Automobilių serviso vadybininko Dainiaus Danisevičiaus teigimu, infliacijai aprimus, stabilizuojasi tiek naujų, tiek naudotų automobilių kainos, tačiau jos vis dar yra didelės, todėl automobilio, ypač naujo, įsigijimas gali tapti nemenku finansiniu iššūkiu.

„Galima pastebėti, kad keliolikos metų automobilius dažniau perka studentai, jauni arba vyresni žmonės, kurie neturi galimybių įsigyti naujų automobilių ar pasiimti paskolos. Naujo automobilio ir detalės, ir remontas kainuoja brangiau, todėl dauguma minėto segmento vairuotojų yra linkę pataupyti – tiek rinkdamiesi automobilį, tiek jo patikrai ar remontui, taip pat ir draudimui“, – sako D. Danisevičius.

Anot jo, naudotas automobilis išties gali būti taupi alternatyva. Nereikėtų baimintis, kad senesnį automobilį dažnai lydės gedimai ir brangūs remontai. Norint to išvengti, vertėtų investuoti į pirminę patikrą ir toliau periodiškai automobilį prižiūrėti.

Svarbus tinkamo draudimo pasirinkimas

Planuojant įsigyti naudotą automobilį, svarbus ir draudimo aspektas. Pasak draudimo ekspertų, vyrauja mitas, jog naudotą automobilį drausti KASKO bus labai brangu, dėl to jie kartais linkę atsisakyti platesnio draudimo paslaugų, nors to daryti nėra būtina.

Automobilio pardavimas

„Paskutinį dešimtmetį Lietuvoje siūlomi KASKO draudimo produktai iš tiesų vystėsi įtraukdami į apsaugą vis platesnį rizikų spektrą. Tai labai svarbu naujų automobilių savininkams, tačiau gali būti neaktualu turint senesnę transporto priemonę“, – teigia Audrius Kikutis, ne gyvybės draudimo bendrovės „Compensa Vienna Insurance Group“ Savanoriškų standartinių draudimo produktų grupės vadovas.

Pasak jo, prieš kelerius metus įsisiūbavus infliacijai senesnių ar mažesnės vertės automobilių savininkai, nerasdami rinkoje jų galimybes atitinkančio KASKO draudimo, pradėjo jo atsisakyti.

„Tai buvo dar viena paskata siūlyti jiems „KASKO alternatyvus“ draudimą, kuris yra siauresnės apimties, atitinkamai pigesnis, tačiau apsaugantis nuo didelių nuostolių, įskaitant automobilio vagystę“, – sako A. Kikutis. Tokiu būdu senesnio automobilio draudimas tampa mažesne našta. , o jo savininkas vis dar yra apsaugotas nuo tam tikrų netikėtų išlaidų.

10–16 metų prabangūs automobiliai dar draudžiami KASKO draudimu, tačiau paprastesnių modelių vairuotojai daugiausia šios amžiaus grupės automobilius draudžia „KASKO alternatyvus“ draudimu. Dėl ribojamo baigtinio draudžiamųjų atvejų skaičiaus ir maksimalios draudimo išmokos dydžio, šio draudimo įmokos yra iki 70–80 proc. mažesnės nei įprasto KASKO draudimo rinkoje. 87 proc. išmokų išmokama susidūrus su kita transporto priemone, net 13 proc. vagystės, susidūrimo su laukiniu gyvūnu ar kitais atvejais.

Įspėja prieš šaltąjį sezoną

Įprasta, jog šaltuoju metų laiku vairuotojai socialiniuose tinkluose dalinasi prakirstų padangų bei aplamdytų ratlankių nuotraukomis ir įspėjimais apie pavojingas vietas. Draudikai taipogi pastebi tokių žalų pagausėjimą, skelbiama pranešime žiniasklaidai. Vien draudimo bendrovė BTA 2023 metais registravo daugiau nei pusantro šimto įvykių, kai vairuotojas įvažiavo į duobę ir prakirto padangą ar pažeidė ratlankį. Fiksuojama ir įvykių, kai į duobę įvažiavęs arba jos vengdamas vairuotojas nesuvaldė automobilio ir atsitrenkė į kelio atitvarus ar kitas kliūtis. Viena didžiausių praėjusiais metais fiksuotų žalų siekia 7 tūkst. eurų. Tokį nuostolį patyrė BMW vairuotojas Vilniuje.

„Pernai iš viso fiksavome maždaug pusantro tūkstančio žalų, kurių metu buvo sugadinti transporto priemonių ratlankiai ar padangos. Daugiausia incidentų, be abejo, būna žiemą, svyruojant temperatūrai tarp teigiamos ir neigiamos bei pavasarį, kai duobės dar nėra gerai matomos. Nutirpus sniegui, kol kelininkai nepašalina opiausių trūkumų, fiksuojame maždaug 2,5 karto daugiau pranešimų apie automobilių patirtą žalą dėl kelio dangos, nei likusią metų dalį. Duobės gali ne tik prakirsti padangas, bet ir apgadinti ratlankius ar net automobilio važiuoklę, o žala transporto priemonei gali būti skaičiuojama ir tūkstančiais eurų, priklausomai nuo automobilio“, – anksčiau sakė Andrius Žiukelis, BTA Ekspertizių skyriaus vadovas.

Draudimo ekspertas primena, kad automobilio savininkas turi teisę reikalauti kelio nelygumų padarytos žalos atlyginimo nepriklausomai nuo to, ar automobilį draudė tik privalomuoju draudimu, ar ir KASKO. Abiem atvejais įvykiui užfiksuoti teks kviesti policijos pareigūnus. Tačiau neturint KASKO draudimo, žalos atlyginimo pačiam vairuotojui teks reikalauti iš kelio savininko ar už priežiūrą atsakingos įmonės, o tai nėra paprasta. Juolab, kad toli gražu ne visais atvejais automobiliai apgadinami vien dėl kelių būklės.

Renkantis paskubomis – lyg loterija

Automobilio pardavimas

Lietuvoje naudotų automobilių parką sudaro ir kelių, ir dešimties metų ar dar senesnės transporto priemonės, kainuojančios tūkstančius eurų. Nors jos neprilygsta naujam automobiliui, pirkdami prekę už tokią sumą, tikimės gauti gerą daiktą, tačiau praktikoje pastebima įvairių kuriozų.

„Labai dažnai nutinka, kad klientai į autorizuotą servisą pristato ką tik nusipirktą naudotą automobilį, kuris buvo eksploatuojamas vos keletą metų ar kurio gamintojo garantija neseniai pasibaigė. Vykdant darbus tenka pranešti apie rimtus gedimus ar netinkamai atliktus remonto darbus prieš tai. Dažniau tai pasitaiko importuotiems naudotiems automobiliams, tačiau neretai nutinka ir rinkos viduje eksploatuojamiems automobiliams“, – dalinasi bendrovės „Sostena“ kėbulų serviso vadybininkas Dainius Danisevičius.

Anot jo, dažniausiai nustatomi elektros sistemos, variklio ar pavarų dėžės defektai, kurių remontas yra itin brangus. Pastebimi ir kėbulo defektai – nesutampanti detalių spalva, netolygūs sujungimai, kurie išduoda, kad automobilis galėjo būti daužtas. Tokiu atveju jo tolesnė eksploatacija gana rizikinga.

Draudimo ekspertas antrina – panašūs triukai dažnai atsiveria ir po pirmo lengvo susidūrimo, atidavus transporto priemonę į servisą. „Atrodo, pirko puikiausią automobilį, bet, vos nuėmus keletą dalių, po gražiu fasadu pasimato net su plastilinu ar lipnia juosta suklijuoti elementai arba detalės“, – sako A. Kikutis.

Norint to išvengti, ekspertai rekomenduoja atlikti nuodugnią automobilio patikrą dar prieš jį perkant.

Puikus naudotas pirkinys – įmanoma

Nepaisant pasitaikančių gedimų, nusipirkti tvarkingą senesnį automobilį tikrai įmanoma, sako D. Danisevičius. Jis pabrėžia, jog labai daug priklauso nuo to, kaip automobilis buvo eksploatuojamas.

„Kartais kelerių metų automobilis gali būti kur kas prastesnės būklės nei periodiškai servise prižiūrėtas, saugotas ar rečiau naudotas dešimties metų senumo automobilis“, – pastebi jis.

Visgi vien sėkme pasikliauti ekspertas nerekomenduoja ir pataria įsigyjant naudotą automobilį detaliai išsiaiškinti jo amžių, ridą, techninę būklę bei įvertinti kėbulą.

„Dažnu atveju automobilio amžius ir rida koreliuoja, t. y. normalu, kad kuo automobilis senesnis, tuo daugiau jis bus nuvažiavęs, o tai išduos apie detalių nusidėvėjimo lygį. Net ir normaliomis sąlygomis eksploatuojamo automobilio detalės dyla ir su laiku turi būti keičiamos. Šiuos etapus praleidus, yra rizika, kad tuo reikės pasirūpinti naujam savininkui“, – aiškina ekspertas.

Automobilio pardavimas

Senesniuose automobiliuose galima atrasti ir gilesnių bėdų. Visa tai nėra matoma plika akimi, todėl ekspertas rekomenduoja nebandyti spėlioti patiems ar ieškoti pagalbos draugų garažuose, tačiau dėl išsamios patikros prieš pirkimą kreiptis į automobilio gamintojo atstovybę. Patiems galima įvertinti kėbulą – jei automobilis jau rūdija, su laiku jo būklė tik blogės, todėl vertėtų apgalvoti, kaip ilgam tokio automobilio jums reikės, dalinasi D. Danisevičius.

Automobilio istorija – iš ko pirkti saugiausia?

Dar vienas svarbus aspektas renkantis naudotą automobilį – jo techninė istorija. Anot eksperto, nevertėtų pasitikėti įvairiomis populiariomis programėlėmis – jos ne visada pasiekia visus duomenis, todėl nėra 100 proc. tikslios. Vertėtų pardavėjo teirautis, kur automobilis buvo remontuojamas, ir prašyti atliktų darbų istorijos. Deja, bet, perkant importuotą automobilį ar iš privačių asmenų, galima tik pasikliauti pardavėjų žodžiu.

„Saugiausia būtų atrasti automobilį, kuris buvo nuosekliai prižiūrimas gamintojo atstovybėje. Tokiu atveju atstovybei žinoma, kaip dažnai buvo vykdomi profilaktiniai aptarnavimai, kokių gedimų pasitaikė, kokie papildomi remonto darbai buvo atliekami. Visa tai padeda papildomai įsivertinti automobilio būklę“, – sako D. Danisevičius.

Dar viena alternatyva – ieškoti naudoto automobilio tiesiogiai atstovybėje. Įprastai siūlomi naudoti automobiliai būna „atpirkti“ iš atstovybėje naujus automobilius įsigijusių klientų, turėjusių garantinį aptarnavimą. Tokiais atvejais automobiliai privalomai remontuojami periodiškai, pagal gamintojo rekomendacijas, taip pat atstovybė žino apie buvusio automobilio savininko eksploatavimo įpročius.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją