„Automobilio važiuoklės paskirtis – užtikrinti tinkamą ir nuolatinį transporto priemonės ratų kontaktą su kelio danga. Važiuoklės būklė ypač svarbi atliekant posūkio manevrą. Jei dėl netvarkingos važiuoklės vienas ratas kelyje patenka į duobę, ant kelkraščio ar kito nelygumo ir po to praranda kontaktą su keliu gali įvykti eismo nelaimė. Važiuojant tiesiu keliu ir esant minimaliems nelygumams, svarbu įsitikinti, kad visi keturi ratai yra tinkamai sukibę su kelio danga ir nevažiuojate „šokinėjančiais“ ratais. Vairuotojai taip pat turėtų žinoti, kad važiuojant dideliu greičiu kartais lūžta važiuoklės detalės. Tokiais atvejais, automobilis tampa nevaldomas ir eismo įvykio, deja, išvengti nepavyksta“, – kalba draudimo bendrovės „Gjensidige“ Transporto žalų skyriaus vadovas Agnius Gučius.
Pasak draudiko, šios situacijos yra gerokai rizikingesnės nei padangos sprogimas ar stabdžių dingimas kelyje. „Lūžus važiuoklės elementams vairuotojas praranda stabdymo ir vairavimo galimybes, o automobilis tampa nevaldomas“, – pasakoja draudimo bendrovės atstovas.
Pavasarį reikalingas didesnis dėmesys
Kadangi, pasak A. Gučiaus, žiemą automobilio važiuoklė dėvisi greičiau nei kitais metų laikais, jis rekomenduoja pavasarį atlikti transporto priemonės apžiūrą ir patikrinti visus važiuoklės elementus. „Net jei automobilis rudenį buvo techniškai tvarkingas, važiuoklę reikėtų nuodugniai pasitikrinti. Būtent ji užtikrina mūsų saugumą kelyje, todėl važiuoklės būklę visada svarbu vertinti atsakingai“, – pabrėžia draudikas.
A. Gučius atkreipia dėmesį, kad pavasarį vairuotojai pradeda važinėti didesniu leistinu greičiu, todėl ypač svarbu, kad būtų patikrinti transporto priemonės vairo mechanizmo traukių antgaliai ir kitos važiuoklės detalės. „Vairuotojai pakelėje tikrai yra matę stovinčius automobilius su iškreiptais ratais. Priekinė transporto priemonių dalis yra jautresnė, todėl joje dažniau įvyksta šie sudėtingi gedimai“, – sako draudimo bendrovės atstovas.
Atliekant automobilio važiuoklės apžiūrą, A. Gučiaus teigimu, specialistai turėtų įvertinti skirtingų jos elementų laisvumą, apsauginių gumų būklę. „Ypatingą dėmesį reikėtų skirti amortizatoriams, nes jie atlieka itin svarbų vaidmenį, kad automobilis nenuslystų nuo kelio. Deja, didžioji dalis vairuotojų amortizatorius keisti yra įpratę tik tuomet, kai pamato per juos besisunkiantį tepalą ar kitais būdais pastebi, kad jie yra nebesandarūs. Dar dažniau – kai vairuotojo ausis pasiekia iš automobilio sklindantys nemalonūs pašaliniai garsai”, – kalba draudikas. Jis pataria bent kartą per metus automobilių remonto dirbtuvėse patikrinti, kaip transporto priemonės amortizatoriais absorbuoja kelio nelygumus.
Dėl stabdžių kaladėlių ir diskų atvyksta dažniausiai
Transporto priemonių remonto ir priežiūros paslaugas teikiančios bendrovės „AutoAkstė“ direktorius Algimantas Akstinas atkreipia dėmesį, kad nemaža dalis mūsų šalies vairuotojų į automobilio važiuoklės būklę dar žiūri pro pirštus. „Dauguma transporto priemonių savininkų pas mus atvyksta dėl techninės apžiūros metu nustatytų pažeidimų. Joje vairo, važiuoklės ir stabdžių sistemos pakitimai yra vertinami griežtai. Todėl vairuotojas, kas pusmetį vykdamas į remonto dirbtuves keisti automobilio padangų, turėtų tuo pačiu pasitikrinti ir transporto priemonės važiuoklę”, – pataria A. Akstinas.
Pasak jo, jei automobilyje neatsiranda pašalinių garsų, triukšmo ar netikėto supimo, toks periodiškumas užtikrins saugų transporto priemonės eksploatavimą.
A. Akstino teigimu, vairuotojai dažniausiai atvyksta keisti susidėvėjusių stabdžių kaladėlių ar diskų, įvairių guminių įvorių bei traukių antgalių. „Vairo kolonėlių ir sankabų gedimai taip pat yra dažna būtino važiuoklės remonto priežastis. Neretai atsiranda automatinių pavarų dėžių eksploatavimo problemos“, – vardija automobilių remonto dirbtuvių vadovas. Jis atkreipia dėmesį, kad transporto priemonės kasdien tampa vis išmanesnės, todėl vis daugiau pasitaiko sudėtingesnių elektrinių gedimų.
Pasak A. Akstino, kai automobilio vairą „traukia“ į vieną pusę, stabdant atsiranda vibracijos, o važiuojant nelygiu keliu stipriau nei visada juntami jo nelygumai, pailgėja stabdymo kelias, tuomet išauga eismo nelaimės rizika. „Tokiais atvejais vairuotojai turėtų nedelsti ir vykti į remonto dirbtuves“, – sako bendrovės „AutoAkstė“ direktorius.
Pagalbos kelyje prireikia ir pavasarį
Techninės pagalbos įmonės „RedGo Lithuania“ vadovas Ignas Krasauskas pateikia informaciją, kad su važiuoklės problemomis yra susiję apie 5 proc. visų pagalbos kelyje iškvietimų.
„Šiuos gedimus labiau lemia ne sezoniškumo įtaka, o automobilio netinkama arba nepakankama priežiūra. Ne visi automobilių savininkai gali suprasti, kad transporto priemonės važiuoklė netvarkinga – joje atsirado laisvumas ar pašalinių garsų, o tai gali baigtis rimtu įvykiu kelyje, pavyzdžiui, išsinėrusiu automobilio šarnyru. Todėl profilaktinė ir laiku atliekama automobilio patikra ir remontas servise gali padėti išvengti šių nemalonių situacijų“, – sako I. Krasauskas.
Pasak techninės pagalbos įmonės vadovo, daug iškvietimų pavasarį yra susiję su ratlankių ir padangų pažeidimais. Jie sudaro apie 14 proc. visų pagalbos kelyje iškvietimų. „Fiksuojame ir augančius elektrinio rankinio stabdžio gedimus“, – sako I. Krasauskas.