Lietuvoje įsigaliojęs automobilio registracijos mokestis susijęs su transporto priemonės CO2 emisija. Pagal tai, kiek automobilis išmeta anglies dvideginio, skaičiuojama, kokio dydžio mokestį teks susimokėti. Pabrėžtina, kad mokestį privalo mokėti tų transporto priemonių, kurių emisija didesnė nei 130 g/km, savininkai.

Erdvės apgavystėms yra

Transporto skelbimų portalo Autoplius.lt komunikacijos vadovas Matas Buzelis „Delfi“ sakė, kad nors apie galimas sukčiavimo apimtis kalbėti dar anksti, tačiau jau dabar aišku, kad spragų vienai ar kitai apgavystei tikrai yra.

„Žinant Lietuvos naudotų automobilių rinkos ypatumus, tikėtina, kad bus tokių, kurie per mažai pasidomėjo perkamo automobilio CO2 emisija, jeigu ši nenurodyta registracijos liudijime. Ko gero, be viešai prieinamos duomenų bazės apie automobilių CO2 emisijas, išvengti tokių nesklandumų bus sunku. To galbūt pavyktų išvengti transporto priemonės pirkimo-pardavimo sutartyje privaloma tvarka reikalaujant CO2 emisijos duomenų. Tada pardavėjas būtų daugiau įpareigotas prieš parduodant transporto priemonę sužinoti automobilio taršos rodiklius“, – kalbėjo M. Buzelis.

Anot jo, vertėtų perkamu automobiliu ir jo CO2 emisija pasidomėti dar prieš padedant parašą ant sutarties. Tam, sakė ekspertas, reikia tik bazinių kompiuterinio raštingumo žinių ir gebėjimo naudotis „Google“. Tačiau, neslėpė jis, jeigu Lietuvoje atsirastų viešai prieinama duomenų bazė, darbas palengvėtų ir „Regitros“ personalui, ir automobilių pirkėjams.

Matas Buzelis

Sutartyse nereikalaujama

Pasak M. Buzelio, sudarant pirkimo-pardavimo sutartį, joje reikėtų užfiksuoti ir automobilio CO2 išmetimo duomenis. Dabar VĮ „Regitra“ pateikiamose rekomeduojamose pirkimo-pardavimo sutarčių formose reikalavimo nurodyti CO2 reikšmę nėra.

„Manau, jeigu pirkimo-pardavimo sutartyse būtų reikalaujami CO2 emisijos duomenys ir jie būtų užfiksuoti, būtų galima užginčyti pardavėjo neteisingai nurodytą ir pateiktą informaciją. Tačiau jei CO2 emisija neužfiksuojama raštiškai, pirkėjui įrodyti apie pardavėjo netinkamai nurodytą registracijos mokesčio sumą bus tiesiog neįmanoma“, – kalbėjo žinovas.

Pasak jo, šiandien apsisaugoti nuo nemalonių staigmenų registruojant automobilį gali tik pats pirkėjas, aktyviai domėdamasis, ką perka, tikrindamas registracijos liudijimą ir jame įrašytus duomenis, arba naudodamasis „Regitros“ skaičiuoklėmis, kad apskaičiuotų preliminarų registracijos mokesčio dydį.

Keturi būdai CO2 nustatyti

„Delfi“ pateiktame „Regitros“ komentare pabrėžiama, kad automobiliai registruojami tik susimokėjus naująjį mokestį. Šis apskaičiuojamas taikant keturis įstatyme numatytus jo nustatymo būdus.

CO2 dydis nustatomas pagal transporto priemonės kilmės ar patvirtinimo dokumentuose nurodytą informaciją arba tais atvejais, kai transporto priemonė jau buvo registruota Lietuvoje, iš Kelių transporto priemonių registre esančių duomenų.

Siekiantiems įsigyti automobilį taip pat svarbu žinoti, kad jo registracijos mokestis, jei duomenų apie CO2 dokumentuose nėra, bus skaičiuojamas kitais įstatyme numatytais būdais tokiu eiliškumu:

  • Jei CO2 kiekis nebus nurodytas automobilio kilmės arba patvirtinimo dokumentuose, tuomet jis bus nustatomas remiantis kitų registruotų lygiaverčių automobilių išmetamu CO2 kiekiu.
  • Tuo atveju, jei išmetamųjų dujų kiekio nebus galimybės nustatyti pagal lygiaverčių automobilių išmetamą CO2 dydį, jis bus apskaičiuojamas pagal įstatyme numatytas formules. Tam reikalingi techniniai automobilio duomenys, esantys kilmės ar patvirtinimo dokumentuose: eksploatuoti parengtos motorinės transporto priemonės masė (kg), didžiausia motorinės transporto priemonės variklio galia (kW), pavarų dėžės tipas. Atkreiptinas dėmesys, kad priklausomai nuo automobilio degalų rūšies apskaičiuojant gali būti naudojami ne visi duomenys.
  • Ir paskutinis būdas – jei CO2 kiekio nebus galimybės apskaičiuoti pagal įstatyme numatytas formules įvedant konkretaus automobilio techninius duomenis, tuomet bus remiamasi lygiaverčių transporto priemonių duomenimis.
  • Tuo atveju, jeigu pritrūktų ir lygiaverčių duomenų apskaičiuoti pagal formulę, būtų reikalinga techninė ekspertizė arba gamintojo atstovo išduodamas atitikties liudijimas.


Pirkimo-pardavimo sutarties formos nekeis

Visgi nepaisant ekspertų išsakomų pastabų, keisti dabar rekomenduojamos pirkimo-pardavimo sutarties formos „Regitra“ neplanuoja. Drauge, teigiama komentare, automobilio registracijos mokesčio dydžio klausimas neturėtų būti laikomas transporto priemonės privalumu ar trūkumu.

„Tikėtina, kad patys pardavėjai ne visuomet žinos išmetamą CO2 kiekį, nes šio duomens nebus kilmės ar patvirtinimo dokumentuose. Atsižvelgiant į tai praktikoje galimi atvejai, kuomet informacija apie mokestį bus preliminari (sužinota, pavyzdžiui, naudojantis „Regitra“ skaičiuokle pagal kitus transporto priemonės parametrus). Remiantis galiojančiu reglamentavimu, tiksli tikroji registracijos mokesčio suma vertinama individualiai ir sužinoma tik registruojant automobilį“ – akcentuojama „Delfi“ skirtame komentare.

Anot „Regitros“ specialistų, sutartyje gali būti aptarta, kas ir kada ir/ ar kaip sumokės registracijos mokestį, tačiau būtent ši dalis yra pirkėjo ir pardavėjo susitarimo reikalas. Jau po sandorio atvykus į „Regitrą“, registracijos mokestis turės būti sumokėtas to asmens, kuris nori registruoti transporto priemonę savo vardu. Leidimas dalyvauti eisme bus suteiktas tik sumokėjus automobilio registracijos mokestį.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (295)