Padangas sugadino ne vienas
Su tokia situacija susidūrė apie 20 vairuotojų, kuriems kelionę Vilniaus-Panevėžio kelyje sustabdė kelyje pažirę medvaržčiai. Jie iškrito iš vilkiko priekabos ir susmigo į padangas. Pamatyti sniego valytuvus, kurie vasaros viduryje šlavė beveik 20 kilometrų ruožą, buvo netikėta. Tačiau kitos išeities kelininkai neturėjo – medvaržčius būtinai reikėjo pašalinti, kol jie nepridarė dar daugiau žalos.
Tiesa, ir žalą vairuotojai galėjo pastebėti ne iš karto: priklausomai nuo to, kokiu kampu medvaržtis įsmigo į padangą, vairuotojas subliuškusią padangą gali pastebėti tik kitą rytą. Arba dar vėliau. Tačiau mums labiau rūpėjo situacija, kaip spręsti žalos atlyginimo klausimą, pastebėjus būtent tokią problemą.
Būtinai praneškite policijai
Bendrovės „Lietuvos draudimas“ atstovė Ingrida Žaltauskaitė priminė vieną pagrindinių taisyklių: „Tokiu atveju svarbiausia – fiksuoti padarytą žalą policijoje. Tik tokiu atveju galima tikėtis, kad iš kaltininko, kai jis bus nustatytas ar surastas, bus galima reikalauti žalos atlyginimo“.
Šioje liepos pradžios istorijoje kaltininkas jau žinomas. Laikinai einantis Širvintų rajono policijos komisariato viršininko pareigas Vladas Butkus patvirtino, kad jau yra nustatyta, iš kur ant kelio atsirado medvaržčiai. „Nustatyta, kad šiuo keliu važiavo sunkvežimis, iš kurio puspriekabės iškrito kelios dėžės varžtų ir išsibarstė po kelią. Žinome puspriekabės valstybinį numerį. Taip pat nustatėme bendrovę, kuriai priklauso minėta puspriekabė. Aiškinamės, kas vairavo transporto priemonę“, – žiniasklaidai teigė V.Butkus.
Pareigūnas ragina šioje kelio atkarpoje padangas pradūrusius vairuotojus kreiptis į Širvintų policijos komisariatą. Padarytą žalą turės atlyginti kaltininko draudimo bendrovė.
Kas ir kaip vertina žalą
Objektyviai įvertinti žalą galima keliais būdais. Policijos pareigūnai paprastai tik užfiksuos patį faktą – sugadinta viena (o gal net kelios) padangos. Kiek tą padangą įvertinti ir kokio dydžio draudimo išmokos galite tikėtis, čia jau ne policijos reikalas. Pasak „Lietuvos draudimo“ atstovės, vertinti nuostolius gali draudimo bendrovių ekspertai, galima kreiptis į nepriklausomus vertintojus. Tokiu atveju tiktų ir padangų gamintojo atstovo ar pardavėjo konsultacija bei išvada. Tiesa, kai kurių draudikų teigimu, oficialus padangos gamintojo atstovas padangomis prekiauja, jas montuoja, rūpinasi senų padangų utilizavimu ir t.t., bet žalos dydžio nevertina.
Aišku, savo pretenzijoms pagrįsti ne pro šalį bus turėti sąskaitą faktūrą, jei padangos buvo pirktos atskirai.
„Vertinant žalą atsižvelgiama į visus kriterijus, taip pat dažniausiai reikia keisti abi vienos ašies, ar net visas keturias (jei tai – keturiais ratais varomas automobilis) padangas, mat surasti lygiai tokio paties nusidėvėjimo tos pačios firmos padangą yra beveik neįmanoma. Padangos nusidėvėjimas ir būklė prieš įvykį turi reikšmės žalos atlyginimui, tokiu atveju padanga keičiama į naudotą arba išmokama piniginė kompensacija“, – savo draudimo kompanijos taisyklių ypatumus pateikia „Lietuvos draudimo“ atstovė. Ji primena, kad kartais situacija dėl žalos atlyginimo pasiekia ir teismus: būna, kad nukentėjusioji pusė nesutinka su draudimo kompanijos pasiūlyta kompensacija. Tada bene geriausia išeitis – kreiptis į nepriklausomus žalos ekspertus. Tik nepamirškite, kad tai – mokama paslauga, už kurią reikės susimokėti patiems, o ar tas išlaidas teismas priteis iš draudimo bendrovės – čia jau Temidės tarnų sprendimas.
Ne gyvybės draudimo bendrovės BTA Ekspertizių skyriaus vadovas Andrius Žiukelis akcentuoja, kad vertinant padangai padarytą žalą, atsižvelgiama į jos nusidėvėjimo lygį. „Taip pat svarbus padangos amžius, kiti pažeidimai, nesusiję su įvykiu, netolygus nudėvėjimas. Nustačius padangos nusidėvėjimo lygį, žala padangai nustatoma iš naujos padangos atėmus jos nusidėvėjimo procentą, taip pat įvertinamos rato pakeitimo, padangos permontavimo ar balansavimo išlaidos“, – sako BTA atstovas.
Kasko draudimas gelbėja ne visais atvejais
Kiekviena draudimo bendrovė laikosi savų taisyklių. Turbūt sutiksite, kad skaityti keletą puslapių informacijos smulkiu šriftu – ne pats maloniausias užsiėmimas. Tačiau, pavyzdžiui, „Lietuvos draudimas“ numato, kad jei transporto priemonė apdrausta kasko draudimu ir žala padaryta tik padangai, pagal taisykles tai laikoma nedraudžiamuoju įvykiu.
Jeigu nukentėjo ir ratlankis, sugadinta pakaba – tada jau kita šneka, žala bus didesnė. Bet jeigu sugadinta tik padanga – gali kilti problemų, jei mėginsite įvykį traktuoti kaip kasko draudimu apdraustos transporto priemonės patirtą žalą. „Todėl tokiais atvejais – kaip šis – reikalinga nustatyti įvykio kaltininką, o įvykį registruoti policijoje. Jei kaltininkas būtų nustatytas, tuomet galima pretenduoti į žalos atlyginimą“, – primena draudimo specialistė.
Ir prisiminkite, kad akivaizdžią žalą padangai galite pastebėti ne iš karto.