontui skiriamos išlaidos pradinę kainą daro ne tokia patrauklia. Be to, senas automobilis dažnai iškrečia nemalonius pokštus, pasibaigiančius netikėtomis ir didelėmis išlaidomis. Įvertinus kaštus ilguoju laikotarpiu, neretai gali pasirodyti, jog naujesnio ir brangesnio automobilio įsigijimas galiausiai būtų atsiėjęs mažiau.
Be to, naujesnis automobilis bus kur kas ekonomiškesnis – nuvažiuojant bent 20 tūkst. km į metus, net ir vienu litru besiskiriančios degalų sąnaudos virsta šimtais sutaupytų eurų.
Dažnam padeda tėvai
Kalbėdami apie finansinį įnašą į pirmojo automobilio pirkimą, daug respondentų pamini tėvų paramą – jos sulaukė 40 proc. apklaustųjų. Dabartinis jaunimas iki 24 metų yra dažniau paremiamas tėvų, o vyresni vairuotojai savo pirmajai transporto priemonei paprastai taupė patys.
Gyventojai su aukštuoju išsilavinimu yra linkę skirti vidutiniškai didesnę sumą pirmajam automobiliui nei turintys žemesnį, tačiau kiti demografiniai rodikliai – amžius, gyvenamoji vieta – įtakos praktiškai neturi.
Dauguma respondentų teigė pirmąjį automobilį įsigiję būdami 24 metų, kuomet jau turėjo stabilias pajamas ir nuolatinį darbą. Pastebima, kad jį žmonės įsigyja vis anksčiau: šiandien 55–64 metų amžiaus sulaukę gyventojai teigė nuosavą transporto priemonę gavę tik perkopę trisdešimtmetį, o iki 24 metų amžiaus jaunuoliai dažniausiai nurodė automobilį įsigiję būdami 18–19 metų.
Pirkėjai jaunėja sparčiau nei automobiliai
Nors pirmą automobilį įsigyti galinčių žmonių amžius jaunėja, patys automobiliai tampa vis senesni – daugelio jų amžius viršija 10 metų. Naują ar beveik naują modelį (ne senesnį nei 5 metų) nurodė įsigiję vos 6 proc. apklaustųjų.
„Senas automobilis neretai pasirenkamas dėl finansinių priežasčių – perkant daugelį naujesnių, reikalingas 10–20 proc. vertės siekiantis pradinis įnašas. Kartais tai tampa reikšmingu svertu renkantis tarp seno ir naujo automobilio. Visgi verslas į jaunų žmonių poreikius ir norą gyventi patogiai ir kokybiškai jau šiandien reaguoja lanksčiai – NT pardavėjai jau ne vienerius metus leidžia įsigyti būstą nuomos su išpirkimu būdu (rent to buy), o automobilių pardavėjai transporto priemones specialių kampanijų metu parduoda – su nuliniu pradiniu įnašu“, – sako M. Daujotas.
Analizuojant apklausos rezultatus, matyti tendencija, kad žmonės pigesnius automobilius perka mokėdami visą kainą: tik maža dalis apklausos dalyvių teigė pirmąjį automobilį įsigiję lizingu ar ėmę banko paskolą. Vienu iš šių būdų pasinaudojo vos 7 proc. 25-34 m. amžiaus žmonių, o tarp 18-24 m. amžiaus tokių – 5 proc. Kitose amžiaus grupėse šis procentas neviršijo 4.
„Dauguma naujų automobilių įsigyjama lizingu, nemaža dalis nedaug naudotų, iki 5 metų amžiaus – tai pat. Tai normali praktika tiek Lietuvoje, tiek kitose išsivysčiusiose valstybėse – iš anksto žinant, kiek automobilis kainuos artimiausiais mėnesiais, lengva apskaičiuoti tiek šeimos biudžetą, tiek asmenines išlaidas“, – teigia M. Daujotas.
„Mini“ užsakymu apklausą atliko žiniasklaidos planavimo agentūra „Inspired UM“. 2018 m. gegužės 11-21 dienomis internetu atliktoje apklausoje dalyvavo 602 respondentai, kurių amžius 18-64 metai. 90 proc. respondentų nurodė vairuojantys kiekvieną dieną, daugiau nei du trečdaliai turi aukštąjį išsilavinimą.