Kirtis perpardavinėtojams
Pasak UAB „Longo LT“ vadovo P. Valiukėno, transporto priemonių savininkų apskaitos sistema, kurioje yra fiksuojami visų transporto priemonių savininkai, pirkėjui suteikia saugumo ir užtikrintumo jausmus, jog automobilio įsigijimo procesas bus skaidrus.
„Visos šalyje esančios ir nuosavybės teise Lietuvos gyventojui ar įmonei priklausančios transporto priemonės privalo turėti unikalų savininko deklaravimo kodą (SDK). Tai užtikrina, jog automobilis šalyje yra deklaruojamas pateikiant visą informaciją, kuri atspindi ir kada, už kokią sumą bei iš kokio asmens jis buvo įsigytas“, – aiškina P. Valiukėnas teigdamas, jog ši sistema aktyviai prisideda prie fiktyvių sandorių eliminacijos.
Anot eksperto, šios naujovės akivaizdžių pokyčių sertifikuotų automobilių pardavėjai greičiausiai nepajus, kadangi iki šiol automobilius parduodančios bendrovės vadovavosi itin griežtomis taisyklėmis, kurios patikina, jog pirkimo proceso metu pirkėjui yra pateikiami ne tik visi privalomi dokumentai, bet ir automobilio istoriją galintys patvirtinti išrašai. Vis dėlto, SDK kodo įvedimas gali nemenkai sutrikdyti pavienių automobiliais prekiaujančių asmenų darbo specifiką.
„Jau dabar Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) pradėjo tikrinimus ir kelyje stabdo autovežius, prašydami pateikti SDK kodus. Tiems vežėjams, kurie neturės kodų, gali grėsti sankcijos, todėl laikui bėgant praktiškai bus neįmanoma parduoti automobilio nurodant pardavėją kaip užsienio pilietį. Taip pat bus sunku nuslėpti tikrąją pirkimo kainą užsienyje, nes, norint gauti SDK kodą, reikės pateikti ir pirkimo-pardavimo sutarties kopiją“, – aiškina P. Valiukėnas ir priduria, kad siekiant išvengti didesnių mokesčių, automobilių pardavėjai vis dar neretai siūlo pirkėjui nurodyti mažesnę kainą nei vertas automobilis.
Ką tikrinti, kad pardavėjai neapgautų
Automobilių pardavimo ekspertas atkreipia dėmesį, kad naudotos transporto priemonės besižvalgantys pirkėjai, siekdami nepakliūti į nemalonumų sukeliančias situacijas, privalo išlikti akyli. Reikėtų atidžiai stebėti, ar automobilių perpardavinėtojai, sukčiaudami nebando pateikti išgalvotų SDK kodų.
„Gautą kodą labai svarbu patikrinti „Regitros“ tinklalapyje, išsiaiškinant ar jis yra legaliai išduotas ir galiojantis. Jei pateikta informacija klaidinga, naujas pirkėjas negalės priregistruoti automobilio savo vardu. Nesant SDK kodui, taip pat kyla rizika, jog automobilis galėjo būti perparduotas jau kelis kartus – pavyzdžiui dėl prastos būklės ar užslėptų defektų, prieš tai šio pirkimo ar pardavimo nedeklaravus“, – atkreipė dėmesį P. Valiukėnas.
Jis taip pat pažymi, jog įsigyti automobilį, neturintį SDK kodo, reikėtų vengti ir dėl kitos galimos suktybės.
Pavyzdžiui, kai perpardavinėtojas tarptautiniame važtaraštyje (CMR) nurodo, kad automobilis, važiuoja į Estiją ir jam nereikia minėto kodo, o suradus pirkėją Lietuvoje, įsigijimas deklaruojamas jau Lietuvos Respublikos piliečiui ir taip apgaunama sistema. Deja, rizika, dėl galimai nekokybiško automobilio įsigijimo, krenta ant piliečio pečių, todėl jam natūraliai vėliau kils problemų dėl automobilio pardavimo.
„Naujoji galimybė lengvai pasiekti detalią automobilio istoriją bei sužinoti buvusius jo savininkus yra svarbus pirkimo proceso etapas. Neretai praktikoje pasitaiko ir tokių sukčiavimo metodų, kurių metu, pirkimo-pardavimo sutartis yra sudaroma pagal kitų šalių reglamentus, pardavėju nurodant užsienio šalies asmenį. Taip automobilių perpardavinėtojai niekur nefigūruoja ir išvengia mokesčių, o realus pirkėjas praranda visas įmanomas galimybes ieškoti teisybės pastebėjus lig šiol užslėptus defektus“, – sako P. Valiukėnas.
Pasak automobilių pardavimo eksperto, nuo šiol automobilių perpardavėjai, norintys gauti SDK kodą, privalės pateikti ir realią pirkimo-pardavimo sutarties kopiją, kurios pagalba parduoti automobilį, nurodant pardavėją kaip užsienio pilietį ar nuslepiant tikrąją transporto priemonės pirkimo kainą užsienyje, bus praktiškai neįmanoma.