Mobilumas kaip paslauga
Automobilių prenumeratos išpopuliarėjimo užuomazgas buvo galima stebėti per karantinus. Tuomet visos skaitmeninės paslaugos tapo daug aktualesnės. Pasaulyje stiprėjo „Mobilumo kaip paslaugos“ (angl. Mobility as a Service, MaaS) koncepcija, kuri augino raumenis diegiant skaitmeninius produktus.
Mobilumo paslaugų teikėjai sugretina ir patogiai pateikia vartotojams galimybę planuotis ir vienu paspaudimu apmokėti suderintą judėjimą visomis pasiekiamomis transporto rūšimis.
Netrukus ši idėja išplito gerokai plačiau, tad vartotojai galėjo džiaugtis vis didesne įvairių mobilumo paslaugų pasiūla. Visų jų bendras vardiklis – mažinti retai naudojamų transporto priemonių kiekį, padaryti judėjimą gerokai patogesnį ir suteikti žmonėms galimybę keliauti efektyviau tiek laiko, tiek kitų išteklių atžvilgiu. Tokių paslaugų vartotojų sparčiai gausėja ne tik pasaulyje, bet ir mūsų šalyje.
Įmonės „Transporent“, Lietuvoje veikiančios su tarptautiniu automobilių nuomos prekių ženklu „Sixt“, vadovas Algimantas Andrašiūnas sako, kad iš dalies tai lemia jau keletą pastarųjų metų tiek privačių, tiek valstybės valdomų įmonių veikloje jaučiamos tendencijos efektyvinti veiklą ir mažinti transporto parkus, renkantis kitus darbuotojų mobilumo būdus.
Eksperto teigimu, didmiesčiuose veikiančiame privačiame sektoriuje taip pat sparčiai plinta mada atsisakyti nuosavų automobilių dėl nuolatos besiplečiančių apmokestintų stovėjimo zonų, besikeičiančių darbuotojų įpročių ir atsiradusių naujų paslaugų. Be to, skaičiuojančios įmonės nuolat stebi ir analizuoja rinkoje pasirodančias efektyvesnes mobilumo alternatyvas.
„Prieš 20 metų daugeliui turėti automobilį buvo tiesiog būtinybė, nes mobilumo alternatyvos buvo gana ribotos: tokie dalykai kaip elektrinis paspirtukas, automobilių dalijimasis ar nuotolinis susitikimas apskritai neegzistavo. Tačiau šiais laikais alternatyvų yra daug daugiau, o protinga investicija yra laikomas pinigų nukreipimas ten, kur galima uždirbti išties daugiau“, – pokyčius paaiškina pašnekovas.
Automobilių duomenų asociacijos „Association of Automotive Intelligence“ prezidentas Matas Buzelis pastebi, kad vieni pirmųjų transporto priemonių prenumeratą tam tikrose rinkose ėmė siūlyti patys gamintojai. Vėliau paslaugą išplėtojo patyrusios bendrovės: jos galėjo nesunkiai identifikuoti, kokie produktai aktualiausi.
„Tai, kad čia verslą įžvelgia ir tradicinės nuomos bendrovės, tik įrodo, jog tai yra aktuali paslauga. Mano manymu, ateityje tokių paslaugų spektras turėtų dar plėstis, daugės jos tiekėjų. O auganti konkurencija ir paslaugos teikėjų skaičius galutiniam vartotojui suteiks naudos: vieni teikėjai siūlys vienus dalykus palankesnėmis sąlygomis, kiti – kitus, ir kiekvienas klientas galės susidėlioti tokį paslaugų krepšelį, koks jam naudingiausias“, – vertina rinkos žinovas.
Ne tik automobilis
Vienu svarbiausių automobilių prenumeratos privalumų specialistai vadina kartu su transporto priemone gaunamą papildomų paslaugų paketą. Priklausomai nuo konkrečios bendrovės pasiūlymo, į paketą gali būti įtraukta reguliari mašinos techninė priežiūra, žieminės bei vasarinės padangos, draudimas, pagalba kelyje ir įvairios kitos paslaugos.
Pavyzdžiui, „Sixt+“ prenumeratos paketas, be minėtų paslaugų, taip pat apima naudotojų aptarnavimą visą parą, pakaitinio automobilio suteikimą, jeigu prireiktų, technines apžiūras, padangų keitimą bei saugojimą.
Už visas paslaugas mokamas fiksuotas mėnesinis mokestis, lyg naudojantis kabeline televizija ar internetu. Tai leidžia vartotojams skaidriai ir užtikrintai planuoti išlaidas ateityje.
„Pagrindinė tokios paslaugos nauda – nebereikia rūpintis niekuo, kas susiję su automobiliu. Moki už kitų teikiamas paslaugas ir nesuki galvos. Kita nauda – nereikia įsipareigoti paslauga ilgai naudotis. Vartotojas žino, jog kai nebereikės paslaugos, jos bus galima lengvai atsisakyti“, – pastebi M. Buzelis.
Savo ruožtu A. Andrašiūnas atkreipia dėmesį, kad automobilio naudojimo laikotarpis ir sutarties nutraukimo sąlygos iš tiesų gali skirtis priklausomai nuo konkrečios bendrovės, tad ekspertas rekomenduoja įsiskaityti į pasiūlymus ir įvertinti visas detales.
„Pavyzdžiui, mūsų klientams siūlomas sutarties laikotarpis yra 12 mėnesių, bet prenumeratą jie gali nutraukti bet kuriuo metu be jokių papildomų mokesčių. Be to, neprašome pradinių įnašų, o tokios sąlygos gerokai palengvina automobilių parko planavimą daliai verslų bei individualiems naudotojams.
Versle itin dažnas atvejis – automobilio prireikia konkrečiam trumpalaikiam projektui ar naujam darbuotojui per jo bandomąjį laikotarpį, taip pat – sezoniniams darbams. Taip pat paslauga dažnai naudojasi užsakytos naujos transporto priemonės pristatymo laukiantys asmenys, norintys ir tuo metu važinėti nauju ir patogiu modeliu“, – detalizuoja jis.
Pinigų ir laiko vertė
M. Buzelio manymu, automobilių prenumerata turi aiškią perspektyvą ne tik dėl patogumo, bet ir dėl jos aktualumo tikslinei rinkai. Tokia paslauga ypač pravarti tiems, kas nuolat ieško pusiausvyros tarp asmeninio laiko ir išleidžiamų pinigų.
„Ar ilgoje perspektyvoje tai yra pigiau, nei turėti nuosavą automobilį? Aš taip nemanau. Tačiau dėl to tokia paslauga ir yra lyg „premium“ produktas, kuris už mokestį leidžia niekuo nesirūpinti ir tiesiog naudotis automobiliu“, – sako specialistas.
A. Andrašiūnas pažymi, kad dalis automobilių prenumeratorių skaičiuoja dar giliau. Vien tik įvertinus vos iš salono išvažiavusio naujo automobilio nusidėvėjimą, ilgalaikė investicija gali nublankti ją matant alternatyvių paslaugų kontekste.
„Be to, norint pasikeisti automobilį kitu – naujesniu, talpesniu, aukštesniu ir pan., nereikia vėl daužyti taupyklės ir ieškoti tūkstančių eurų. Ypač tai aktualu verslui, kai reikia atnaujinti seną transporto parką ir nupirkti, tarkime, 10 naujų automobilių. Už tuos pinigus labiau apsimoka įsigyti, pavyzdžiui, įrangos, kurios taip paprastai neišsinuomosi. Arba reikėtų nukreipti juos ten, kur galima išties uždirbti“, – apibendrina pašnekovas.