Didieji gamintojai elektrifikuotis neskuba
Pagal patarlę „taisyk ratus žiemą, o roges – vasarą“, kiekvieną rudenį, besibaigiant motociklų sezonui Milane, Italijoje praūžia EICMA motociklų paroda, parodanti tendencijas, kur link suka ši rinka. Žvelgiant į didžiųjų gamintojų stendus – niekur sukti ji neskuba. Svarbiausi modeliai – su garsiai burzgiančiais vidaus degimo varikliais. Kada motociklai pradės elektrifikuotis?
„Didieji motociklų gamintojai dar neskuba į elektrifikacijos traukinį, nes tam nemato tikslo. Elektrinių motociklų rinka dar nėra didelė, jie turi savo išdirbtus ir populiarius modelius su vidaus degimo varikliais, kurie yra gerai perkami. Jiems patogu taip gyventi, tad į elektrifikaciją nesivelia. Lengviesiems automobiliams EURO 6 emisijos standartas yra privalomas nuo 2014 metų ir jau girdime diskusijas apie dar griežtesnį EURO 7, tuo metu motociklams EURO 5 prievole tapo tik 2020 metų pabaigoje. Tad jie dar leidžia sau patinginiauti“, – komentavo „ACC Distribution“ prekių ženklų vystymo vadovas Martynas Pukinskas.
Vienintelis „Kawasaki“ pristatė „Ninja“ ir Z serijos modelių linijos elektrinių motociklų koncepcijas, ir paskelbė gaminsiąs įkraunamus hibridus bei vandeniliu varomus modelius. Kitų gamintojų stenduose prijungimą prie rozetės turėjo tik maži miesto motoroleriai. Bet ir tie gamybos dar nepasiekė. Pavyzdžiui, „Honda“ elektrinio motorolerio koncepciją buvo pristatę jau prieš 10 metų. Ją tobulina ir pristatinėja iki pat šių dienų. Bet jokio elektra varomo modelio Europoje dar neparduoda.
Ledus pralaužti žada startuoliai
Kol didieji motociklų gamintojai miega kvėpuodami anglies dioksidu, naujus ir gaivius vėjus į rinką pučia startuoliai. Rimtai šiuo metu į elektrinę ateitį investuoja vos kelios kompanijos: amerikiečių „Zero Motorcycles“, Italų „Energica“ ir australų „Vmoto“ su „Super Soco“ prekės ženklu. Pastaroji yra užmezgusi artimus ryšius su „Ducati“ motorolerių ir motociklų valdymo savybėms tobulinti, ir parodoje paskelbė bendradarbiavimą su dizaino namais „Pininfarina“, naudosis jų vėjo tuneliu.
Iki šiol dar nei vienas gamintojas netobulino motociklų vėjo tunelyje. Nes to tiesiog nereikėjo. Jei trūko galios ar greičio, daug paprasčiau buvo padidinti variklio galią, mat motociklas ir taip vėjui priešinasi nedideliu plotu, tad aerodinamika turi ne itin didelę reikšmę. Vis tik elektrinių motorolerių ir motociklų konstruktoriai į galutinį produktą žiūri plačiau, ir nebijo naujų, novatoriškų idėjų.
Baterijos šiandien nėra pigios, o naujoves rinkai norisi pristatyti su konkurencinga kaina. Dėl to gamintojai šiuo metu daugiausia dėmesio skiria gerinti kitų elementų efektyvumui: aerodinamikos ir ypač – elektros variklių. Tobulinamos jų savybės, keičiamos montavimo vietos. Štai dauguma „Super Soco“ modelių elektros variklius turi sumontuotus tiesiai ant galinio rato. Tai leidžia išvengti energijos praradimo galią tiekiant per grandinę.
Šiandien vaizduojama, kad dėl riboto nuvažiuojamo nuotolio viena įkrova elektrinės transporto priemonės yra tinkamos tik miestui. Dėl to visos didžiųjų gamintojų koncepcijos ir elektriniai modeliai – tik motoroleriai. Tačiau minėti elektrinių transporto priemonių gamintojai žengia tolyn, ir pristatinėja elektrinius motociklus su dviem baterijomis, kurie gali įveikti ir 100, ir pusantro šimto kilometrų.
Ar didieji gamintojai dar nepavėlavo?
Automobilių pasaulyje elektros pavaros ledus pralaužė „Tesla“, kuri sukūrė ne tik draugišką aplinkai, bet ir įdomų, greitą bei trokštamą elektromobilį. „Vmoto“ ir „Super Soco“ daro tą patį: į rinką pristatė ne tik pigius elektrinius motorolerius, bet ir gražius, modernius elektrinius motociklus, kurių žmonės nori. Įvaizdis šioje rinkoje svarbu.
„Nors elektrinių motociklų ir motorolerių bendroje masėje dar nėra daug, paskutiniu metu stebime smarkiai augantį populiarumą. Valstybės paskatos atkreipia žmonių dėmesį, ir jie vis dažniau atsigręžia į dinamiškas, tylias ir praktiškai jokios priežiūros nereikalaujančias transporto priemones. Neabejoju, kad jų populiarumas augs ir toliau“, – pastebėjimais dalijosi M. Pukinskas.
Jis sako, kad ateityje išloš tie, kurie bus ištobulinę elektros pavarą. Kai elektros pavaros privalumus pamatys motociklų pirkėjų masės – didiesiems gamintojams, kurie užsižaidė su vidaus degimo varikliais teks vytis pionierius.
Tai suprasdami, iš anksto į elektrinių motorolerių ir motociklų traukinį vis bando įšokti kinai. Tačiau nesėkmingai. Ne pirmus metus EICMA parodoje besilankantis Martynas pastebi vis naujus ir negirdėtus kiniškų kompanijų stendus su išskirtinio dizaino ir technologijų elektriniais motociklais. Tačiau kitais metais tų pačių kompanijų nebebūna. Jos bankrutuoja. Ir jų vietą pakeičia kitos niekam negirdėtos ir nematytos vienadienės gamyklos iš Kinijos.