Vį „Regitra“ duomenys rodo, kad praėjusiais metais Lietuvoje buvo išregistruoti 172 728 M1 klasės automobiliai. Iš jų daugiau nei 25 tūkst. išregistruoti baigus eksploatavimą ir pranešus apie sunaikinimą. Tai didžiausia dėl šios priežasties išregistruotų automobilių dalis per pastaruosius kelerius metus.
Nauja tvarka – nuo kitų metų
Aplinkosaugos specialistai tikisi, kad niekam nereikalingų ir bet kur paliktų ENTP ateityje matysime dar mažiau. Mat Aplinkos ministerija praneša, kad nuo kitų metų vasario 1 d. bus paprasčiau ir greičiau išduoti pažymėjimą dėl ENTP sunaikinimo ir ją išregistruoti. Gyventojams tereikės perduoti transporto priemonę surinkimo ar apdorojimo įmonei, o kai ši išduos pažymėjimą, transporto priemonė bus automatiškai išregistruota iš Kelių transporto priemonių registro – deklaracijos „Regitrai“ teikti nebereikės.
„Tikimės, kad nauja tvarka paskatins dar daugiau savininkų, turinčių nebevažiuojančių automobilių, tinkamai su jais atsisveikinti, o tai bus naudinga visiems – savo aplinkoje matysime mažiau vaizdą darkančių ir vietą užimančių transporto priemonių ir prisidėsime prie taršos mažinimo“, – sako Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkytojų asociacijos (ENTPTA) vadovas Vladimir Jankoit.
Pagal ES direktyvą, kuri galioja ir Lietuvai, didžioji dalis ENTP atliekų turi būti panaudota pakartotinai, panaudota bei perdirbta, o teisėtai pašalinti jų galima vos 5 proc. Transporto priemonių atliekų perdirbimas yra itin svarbus, nes taip yra taupomi vertingi gamtos ir energijos ištekliai, o aplinka apsaugoma nuo galimos taršos.
Galima atgauti vertingų medžiagų
Kaip teigia Gamintojų ir importuotojų asociacijos (GIA) vadovė Veronika Masalienė, vertingiausios automobilių atliekos yra naudoti akumuliatoriai, amortizatoriai, metalai, nes juose yra daugiausiai vertingų medžiagų, kurias galima panaudoti pakartotinai arba perdirbti. Tačiau, pasak jos, perdirbti arba panaudoti energijai gauti galima ir mažiau vertingas transporto priemonių atliekas: naudotas padangas, filtrus, plastikus, gumas, stiklus, įvairias salono dalis, o taip pat ir į automobilius pilamą panaudotą alyvą. Svarbiausia – kad šios atliekos būtų tinkamai tvarkomos, nes jų žala gamtai gali būti didžiulė.
„Panaudota ir netinkamai pašalinta automobilių alyva – vienas iš pavojingiausių taršos šaltinių, tereikia vieno litro alyvos, kad būtų užterštas milijonas litrų vandens. Toksiškomis atliekomis tampa ir nebenaudojami akumuliatoriai, nes jų sudėtyje yra sunkiųjų metalų ir korozinių medžiagų“, – teigia V. Masalienė ir primena rinktis tik tuos autoservisus bei automobilių ardytojus bei ENTP supirkėjus, kurie yra deklaravę savo veiklą aplinkosaugai, nes tik taip galime būti tikri, kad pas juos patekusios atliekos bus sutvarkytos tinkamai.