VĮ „Regitra“ duomenimis, asmenų, turinčių galiojančius vairuotojo pažymėjimus, skaičius šių metų pradžioje siekė 1 514 372. Nesuklysime sakydami, kad didžioji dauguma šia privilegija naudojasi kasdien ir drąsiai sėda prie automobilio vairo. Kiekvienas iš daugiau, nei pusantro milijono turi visiškai skirtingus vairavimo įpročius, tačiau vienas tokių – skubant bent šiek tiek spustelėti greičio pedalą, „apjungia“ beveik visus vairuotojus.
Ekspertai pabrėžia, kad saugaus greičio nepasirinkimas yra pagrindinė kelių eismo įvykių, galinčių pasibaigti mirtimi, priežastis.
Kas tas „didelis“ greitis?
Visų pirma, didelis greitis reiškia, kad vairuotojo reakcijos laikas yra ilgesnis. Konkrečiau – vairuotojas turi mažiau laiko reaguoti į netikėtus įvykius, tokius, kaip netikėtai į gatvę išbėgęs vaikas ar staigiai stabdantis priekyje važiuojantis automobilio vairuotojas, kuriam užmiesčio kelyje prieš mašiną staiga iššoko gyvūnas. Taigi, reakcijos laiko trūkumas ženkliai padidina eismo įvykio neišvengiamumo riziką.
Kitas svarbus aspektas – didelis greitis padidina stabdymo kelią. Pavyzdžiui, jeigu važiuojant 60 km/val. greičiu automobiliui sustoti prireiks 40-ties metrų, tai važiuojant 120 km/val., visiškai sustoti prireiks jau 160-ties metrų. Skaičiavimai rodo, kad saugaus greičio nepasirinkimas ženkliai padidina eismo įvykio tikimybę ir taip yra tik dėl to, kad net esant greitai vairuotojo reakcijai, veikiant kinetinei energijai, automobilis važiuos smarkiau ir jam visiškai sustoti prireiks daugiau laiko.
Kad jau prakalbome apie kinetinę energiją, štai dar vienas pavyzdys: jei greitis nuo 50 km/val. padidinamas dvigubai, sukaupta kinetinė energija padidės keturis kartus, o tai reiškia, kad smūgis į kliūtį bus keturis kartus stipresnis.
Kaip pažymi Lietuvos teismo ekspertizės centro Techninių ekspertizių skyriaus ekspertai, smūgių padarinius galima sumažinti tinkamai organizuojant eismą, tačiau ką gali padaryti patys vairuotojai, tai sumažinti važiavimo greitį.
Kaip užsitikrinti saugią kelionę?
Kaip nurodoma Kelių eismo taisyklėse, vairuotojams pirmiausia rekomenduojama laikytis saugaus atstumo nuo priekyje važiuojančio automobilio ar kitos transporto priemonės. Saugiu atstumu yra vadinamas toks atstumas, kuris skiria automobilį nuo esančio priekyje. Optimaliai, tai yra maždaug dvi sekundės kelio arba ne mažesnis kaip pusė spidometro rodmens, paversto metrais. Pavyzdžiui, jeigu automobilio greitis 70 km/val., tai atstumas tarp pastarojo ir esančio priekyje turėtų būti bent 35 metrai.
Kita svarbi taisyklė – pasirinkdamas važiavimo greitį, vairuotojas privalo atsižvelgti į vietovės reljefą, kelio ir transporto priemonės būklę ir (ar) krovinį, įvertinti meteorologines sąlygas, eismo intensyvumą, kad galėtų sumažinti greitį ar net visiškai sustabdyti transporto priemonę iki bet kurios iš anksto numatomos kliūties.
„Vairuotojui svarbu: būti dėmesingam, atidžiam ir neskubėti. Taip pat susikoncentruoti tik į tai, ką tuo metu daro – į vairavimą. Stebėti eismo aplinką, matyti, kas vyksta aplinkui, neužsiimti pašaliniais darbais, tarkime, nesinaudoti mobiliojo ryšio priemonėmis, nedalyvauti per daug intensyviuose pokalbiuose su keleiviais. Vairuotojas turėtų prognozuoti, numatyti ne tik savo veiksmus, bet ir kitų eisme dalyvaujančiųjų elgesį“, – aiškina LKPT viršininkas Vytautas Grašys.
Svarbiausia – saugus greitis
Leistinas maksimalus greitis yra KET reglamentuotas greitis. Jis taikomas visiems ir visada. Saugų greitį, kuris yra mažesnis už maksimalų leistiną arba lygus jam, apibrėžia vairuotojo įgūdžiai, automobilio techninė būklė ir eismo sąlygos. Esant lietui, slidžiai kelio dangai ar labai intensyviam eismui saugus greitis turėtų būti gerokai mažesnis nei leistinas.
LTSA Priežiūros departamento Tyrėjų komandos specialistai teigia, kad dažniausiai leistiną greitį vairuotojai viršija tuomet, kai nori kuo greičiau pasiekti kelionės tikslą. Tačiau svarbiau yra ne kuo greičiau nuvažiuoti, o pasirinkti aukštą vidutinį kelionės greitį.
„Norint pasiekti aukštą vidutinį greitį, nebūtina viršyti leistino ar saugaus greičio. Jei matote, kad dega raudonas šviesoforo signalas, atleiskite akceleratorių iš anksto ir galbūt žalias signalas įsijungs dar visiškai nesustojus. Taip ne tik sumažinsite degalų sąnaudas, bet ir kelionės tikslą pasieksite greičiau nei tas vairuotojas, kuris viršijo greitį, o vėliau turėjo staigiai stabdyti prie šviesoforo“, – pažymima LTSA internetiniame puslapyje.
Saugiai kelionei padės tikslus jos planas
Specialistai ragina nepamiršti įvertinti ir transporto priemonės techninę būklę bei galimas spūstis: Jei laukia kelionė mieste, reikia įsivertinti susidarančius kamščius. Kartais pravartu išvykti kiek anksčiau prieš masinį žmonių judėjimą į darbą ar iš jo.
Lygiai taip pat reikia planuoti kelionę atgal. Jeigu jau atsitiko taip, kad matote jog vėluosite, nerizikuokite savo ir kitų gyvybėmis, susitaikykite, kad laiku atvykti nespėsite. Jei jūsų laukia, įspėkite ir vairuokite laikydamiesi KET.