Pavojingiausi – lenkimo manevrai
„Kūčių vakarą silkė pataluose tikrai palauks, nes ji juk ir taip užsiklojusi patalais. Geriau važiuoti lėčiau, bet pasiekti kelionės tikslą. Geriau vairuoti atsakingiau ir apkabinti artimuosius, o ne niekada jų nebepamatyti“, – pagrindinę taisyklę, kaip elgtis keliuose per didžiąsias metų šventes, įvardijo vairavimo instruktorius Artūras Pakėnas.
Eismą per didžiąsias metų šventes jis prilygino lapkričio 1-ajai, kai į kelius išrieda nemažai vairuotojų, kurie ilgus atstumus važiuoja vos kelis kartus per metus.
„Tokie vairuotojai turėtų būti ypač atidūs. Jie įpratę važiuoti 50-60 km/val. greičiu, o reikės važiuoti greičiau, todėl ir stresas didesnis. Tokie vairuotojai erzina kitus eismo dalyvius, bet pastarieji turėtų būti pakantesni“, – dėstė A. Pakėnas.
Paklaustas, kokių dar esminių patarimų reikėtų laikytis, kad būtų galima saugiai pasiekti kelionės tikslą, vairavimo instruktorius juos aiškiai išdėstė DELFI skaitytojams.
„Jei važiuojate ne magistrale, o keliu, kur yra dvipusis eismas, visada gerai pagalvokite, ar verta lenkti priešais važiuojančią transporto priemonę. Tai įvertinti nėra labai sudėtinga. Jei matote, kad lenkiant reikės labai smarkiai viršyti leistiną greitį, geriau atsisakykite lenkimo manevro. Tiesą sakant, lenkimo klausimai yra patys žiauriausi, tada ir įvyksta daugiausia avarijų“, – teigė pašnekovas.
Jis primygtinai patarė neviršyti leistino greičio, tačiau rekomendavo ir nevažiuoti lėčiau nei leidžiama, kad nebūtų trikdomi kiti eismo dalyviai.
„Jei leidžiama važiuoti 90 km/h greičiu, tikrai nederėtų važiuoti 70 km/h greičiu, nes tai provokuos kitus vairuotojus jus lenkti, o tai gali geruoju ir nesibaigti“, – kalbėjo vairavimo instruktorius.
Vengti staigių veiksmų
Jis pabrėžė ir tai, jog būtina įvertini oro sąlygas, jų įtaką eismo saugumui.
„Dabar jau tokios dienos, kai nuo 17 val. matomumas labai blogas, nes temsta, o dar nuolat lyja. Turime suprasti, kad tokiomis oro sąlygomis reikia būti ypač atidiems, nes kuo mažiau matai, tuo mažesnė tikimybė, kad operatyviai priimsi teisingą sprendimą, jei kelyje pasitaikys kliūtis. Be to, jei oro temperatūra svyruoja apie nulį ar vieną laipsnį šilumos, reiškia nepamiršti, kad plikledžio tikimybės bus labai didelė“, – tvirtino A. Pakėnas.
Jis patarė važiuoti ir vairuoti taip, kad, net ir esant prastam matomumui, nereikėtų daryti staigių veiksmų – staigiai stabdyti, staigiai pasukti vairą.
„Todėl visada yra gerai nuo kito automobilio laikytis pakankamai saugaus atstumo. O esmių esmė – neviršyti leistino greičio“, – tikino pašnekovas.
Persivalgymas migdo
Dar vienas faktorius, į kurį A. Pakėnas patarė atkreipti dėmesį, – vairuotojo savijauta.
„Juk niekam ne paslaptis, kad per Kūčias ar Kalėdas daug prisivalgome. Kai skrandis pilnas, tada ima miegas. Todėl kiekvienas vairuotojas turėtų atsakyti sau į klausimą, ar jis pasirengęs vairuoti, ar neužmigs prie vairo. Gal geriau kokį pusvalandį nusnausti ir tada leistis į kelionę.
Kiekvienas žmogus, manau, pažįsta savo organizmą ir žino, kas jam padeda neužmigti – gal kava, gal energetiniai gėrimai. Kavos pertraukėlės, kai važiuojame didesnius atstumus, yra privalomos“, – teigė vairavimo instruktorius.
Jis įsitikinęs, kad jei visi vairuotojai laikytųsi esminių taisyklių, avarijų nebūtų arba jų būtų kur kas mažiau.
„Blogiausia tai, kad visi, kurie perdėtai pasitiki savo jėgomis, galvoja, kad man taip neatsitiks, todėl ir nesilaiko tų taisyklių, o tada skaitome apie pasekmes. Nė vienas profesionalus lenktynininkas neleidžia sau atsipalaiduoti, kai kelyje yra sudėtingesnės situacijos. Tokios bus per šventes, todėl vairuotojams negalima atsipalaiduoti“, – ragino A. Pakėnas.
Rizika – dėl 6 minučių
Lietuvos kelių direkcijos Eismo saugumo skyriaus vedėjas Nemunas Abukauskas taip pat akcentavo, jog kelias, ypač kai jame intensyvus eismas, yra pavojingas, todėl atsipalaiduoti vairuotojams – nevalia.
Jis patarė visiems į kelią išsirengusiems vairuotojams pirmiausia užsukti į interneto svetainę www.eismoinfo.lt, kur pateikiama visa naujausia informacija apie eismo sąlygas valstybinės reikšmės keliuose.
„Ten pateikiama informacija, kokia kelio danga, koks vėjas, ar nėra kokių kliūčių. Visa tai įvertinę, vairuotojai galės apsispręsti, ar važiuoti tuo keliu, ar rinktis kitą“, – patarė N. Abukauskas.
Jo teigimu, dažniausia avarijų priežastimi tampa saugaus greičio nesilaikymas, nepagarba kitiems, neatsakingumas, neteisingas situacijos įvertinimas.
„Pavyzdžiui, nuo Vilniaus iki Utenos yra apie 100 km. Jei vairuotojas važiuos leistinu 90 km/h greičiu, savo tikslą jis pasieks tik 6 minutėmis vėliau, nei važiuotų 100 km/h greičiu. Ar dėl 6 minučių verta rizikuoti?“ – retoriškai klausė pašnekovas.
Patarė nepamiršti atšvaitų
Jis, kaip ir vairavimo instruktorius, akcentavo, jog vairuotojams privaloma būti itin atidiems, kai vakarais būna toks prastas matomumas.
„Esmė ta, kad keliuose yra ne tik vairuotojų, bet pasitaiko ir pėsčiųjų, dviratininkų. Jei pastarieji yra be atšvaitų, tai vairuotojas juos pastebės, kai iki jų liks 50-100 metrų. Jei pėstysis ar dviratininkas dėvi atšvaitą, liemenę, jį vairuotojas pastebės už 300 metrų, o tada ir sprendimus galima priimti tokius, kad neįvyktų nelaimė.
Todėl ne tik vairuotojus raginus būti dėmesingus, bet ir pėsčiuočius, dviratininkus, kad jie turėtų šviesą atspindinčių detalių. Praktiškai nėra nė vieno žuvusio pėsčiojo, kuris turėjo atšvaitą. Visi žuvusieji neturėjo šviesą atspindinčių elementų“, – teigė N. Abukauskas.
Nesėsti į girto vairuotojo automobilį
Jis neslėpė, jog vis dar didelė problema yra ta, kad prie vairo sėda neblaivūs vairuotojai. Ši problema tampa dar aktualesnė per šventes. Nors pareigūnai numatę nemažai reidų, per kuriuos tikrins vairuotojų blaivumą, N. Abukauskas tikino, kad prisidėti galime kiekvienas.
„Nesėskime į transporto priemonę, jei ją vairuoti rengiasi išgėręs žmogus. Ne tik patys nesėskime, bet ir sutrukdykime tam vairuotojui važiuoti. Kuo labiau būsime pilietiški, visuomeniški, tuo mažiau nelaimių bus keliuose“, – pabrėžė pašnekovas.
Paklaustas, ar įmanoma išskirti avaringiausius kelių ruožus – tuos, kuriuose per šventes įvyksta daugiausia avarijų, N. Abukauskas teigė, kad ypač pavojingos yra vieno lygio keturšalės sankryžos.
„Juodų dėmių žemėlapio, skirto būtent šventėms, nėra, tačiau faktas tas, kad kur eismas intensyvesnis, ten ir didesnė avarijų tikimybė“, – teigė pašnekovas.
Prognozuojama, jog eismas intensyvus bus pajūryje, tačiau ne per Kalėdas, o Naujųjų metų išvakarėse.
Trikdys ir rūkas, ir plikledis
Lietuvos hidrometeorologijos tarnybos Meteorologinių prognozių skyriaus budinti sinoptikė Margarita Kirkliauskaitė vairuotojams turėjo ir gerų, ir prastų žinių.
„Kūčios bus pati geriausia diena keliauti. Gruodžio 24 dieną bus mažai debesuota, lietaus nelaukiama, oro temperatūra dieną bus 5-8 laipsniai šilumos. Kūčių vakarą tik pietiniuose ir pietrytiniuose rajonuose yra rūko tikimybė, todėl eismo sąlygos gali suprastėti. Be to, kai užslinks rūkas, oro temperatūra gali nukristi iki vieno laipsnio šalčio, todėl reikėtų pasisaugoti plikledžio“, – dėstė sinoptikė.
Gruodžio 25-ąją orai vėl subjurs, nes per Lietuvą slinks atmosferos frontas. Ryto valandomis vakariniuose rajonuose numatomas trumpalaikis lietus, kuris vėliau patrauks į kitus šalies rajonus.
Vakare Žemaitijoje gali būti ne tik lietaus, bet ir pasirodys kelios snaigės. „Prognozuojami mišrūs krituliai, tačiau tų snaigių neturėtų būti daug, gali būti, kad jų net nepastebėsime“, – teigė M. Kirkliauskaitė.
Dieną bus 1-6 laipsniai šilumos, tačiau vėl įsismarkaus vėjas, gūsiuose jis sieks iki 20 metrų per sekundę.
„Atviruose keliuose, net ir tada, kai vyrauja pliusinė temperatūra, dėl didelio vėjo gali susidaryti plikledis. Vairuotojai į tai turėtų atkreipti dėmesį“, – patarė sinoptikė.
Gruodžio 26-ąją visoje Lietuvoje numatomi mišrūs krituliai – lietus ir šlapdriba. Vakarop šiauriniuose rajonuose gali pasirodyti ir tikros snaigės, o vėjas turėtų nurimti. Oro temperatūra ir naktį, ir dieną bus apie nulį, todėl prognozuojamas plikledis.
Gruodžio 27-ąją didžiausia tikimybė sulaukti sniego.
„Ir dieną, ir naktį vyraus minusinė temperatūra, kai kur termometro stulpeliai gali nukristi ir iki 6 laipsnių šalčio. Numatomi ir krituliai – sniegas, tačiau jo iškris labai nedaug“, – prognozes įvardijo M. Kirkliauskaitė.