Ne vienerius metus būsimus vairuotojus mokantis instruktorius Lukas Vasiliauskas įvertino vairuotojų kultūrą kelyje ir kaip nekantrių vairuotojų elgesys gali kelti pavojų eismo saugumui. Vaizdo įrašą peržiūrėjęs vairavimo instruktorius pastebi, jog nekultūringą elgesį kelyje lemia tik pačio žmogaus charakterio savybės.

„Ilgamečiai vairuotojai puikiai žino, kad aplenkę vieną automobilį, jie niekur nenuskubės, numano, jog atlikę lenkimą toliau važiuos paskui koloną ir tai tiesiog principai nevažiuoti lėčiau nei priklauso, neatsižvelgiant į aplinkos veiksnius ir galimas pasekmes“, – teigė jis.

Nutrūktgalviai stokoja kultūros

Jeigu eismo sąlygos nėra saugios, vairuotojams privalu pasirinkti saugų greitį, laikytis didesnio atstumo ir priimti transporto priemonės vairavimo sprendimus, kurie nesukeltų pavojaus kitiems eismo dalyviams. Pastebima, kad dažnas taisyklių laužytojas nesugeba tinkamai įvertinti situacijos ir renkasi laviruoti ant rizikingos ribos. Nors pavojingas kelio ruožas nėra ilgas, bet eismo kultūra nespinduliuojantys vairuotojai vis tiek tikėjosi būti greitesniais už kitus.

„Leistinas greitis yra maksimalus greitis, kurį nurodo KET tam tikroje kelio atkarpoje, esant normalioms eismo sąlygoms. Saugus greitis pasirenkamas pagal oro ir eismo sąlygas, tačiau neviršijant leistino greičio ir netrukdant normalaus kitų transporto priemonių eismo.

Šiuo atveju, atsižvelgiant į visus faktorius, vaizdo įrašo autorius pasirinko saugų greitį ir tikrai neturėtų būti smerkiamas dėl to, jog kiti negeba įvertinti oro bei eismo sąlygų ir galimų pasekmių važiuojant didesniu greičiu“, – situaciją vertino L. Vasiliauskas.

Anot vairavimo instruktoriaus, eismo kultūra kaimyninėse šalyse vadovaujasi posūkiu „duok kvailiui kelią“ ir skubantys vairuotojai praleidžiami, kad skubėtų toliau, bet jis pastebi, kad Lietuvos sistema gera tuo, jog tokius vairuotojus bando pažaboti taisyklėmis.

„Pagalvokime, jeigu niekas nesustabdytų nemąstančių bei negabių vairuotojų, kurie pervertina savo jėgas ir pažįsta tik akceleratoriaus pedalą, kokios būtų pasekmės?“ – mąstė jis.

Ne visi sugeba tinkamai įvertinti situaciją

Vieni vairuotojai sugeba ne tik laikytis taisyklių, bet ir tinkamai įvertinti situaciją – oro sąlygas, automobilių srautą ir pan. Vaizdo įraše užfiksuoti vairuotojai nesugebėjo to padaryti ir vietoje to, jog kultūringai ir saugiai važiuotų su srautu, neturėdami kantrybės atliko netinkamus manevrus.

„KET nurodo važiuoti lėčiau, atsižvelgiant į meteorologines sąlygas, ką akivaizdžiai ir matome vaizdo įraše. Tokiomis sąlygomis važiuoti lėčiau nei priklauso nėra pažeidimas.

Įraše akivaizdžiai matome vairuotojus, kurie gali nepasiekti savo kelionės tikslo, o kurie nuvyks saugiai. Sutaupyta minutė kartais gali kainuoti labai daug, yra toks posakis „greitai važiuosi – lėtai neš“, – apie užfiksuotus nekantruolius kalbėjo L. Vasiliauskas.

Vairuotojams yra kur pasitempti, bet kultūros situacija gerėja

Vairuotojų kultūros stoka pasimato, kai gatvėse pasirodo būsimi vairuotojai. Anot vairavimo instruktoriaus L. Vasiliausko, nemandagių vairuotojų sutikti tenka kone kiekvieną dieną. Kantrybės neturintys eismo senbuviai nesigėdija parodyti savo neišprusimo prieš mokinius.

„Neslėpsiu, sunku mokyti tinkamų manierų kelyje, kai aplink jų matome daug mažiau, nei netinkamų. Jeigu siųsčiau įrašus kiekvieno vairuotojo, kuris užkišo, aprėkė, parodė vidurinį pirštą, ar dar kaip nors išreiškė savo agresiją emociniais veiksmais ar sudarydamas tyčinę avarinę situaciją, norėdamas atsikirsti netyčinę klaidą padariusiam mokomajam automobiliui, tuomet tikriausiai per savaitę būtų galima sumontuoti visą filmą.

Dabar reikalavimai vairavimo egzamine yra labai aukšti, tad tikiuosi, jog žmonės bėgant laikui bus labiau supratingi automobiliui, kuris pažymėtas ženklu „M“. Juk pamatę troleibusą visi supranta, kad jam sunku manevruoti, įsilieti į srautą, tad žinokit, jog mokiniui, pirmą kartą išriedėjus į judrią gatvę, yra dar sunkiau“, – apie eismo kultūros problemas kalbėjo jis.

Instruktorius pastebi – nors tenka susidurti su nemaloniais ir nekultūringais vairuotojais, bet tokių incidentų mažėja. Vyras tikisi, jog ateityje situacija gerės.

„Gatvėje laiko praleidžiu daugiau, nei namuose, vis rečiau sutinku konfliktuojančių vairuotojų, lyginant kaip buvo prieš dešimtmetį, bet pasitaiko. Tad galiu teigti, jog vairuotojams dar tikrai yra kur pasitempti, bet situacija gerėja“, – pastebi L. Vasiliauskas.

Auga kultūringa karta

Vairavimo instruktorius tikina, jog pamokų metu visiems mokiniams stengiasi įdiegti teisingus įpročius ir tikisi, jog naujieji vairuotojai laikosi eismo kultūros taisyklių.

„Visuomet mokau, jog kelyje turime būti draugiški kitų atžvilgiu. Juk padėkoti nieko nekainuoja, o padarius klaidą atsiprašyti ir pakelti ranką – turėtų būti įprasta, kaip ir kitose gyvenimo situacijose, ne tik kelyje.

Ar jie laikosi viso to, ką mokiau ir kokius gerus įpročius stengiausi įdiegti pamokų metu, kai išrieda į gatves vieni, atsakyti negaliu, bet labai tikiuosi, jog tiek pastangų mokydamas įdedu ne be reikalo ir auginu tikrai gerų bei draugiškų vairuotojų kartą“, – teigė pašnekovas.