Saugaus eismo ekspertai pabrėžia, kad kiekvienais metais prasidėjus motociklininkų sezonui, eismas keliuose tampa dar sudėtingesnis. Pirmiausia, po gana nemažos pertraukos motociklininkams, nepaisant kokią patirtį jie sukaupę, reikia prisiminti įgūdžius, o antras itin svarbus veiksnys – sėdintys prie vairo pamiršta, kad dairantis reikia pastebėti ne tik kitus automobilius, tačiau ir motociklininkus, mat net patys vairuotojai prisipažįsta, kad toks dairymasis įpročiu tampa tik sezonui įpusėjus ar net perkopus į antrą pusę.
Net patyrę motociklininkai pavasarį būną atsargesni
Lietuvos kelių policijos tarnybos viršininkas ir taip pat motociklininkas Vytautas Grašys, artėjant kovo pirmajai, įspėja ne tik motociklininkus, tačiau ir automobilių vairuotojus. Tiesa, pareigūnas primena, kad nuo kovo 1-osios motociklininkai į gatves gali išvažiuoti tik esant palankioms oro sąlygoms ir kelio dangos būklei, todėl pasiilgusius kelionių „plieniniu žirgu“, ragina neskubėti.
„Jokiais būdais negalima skubėti. Net ir Kelių eismo taisyklės nurodo, kad nuo kovo 1-osios negalima važiuoti, jei bent dalis važiuojamosios kelio dalies yra apsnigta ar apledėjusi, o šią dieną pažiūrėję pro langus dar matome, kad keliai vis dar yra ir apsnigti, ir vietomis apledėję. Sinoptikai taip pat praneša, kad šaltukas niekur nedings, todėl tikiu, kad esant tokioms sąlygoms nugalės blaivus protas ir motociklininkai nevažiuos į gatves, kas esant tokioms aplinkybėms būtų apskritai draudžiama“, – teigė V. Grašys.
Pareigūnas taip pat ragino visus motociklininkus labiau susikoncentruoti į saugumą, o ne norą pasivažinėti, mat svarbiausia, kad būtų sėkminga ne tik sezono pradžia, bet ir visi saugiai sulauktų jo pabaigos.
„Geriau vėliau pradėti sezoną ir jį užbaigti išsaugant ne tik savo sveikatą, bet ir sveiką motociklą nei bandyti išvažiuoti anksčiau laiko bei važiuojant nepatikima, šalta kelio danga sezoną baigti to paties pirmo išvažiavimo metu. Be to, visiems motociklininkams, be išimties visiems – ir patyrusiems, ir pradedantiesiems – reikia įsisąmoninti, kad tam tikrą laikotarpį jie nesėdėjo prie motociklo vairo ir tie vairavimo įgūdžiai tikrai yra pamiršti, o siekiant juos prisiminti reikėtų, kad kelio danga būtų visiškai saugi“, – aiškino patyrės motociklininkas.
Pamiršta, kad keliuose – ne vieni
V. Grašys taip pat pabrėžė, kad motociklininkų sugrįžimas į gatves ypač reikšmingas ir automobilių vairuotojams, mat šie 4–5 mėnesius eisme dalyvauja šalia nematydami motociklų, todėl sezono pradžioje dalyvavimas eisme visuomet yra pavojingesnis visiems judantiems gatvėse.
„Išvažiavę į gatves motociklininkai dažnai lieka nepastebėti, nepraleisti net jei turi pirmumo teisę. Patys motociklininkai juokauja, kad sėdintys automobiliuose juos ima pastebėti tik vasaros pradžioje ar net rudens pabaigoje, kai sezonas jau eina į pabaigą. Todėl automobilių vairuotojai turėtų sąmoningai prisiminti, kad jau nuo kovo 1-os dienos, jei staiga atšiltų ir kelio danga būtų tinkama kelionėms motociklu, gali tekti sutikti ir motociklininkų“, – įspėjo V. Grašys.
Pareigūnas pabrėžė, kad tiek pirmus kilometrus savarankiškai motociklu įveikiantys vairuotojai, tiek jau ir patirties turintys dalyvaudami eisme turėtų nepervertinti savo galimybių bei motociklą priimti, kaip transporto priemonę jos nelyginant su išdaiga ar pasilinksminimu. Naujiems motociklininkams V. Grašys patarė pirmojo sezono metu skirti laiko nuvykti į uždaras aikšteles, kur būtų galima saugiai gilinti savo įgūdžius valdant motociklą bei taip pasirūpinti didesniu savo saugumu.
Sugrįžtant motociklininkams svarbu atsigręžti į eismo kultūrą
Kalbėdamas apie motociklų sezono pradžią ir saugų judėjimą mieste, V. Grašys taip pat atkreipė dėmesį ir į motociklininkų dalyvavimo eisme ypatumus. Pareigūnas ir motociklininkas dalijosi prisiminimais, kad dar prieš penkerius metus, netgi tokiose vietose, kur eismo juostas skirdavo punktyrinė linija, automobilių vairuotojai tyčia susiaurindavo tarpą esantį tarp skirtingose eismo juostose stovinčių automobilių ir neleisdavo motociklininkams išvažiuoti į spūsties priekį. Vis dėlto, anot V. Grašio, situacija šalies keliuose keičiasi ir automobilių vairuotojai tampa vis draugiškesni motociklininkams palikdami netgi didesnius tarpus, kad nepažeidžiant Kelių eismo taisyklių motociklininkai galėtų pravažiuoti tarp stovinčių automobilių.
„Anksčiau vairuotojai netgi langų apiplovimo skystį, jį purkšdami ant langų, naudodavo visai ne dėl to, kad langus norėtų nusivalyti, o tam, kad juo apipurkštų motociklininką. Tačiau pastaruosius dvejus metus pastebiu, kad vairuotojai netgi labiau prasiskiria, kad sudarytų koridorių motociklininkams. Be abejonės, taip judėdami motociklininkai turi važiuoti lėtai, užtikrindami tiek savo, tiek kitų žmonių ir jų turto saugumą, tačiau pasitaiko ir tokių pavyzdžių, kada motociklininkai važiuoja pernelyg greitai, sukelia pavojų ir streso automobilių vairuotojams, todėl kyla pasipiktinimas tokiu motociklininkų judėjimu.
Tai yra kultūros dalis, nes saugiai pravažiavęs motociklininkas pavojaus nekelia ir tik parodo, kad tokia transporto priemonė miesto sąlygomis yra ir ekologiškesnė, ir užima mažiau vietos srautuose, ir lengviau parkuojama bei turi kitų privalumų. Jei pasižiūrėtume į kitas šalis, kurios sukaupusios daug patirties šiuo klausimu, pamatytume, kad ten motociklų eismas vyksta ištisus metus, o visi eismo dalyviai vieni kitus gerbia vienodai“, – įžvalgomis dalijosi pareigūnas.
Pasirūpinkite, kad sezonas tęstųsi ilgiau nei dieną
Vairavimo instruktorius ir motociklininkas Algirdas Radzevičius taip pat pabrėžė, kad pirmosiomis dienomis skubėti išvažiuoti nereikėtų, mat dėl permainingų oro sąlygų bei pamirštų įgūdžių sezoną gali tekti „uždaryti“ jam nė neprasidėjus. A. Radzevičius pastebėjo, jog pirmosiomis kalendorinio pavasario dienomis vis dar išlieka galimybė, kad temperatūra gali nukristi žemiau nulio ar netgi iškristi sniegas. Reikėtų įvertinti ir galimus orų pokyčius – jei rytas atrodo gana šiltas, tačiau vakare numatomas atšalimas, motociklą geriau palikti namuose.
„Reikėtų atsižvelgti į oro temperatūrą. Jei asfaltas sausas, o temperatūra siekia 8–9 laipsnius šilumos ir laikosi bent 4–5 valandas, mieste važiuoti yra saugu. Esant vos keliems laipsniams aukščiau nulio, derėtų pasisaugoti ir išvažiuoti neskubėti. Reikėtų atkreipti dėmesį ir į vėjo stiprumą, šoninis vėjas gali būti pavojingas“, – sakė motociklininkas.
Reikėtų neskubėti ir prisiminti
Negana to, vairavimo instruktorius teigė, jog įvertinti reikėtų ir savo gebėjimus valdyti motociklą. A. Radzevičius pasakojo, kad net ir patyrę motociklininkai sezono pradžioje turi prisiminti turimus įgūdžius bei įvertinti, kad po žiemos ant asfalto gali būti likę smėlio, kuris itin pavojingas.
„Sukdami posūkius motociklininkai turėtų būti labai atsargūs, nes ant kelio gali būti smėlio. Jei tokioje vietoje greitis bus per didelis, motociklo galinis ratas praslys, o judrioje sankryžoje toks įvykis baigsis skaudžiai“, – sakė A. Radzevičius.
Vairavimo mokytojas taip pat ragino atkreipti dėmesį, kad po žiemos transporto srautai taip pat didėja, todėl atsargumas yra labai svarbus.
Pasirūpinkite padangomis
A. Radzevičius patarė dar prieš išvažiuojant iš garažo patikrinti padangų būklę, o jei jos senos ar susidėvėjusios, jas pakeisti naujomis. Nors KET nurodo, kad motociklų vasarinių padangų protektorius turėtų būti ne mažesnis nei 0,8 mm, motociklininkas teigė, kad šios ribos pasiekti nevertėtų.
Tiems, kurie vairuotojo pažymėjimą įgijo tik rudenį, A. Radzevičius patarė sezoną pradėti važiuojant mažesnio intensyvumo keliais, o sudėtingose sankryžose pasipraktikuoti tada, kai eismo srautai yra mažesni – savaitgaliais arba vakarais.
Žinoma, vairavimo instruktorius pabrėžė, kad apie tai, jog į kelius išrieda motociklininkai, turėtų prisiminti ir vairuotojai. A. Radzevičius sėdintiems automobiliuose patarė būti atidesniems – galinio vaizdo veidrodėlyje ieškoti ne tik dviejų, bet ir vieno žibinto. Atsargumo reikėtų imtis ir išlipant iš automobilio pastatyto šalia gatvės: prieš išlipant derėtų žvilgtelėti į šoninį veidrodėlį, sau per petį, ir įsitikinti, kad neatvažiuoja dviratė transporto priemonė.