Teigiama, kad tamsiu paros metu pėsčiomis keliaujančiam eismo dalyviui pavojus patekti į eismo įvykį išauga 8 kartus. Remiantis statistika, daugiau nei pusė į eismo įvykius patekusių pėsčiųjų žūva, o kas trečias patiria sunkių sužalojimų.
Žūva daugiau nei pusė
Pagal Lietuvos kelių policijos tarnybos pateiktus 2018 m. duomenis, būtent pėstieji sudaro didžiausią eismo įvykiuose žuvusių žmonių skaičių – 68 asmenys. Per devynis šių metų mėnesius jau žuvo 33 pėstieji, o šešiolika jų į eismo įvykius pateko tamsiu paros metu.
Nors kiekvienais metais atšvaitų temai skiriama išties daug dėmesio, tyrimai rodo, kad trečdalis vyresnio amžiaus žmonių atšvaitų ne tik nedėvi, bet ir neturi. Savo saugumu nepasirūpina ir 23 proc. vidutinio amžiaus žmonių, o 14 proc. ikimokyklinio amžiaus vaikų saugumu nepasirūpina jų tėvai.
Be atšvaito paskęsta tamsoje
Specialistai akcentuoja, kad atšvaitą turėti ir tinkamai dėvėti privaloma visada esant blogam matomumui ar einant tamsiu paros metu. Atėjus šaltajam metų laikui, kai greičiau temsta, dažniau vyrauja prasti orai, tai prisiminti ypač svarbu.
Jei oras geras, automobilyje įjungę tolimąsias šviesas, vairuotojai atšvaitą dėvintį pėsčiąjį galės pastebėti iš 300 metrų, su artimosiomis žibintų šviesomis – iš 150 metrų atstumo.
Jei pėsčiasis atšvaito nesegės, vairuotojas, įjungęs tolimąsias žibintų šviesas, galės žmogų pastebėti tik iš 100 metrų, jei bus įjungtos artimosios šviesos, atstumas sumažės iki 50 metrų.
Šie skaičiai ypatingai svarbūs, mat jeigu kelio danga sausa, o vairuotojas važiuoja 90 km/val. greičiu, automobilis visiškai sustos tik nuvažiavęs 70 metrų. Jei toks vairuotojas važiuos įsijungęs tik artimąsias šviesas, sustabdyti automobilio ir nepartrenkti tamsoje nematomo žmogaus jis paprasčiausiai nespės.
Be to, atvėsus orams ir dažniau lyjant, automobilio stabdymo kelias ilgėja, tad kai kuriais atvejais jis gali išaugti net dukart. Tad atšvaitų dėvėjimas tamsoje, esant prastam matomumui, yra ypatingai svarbus.
Svarbu dėvėti teisingai
Laiku pastebėti pėsčiąjį vairuotojui gali būti sunku ir tais atvejais, kai atšvaitai bus dėvimi neteisingai ar juos uždengs daiktai.
Atšvaitą pėsčiasis turėtų prisitvirtinti taip, kad jis būtų matomas iš visų pusių. Geriausia, jei dar prieš išeidami į gatvę, pėstieji atšvaitą prisitvirtintų ant dešinės rankos ties alkūne ir ant kojos žemiau kelio. Rekomenduojama, kad pakabinami atšvaitai turėtų būti automobilio žibintų aukštyje, taip jie galės maksimaliai atspindėti žibintų skleidžiamą šviesą ir vairuotojui pranešti apie einantį žmogų.
Tėvai turėtų pasirūpinti ir savo atžalų saugumu bei joms pritvirtinti atšvaitus taip, kad šie būtų suaugusio žmogaus kelių lygyje. Nevalia pamiršti ir šviesą atspindinčių liemenių, mat jos gali atspindėti daugiau šviesos, todėl žmogus dar geriau matomas.
Tiesa, pėstieji turėtų prisiminti, kad jei einama su kuprine, privaloma pasirūpinti, kad atšvaitai būtų ir ant kuprinės. Kitu atveju kuprinė gali uždengti šviesą atspindinčius elementus ir sumažinti galimybę vairuotojams pėsčiąjį pamatyti.
Daugiau šviesos
Keliaudami tamsiuoju paros metu pėstieji su savimi turėtų pasiimti ir žibintuvėlį ar kitą šviesą skleidžiantį įrenginį. Taip pat pėstieji privalo eiti pėsčiųjų takais bei šaligatviais, o kur tokių nėra – kelkraščiais prieš automobilių judėjimo kryptį.
Atšvaitus ar ryškiaspalvę liemenę privalo turėti bei dėvėti ir transporto priemonių vairuotojai. Jei vairuotojas priverstas sustoti, tai padaryti turėtų kuo arčiau dešiniojo kelio krašto, o išlipti iš automobilio – tik jau apsirengęs ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais.
Galima gauti baudą
Pareigūnai priminė, jog atšvaitus turi turėti ir naudoti ne tik pėstieji ar transporto priemonių vairuotojai, bet ir dviratininkai ir vadeliotojai.
Svarbu žinoti ir tai, kad jeigu eismo dalyviai atšvaitus dėvėti ir savo saugumu pasirūpinti atsisakys, už nustatytų elgesio tamsiuoju paros metu ar esant blogam matomumui reikalavimų nesilaikymą yra numatytos baudos nuo 20 iki 40 eurų, o eismo įvykio atveju bauda gali siekti 230 eurų.
Informacija parengta bendradarbiaujant su Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos.