Šiaulietis Romanas dirba autobuso vairuotoju, tad sveikatą tikrinasi kartą per dvejus metus.
„Apsunksta, būtų geriau rečiau, čia labai dažnai du metai“, – kalbėjo vairuotojas Romanas.
Jei ne Romano darbas, sveikatą dėl vairuotojo pažymėjimo jis turėtų pasitikrinti kartą per penkerius metus. Pagal numatytą tvarką, iki 55 metų asmenys, sveikatą tikrintis privalo vieną kartą per 10 metų, asmenys nuo 56 iki 69 metų – kartą per 5 metus, asmenys nuo 70 iki 79 metų – 1 kartą per 2 metus, na o 80-mečiai ir vyresni – 1 kartą per metus. Vadinasi, kuo vairuotojas vyresnis, tuo sveikatą tenka tikrintis dažniau.
„Manau, kad reikia. Vis tiek amžius savo daro, ką galvojat, nuo 90 metų gal visai reikėtų uždraust“, – sakė vairuotojas.
Apie kitąmet įsigaliojančią tvarką išgirdę į ugdymo įstaigas suskubo vyresnio amžiaus asmenys
„Ypač nuo 70–75 metų, esame turėję senelių 90. Metų, kurie vėl nori pratęsti vairuotojo pažymėjimą“, – teigė šeimos gydytoja Raminta Stanevičienė.
Šeimos gydytoja senjorų suaktyvėjimu džiaugiasi, esą vyresni žmonės turi lėtinių ligų, todėl sveikatą tikrintis dažnai – jiems tik į naudą.
„Cukrinis diabetas, paūmėjusi arterinė hipertenzija su aukštu spaudimu, niekas neapsaugotas, kad nebus, pavyzdžiui, infarkto ar insulto kelyje. Tai tikrai raginu, tiek ir savo pacientus, kad ateitų, profilaktiškai tikrintųsi sveikatą“, – aiškino R. Stanevičienė.
Tačiau smarkiai sudažnintus terminus kritikuoja lygių galimybių kontrolieriai, esą tvarka, numatanti vairuotojų sveikatos patikros periodiškumą, gali diskriminuoti vyresnio amžiaus vairuotojus.
„Galbūt sieti ne tik su amžiumi, bet su tam tikrais sveikatos sutrikimais, tam tikromis būklėmis, su kuriomis ministerija ir sieja tą pavojingumą vairuoti arba pavojų saugumui vairuojant“, – aiškino Birutė Sabatauskienė, lygių galimybių kontrolierė.
Vyresnio amžiaus asmenims sveikatą teks tikrintis kur kas dažniau nei jaunesnio amžiaus vairuotojams, o nepasitikrinus – nustos galioti vairuotojo pažymėjimas. Anot lygių galimybių kontrolierės, priemonės – per griežtos.
„Pavyzdžiui, taikyti priminimą apie sveikatos patikras, kai artėja pasibaigimas termino, nes iki šiol toks dalykas nebuvo taikytas“, –teigė B. Sabatauskienė.
Diskriminacijos neįžvelgia saugaus eismo ekspertas, tik vyresniems vairuotojams numatytą sveikatos patikros periodiškumą pailgintų iki 3 metų.
„Na gal kas pusė metų ar metus, nederėtų daryti ir taip sutankinti, kaip yra planuose, bet galbūt kažkiek dažniau negu jaunas žmogus, nematyčiau čia didelės problemos“, – aiškino vairavimo instruktorius Artūras Pakėnas.
Problemų nemato ir kiti neseniai sveikatą pasitikrinę šiauliečiai.
„Taip, tikrindavomės kas penkis metus, bet jau dabar tikrinsiuosi kas du metus“, – sakė vyresnio amžiaus vairuotojas.
„Pažiūrėkit į pasą ir bus aišku kodėl. Vis tik amžius daro savo, ir rega, ir reakcija suprastėja, o ir pasitikrinti sveikatą visada reikia“, – teigė dar vienas gatvėje kalbintas vairuotojas.
Lygių teisių kontrolieriai ragina ministerijas ir Seimą peržiūrėti tvarkas, nes vyresnis amžius savaime nereiškia didesnės rizikos kelyje. Daugiausiai avarijų sukelia 18–55 metų vairuotojai, nuo 80-ties vairuotojai pernai sukėlė tik vos daugiau kaip procentą visų eismo įvykių.
Vizą LNK žinių tarnybos reportažą galite peržiūrėti žemiau.