Renata, vairuoja jau vienos paskutinių vairavimo pamokų metu prieš mokyklinį egzaminą. Visgi, 47-erių metų moteris įsitikinusi – gerai vairuoti ji dar neišmoko. Reikia daugiau praktikos, todėl teks pirkti papildomų pamokų.
„Kelio ženklai gal kaip ir nieko – viskas aišku, tačiau kai kelyje važiuoji – visai kitaip. Realybėje viskas visai kitaip, pasimeti, pirmų pamokų metų jų (ženklų – „Delfi“) visai nemačiau. Dabar jau geriau, tačiau pamokų vis dar reikia“, – kalbėjo vairuoti besimokanti Renata.
Nors „Regitroje“ vairavimo egzamino moteris dar nelaikė, ji jau dabar nusiteikusi pesimistiškai.
„Tikrai nesitikiu „Regitroje“ egzaminą išlaikyti iš pirmo karto. Tikriausiai, kad taip nepavyks, jaudulys daro savo“, – sakė Renata.
Šiuo metu teorijos egzaminą „Regitroje“ iš pirmo karto išlaiko kiek daugiau nei 40 proc. žmonių, tačiau neretai būsimiems vairuotojams jį tenka laikyti ir dešimtis kartų.
„Kažkada buvo rekordas 36 kartai. Nežinau ar kas nors sugebėjo jį pagerinti“, – sakė „Regitros“ generalinio direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas.
Nors „Regitros“ atstovai tikina, kad visi teorijos egzamino klausimai yra gerai suformuluoti ir logiški, su tuo sutinka ne visi.
„Labai daug klausimų buvo tikrai nelogiškų. Tie klausimai, iš tikrųjų, ne visada atitinka tai, kaip žmonės elgiasi realiose situacijose. Vadovaujasi sveika nuovoka, vadovaujasi tiesiog tuo, kaip juda eismo dalyviai, kaip galima greičiau išvažiuoti iš tos situacijos. O ten tave įspaudžia į tokius rėmus, kurie prieštarauja logikai“, – kalbėjo vairavimo mokyklos mokinys Dominykas.
Problemų kyla ne tik dėl teorijos egzamino. Kasmet mažėja ir iš pirmo karto išlaikančiųjų vairavimo egzaminą. Dabar tai pavyksta vos kas penktam.
„Dabar apskritai, iš pirmo karto, per tris pirmus metų mėnesius, išlaikė 21 proc. laikiusiųjų. Istoriškai tai yra žemiausias procentas, kokį mes kada nors esame turėję“, – sakė S. Šuminas.
Priežasties, kodėl pastaruoju metu vis daugiau būsimų vairuotojų „Regitros“ vairavimo egzaminą išlaiko iš antro, trečio, o neretai ir 10-o karto, niekas nežino. Yra tik spėjimai.
„Daug kas eina nepasiruošę psichologiškai. Jei žmogus gerai vairuoja, tvirtai jaučiasi, tai jis išlaikys iš pirmo karto visada. Bet jaudulys sudaro savo“, – sako vairavimo instruktorius Sigitas Pudžemys.
„Stengiamės juos motyvuoti, sudominti, tačiau yra dalis tokių, kurie visas vairavimo pamokas išlieka tokie pat nemotyvuoti“, – sakė vairavimo instruktorius Artūras Panavas.
„Turbūt didžiausia kaltė tenka tam, kuris savarankiškai ruošiasi vairuoti. To žmogaus interesas – investuoti į mokymąsi vairuoti, kad po to nejaustų streso. Nes didžiausias stresas yra ne egzaminas, didžiausias stresas – pirma kelionė vienam“, – mintimis dalijosi S. Šuminas.
Instruktoriai tikina, kaip pavyks išlaikyti egzaminą – priklauso nuo paties žmogaus pastangų. Pasak jų – motyvacijos iš tikrųjų išmokti vairuoti daugiau turi vyresni, jaunimas dažniausiai ateina, nes liepia tėvai, todėl ir mokytis nelaba nori.
„Vieni ateina, sako, kad jiems reikia vairuotojo pažymėjimo. Tuomet sakau, kad pirmiausia į vairavimo mokyklą žmonės ateina išmokti vairuoti ir tik po to įgyja vairuotojo pažymėjimą. Jei bus toks požiūris, kad reikia tik gauti tą pažymėjimą, tai vairuoti išmokti nepavyks“, – įžvalgomis dalijosi. S. Pudžemys.
Nors iš pirmo karto neišlaikantys egzaminų neretai kaltina aukštus „Regitros“ reikalavimus, instruktoriai tam – nepritaria.
„Manau, kad nėra per aukšti reikalavimai, todėl, kad transporto daugėja, eismas intensyvėja ir tokie reikalavimai, kokie buvo keliami prieš 10 metų, jie tiesiog nebeatitinka šiuolaikinio eismo“, – sakė A. Panavas.
„Vertinimas ir turėtų būti griežtas, nes eismas turi būti saugus. Avarijų nemažėja, girdime apie skaudžias pasekmes. Neturime leisti kartelės žemyn, turim visi mokytis geriau“, – teigė S. Pudžemys.
Net ir vairavimo mokyklose daug kam nepasiseka išlaikyti vairavimo egzamino iš pirmo karto.
„Iš antro, trečio, ketvirto, būna ir penkto. Žiūrint, kaip ruošiamės“, – sakė S. Pudžemys.
Lietuvoje minimalus praktiniam vairavimo mokymui skiriamas laikas yra 30 akademinių valandų. Visgi instruktoriai tikina, kad tiek, beveik niekada, neužtenka.
Visą LNK žinių tarnybos reportažą galite peržiūrėti žemiau: