„Statistiniai duomenys rodo, jog kelionės motociklais yra gerokai pavojingesnės nei automobiliais. Taip yra dėl to, kad motociklai neturi apsauginio kėbulo, šios transporto priemonės yra pakankamai lengvos, todėl galima greitai prarasti sukibimo kontrolę“, – sako BTA Žalų reguliavimo departamento direktorė Karolina Emanuelė Karpova.
Policijos duomenimis, per metus fiksuojama apie 100 įskaitinių eismo įvykių, kurių metu nukenčia motociklininkai. Praėjusiais metais fiksuota 13 motociklininkų žūčių. Mažiausias žūčių skaičius pastarąjį dešimtmetį fiksuotas 2021 metais – 9. Vertindama situaciją šalies keliuose policija pažymi, kad per paskutinius 10 metų pavyko perpus sumažinti eismo dalyvių žūčių skaičių.
Draudimo bendrovė BTA šiemet jau fiksavo 16 įvykių, kuriuose dalyvavo motociklininkai. Per praėjusius metus tokių įvykių fiksuota 124, 2021 metais – 99, o 2020 metais – 129.
K. E. Karpova pažymi, kad eismo įvykių kreivė, kuriuose dalyvauja motociklininkai, yra svyruojanti. Įtakos įvykių gausai turi ne tik motociklininkų įgūdžiai, bet ir meteorologinės sąlygos – jei vienais metais saulėtų dienų daugiau, tai kitais metais idealios kelionėms oro sąlygos gali būti retesnės.
„Mūsų turimais duomenimis, motociklai ne taip dažnai patenka į eismo įvykius kaip automobiliai, tačiau eismo įvykių pasekmės motociklininkams būna skaudesnės. Svarbu, kad šią riziką suprastų tiek motociklininkai, tiek sunkesnių transporto priemonių – automobilių ir sunkvežimių – vairuotojai“, – sako K. E. Karpova.
Pavasarį reikia ypatingo atsargumo
Lietuvos motociklistų klubo prezidentas Virginijus Aučyna šių transporto priemonių gerbėjus, pirmąkart po žiemos išriedančius į kelionę, ragina elgtis itin atsargiai.
„Pavasario kelionės motociklu reikalauja ypatingo dėmesingumo. Nors keliai jau valomi, dažnai ant jų dar gausu per žiemą prisikaupusio smėlio, kuris motociklui yra ne mažiau pavojingas už plikledį. Be to, po žiemos būna primiršti ir motociklų vairavimo įgūdžiai“, – sako beveik prieš šimtmetį įsteigto klubo vadovas.
Jo teigimu, labiausiai pirmąkart per sezoną išvažiuojant į kelią traukia vaizdingi maršrutai su daug posūkių. Tačiau būtent smėlėti posūkiai yra daugiausiai atsargumo reikalaujanti grėsmė motociklininkams. „O į žvyrkelius su sunkesniais motociklais apskritai niekas nevažiuoja, nebent su specializuotais“, – tvirtina V. Aučyna.
Eksperto teigimu, motociklininkai norėdami iš anksto užtikrinti kelionės saugumą, turi pasirūpinti keliais dalykais. Pirmiausiai – patikrinti, ar padangos dar atitinka saugumo reikalavimus. Taip pat reikia įsitikinti, ar motociklas techniškai tvarkingas. Ruošiantis į kelią jokiu būdu negalima pamiršti šalmo ir apsauginės aprangos.
Kultūra gerėja
Nors važiavimas motociklu savaime yra rizikingesnis už keliones automobiliu, V. Aučyna džiaugiasi, kad vertinant bendrai vairuotojų kultūra gerėja. „Pastebiu, kad automobilių vairuotojai, stovėdami spūstyse, dažniau užleidžia kelią, palieka tarpą motociklininkams. Jiems tai nieko nekainuoja, o motociklo dydis leidžia pravažiuoti spūstis nepažeidžiant taisyklių“, – patirtimi dalinasi motociklininkas.
Jis džiaugiasi ir tuo, kad automobilių vairuotojai vis geriau mato motociklininkus ir nedaro veiksmų, kurie kelia pavojų kitiems eismo dalyviams. Tačiau tas pastabumas reikalauja ir pripratimo, kuris per žiemą nusilpsta.
„Po žiemos mūsų vairuotojai būna atpratę nuo motociklininkų dalyvavimo eisme – mūsų sezonas trumpas. Todėl pavasarį jie tiesiog nemato mūsų. Atsirandame tarsi eismo dalyvis, kuris buvo laikinai pamirštas. Tačiau sezonui įsivažiavus situacija smarkiai pagerėja“, – tvirtina klubo prezidentas.
Siekdamas dar labiau užtikrinti motociklininkų saugumą jis ragina vairuotojus nepamiršti ir kitų kultūringo vairavimo įpročių. Pavyzdžiui, kuo dažniau žvalgytis į galinio vaizdo veidrodėlius. O ypač – nepamiršti rodyti posūkio signalo ne tik kai ketinama keisti judėjimo kryptį, bet ir persirikiuojant į kitą eismo juostą. Anot V. Aučynos, susidūrimas su į kairę sukančiu automobiliu yra itin dažnai pasitaikanti motociklininkų nelaimių priežastis, o posūkio signalas aiškiai signalizuoja, kad lenkti negalima.
„Visų eismo dalyvių vairavimo kultūra, tarpusavio pagarba ir supratimas, kad kelyje visi esame lygūs, yra bene svarbiausias veiksnys, lemiantis motociklininkų saugumą. Vairuotojams niekada nevalia užmiršti, jog didelis greitis ir savo galimybių neįvertinimas gali tapti skaudžios nelaimės priežastimi, todėl kelyje reikia elgtis ypač apdairiai“, – primena BTA Žalų reguliavimo departamento direktorė K. E. Karpova.