Variklio alyva
Variklio alyva – periodiškai keičiamas elementas apie kurį žino beveik visi. Tiesa, yra pasitaikę ir tokių atvejų, kai tik automobiliui sustojus visam laikui vairuotojas sužinojo kas yra ta variklio alyva ir kodėl ją būtina keisti. Kaip ten bebūtų – variklyje esančią alyvą būtina keisti kas tam tikrą kilometrų skaičių. Tą skaičių nurodo gamintojas transporto priemonės naudojimo vadove. Jei tokio neturite – visuomet galima kreiptis į autorizuotą konkrečios markės servisą ir sužinoti šią informaciją. Taip pat, būtina sužinoti, koks tepalas pilasi į jūsų automobilį ir naudoti tik pastarąjį.
Filtrai
Alyvos filtras keičiamas kartu su aukščiau minėta alyva. Tai daroma kaskart, be išimčių. Tačiau kartu su juo automobiliui turėtų būti keičiami ir dar du filtrai. Pirmasis – kuro filtras, sulaikantis nepageidaujamas į variklį iš kuro bako patenkančias daleles. Antrasis – salono filtras. Pakeitus pastarąjį ne tik į saloną pūs švaresnį orą, tačiau jei turite problemų su langų rasojimu automobilyje – gali būti, kad dings ir jos. Rekomenduojama salono bei degalų filtrus keisti bent kas antrą kartą naujinant tepalus.
Stabdžių trinkelės
Stabdžių kaladėlės – dar viena natūraliai besidėvinti ir periodiškai keičiama automobilio detalė. Naujuose ir apynaujuose automobiliuose jau praktiškai visur rasite diskinius stabdžius, kurių viena iš sudedamųjų dalių ir yra trinkelės. Vadinasi teks keisti kiekvieno rasto stabdžių kaladėles. Kada ateina laikas jas keisti priklauso nuo daug veiksnių, tokių kaip: savininko vairavimo stilius, sąlygos kur automobilis eksploatuojamas, kitų stabdžių sistemos elementų nusidėvėjimo lygio ir kt. Jei transporto priemonės vairuotojas ramus, tikėtina, kad kaladėles teks keisti po 30–50 tūkst. nuvažiuotų kilometrų. Jei vairavimo stilius agresyvesnis – jos gali atlaikyti gerokai mažiau. Apie 10–20 tūkst. kilometrų.
Kaip suprasti, kad laikas keisti stabdžių trinkeles? Naujų metų gamybos automobiliuose dažniausiai yra kaladėlių susidėvėjimo daviklis, kuriam užsidegus paprasčiausiai reikia važiuoti į servisą. Jei automobilis vyresnis – tokių daviklių nėra. Tuomet apie tai, kad reikia keisti stabdžių trinkeles informuos nemalonūs, besitrinančio metalo garsai, sklindantys iš stabdžių sistemos. Jei jau girdite šiuos garsus – nelaukite. Netinkamai veikiantys automobilio stabdžiai gali sukelti nesugrąžinamų padarinių.
Stabdžių diskai
Dar vienas, tačiau ne mažiau svarbus stabdžių sistemos elementas – diskai. Pastarieji dėvisi ir po truputį plonėja veikiami trinties jėgos. Jeigu eksploatuojant automobilį, jo stabdymo metu atsiranda mušimas per pedalą ar dreba vairas, tai – indikacija, kad laikas keisti stabdžių diskus. Šis mušimas atsiranda suplonėjus stabdžių diskui iki minimalios leistinos ribos, kada disko storio jau neužtenka norint išvengti nepageidaujamos vibracijos. Dar viena indikacija – stabdžių pedalas tampa mažiau jautrus. Norint sustoti – jį tenka spausti vis stipriau.
Pabrėžtina, kad stabdžių diskų bei trinkelių nusidėvėjimo požymiai yra labai panašūs, todėl prieš pradedant tvarkyti problemą reikėtų įsitikinti, kuris komponentas kelia šias problemas. Na, o jei problema visgi yra stabdžių diskuose, keičiant juos itin rekomenduojama keisti ir stabdžių trinkeles. Tai užtikrins efektyvų stabdžių sistemos veikimą.
Stabdžių skystis
Stabdžių skystis – dar vienas būtent su stabdymo sistema susijęs elementas, kurį būtina pastoviai tikrinti ir periodiškai keisti, kad užtikrintumėte efektyviai veikiančią transporto priemonės stabdžių sistemą.
Aušinimo skystis
Aušinimo sistema užtikrina transporto priemonės variklio aušinimą. O svarbiausia sistemos dalis – aušinimo skystis, liaudyje dar vadinamas „antifrizu“. Jo paskirtis – ne tik šildyti variklį jį užvedus, tačiau ir palaikyti stabilią darbinę temperatūrą bei šildyti saloną.
Kada reikia keisti aušinimo skystį, gamintojas nurodo transporto priemonės naudojimo vadove. Jei automobilį pirkote naudotą ir šios knygos neturite – visuomet galite kreiptis į autorizuotą markės servisą, kad pastarasis suteiktų jums šią informaciją. Taip pat – būtina periodiškai atidaryti išsiplėtimo bakelio dangtelį ir pažiūrėti ar nepasikeitė skysčio spalva. Jei pasikeite – kreipkitės į servisą, kad nustatytų priežastį. Jos gali būti įvairios.
Specialistai primena – niekada neatidarinėkite aušinimo skysčio išsiplėtimo bakelio, kol variklis karštas. Tai padarius galimai nusiplikysite. Norint atlikti šį veiksmą, palaukite kol transporto priemonė atvės.
Aušinimo skystis yra skirstomas pagal spalvą, tačiau ant jo pakuotės taip pat yra nurodyti tarptautiniai klasifikavimo standartai, į kuriuos irgi vertėtų atsižvelgti. Aušinimo skysčiai dažniausiai turi užrašą: G11, G12, G12++, G13. Pastarasis nurodo skysčio tipą ir jam keliamus reikalavimus.
Padangos
Transporto priemonės padangos, kaip ir alyva, vienas geriausiai vairuotojams žinomų periodiškai keičiamų elementų. Pagal Lietuvos Respublikoje galiojančias kelių eismo taisykles, šiltajam sezonui skirtas padangas ant automobilio būtina permontuoti nuo balandžio 1 iki 10 dienos. Skirtas žiemai – nuo lapkričio 1 iki 10 dienos. Žinoma, galima ir visus metus važiuoti su demisezoninėmis padangomis, tačiau jos neturės tokio gero sukibimo su danga, kaip tos, kurios yra pritaikytos konkrečiam sezonui.
Transmisijos alyva
Kaip variklyje, taip ir pavarų dėžėje alyvą būtina keisti periodiškai, kas tam tikrą kilometrų kiekį, arba eksploatacijos laiką. To nedarant gerokai sparčiau dėvisi vidinės transmisijos dalys ir dėžės darbas tampa nebe toks sklandus.
Alyvos lygį būtina stebėti ir mechaninių pavarų dėžių naudotojams, tačiau ypač akylai jį reikia sekti automatines transmisijas turinčių automobilių savininkams. Net menkas įtrūkimas viduje gali turėti itin brangių pasekmių.
Automatinių transmisijų tepalo keitimo intervalai priklauso nuo dėžės tipo. Pavyzdžiui, DSG automatinės dėžės tepalai keičiami kas maždaug 50– 80 tūkst. kilometrų. Jei transmisija bepakopė – kas 30– 50 tūkst. kilometrų. Intervalų dažnumą rasite automobilio naudojimo vadove, arba sužinosite paskambinę į autorizuotą servisą.
Oro kondicionierius
Automobilio salono vėsinimo įranga, arba kitaip tariant – kondicionierius, yra dar viena vieta, kuri retkarčiais pareikalaus investicijų. Visų pirma – į oro kondicionierių pilasi šaldymo skystis, kurį kartas nuo karto tiesiog teks papildyti. Antra – kondicionavimo sistemą kartais teks valyti, o to, ko gero, patiems padaryti nepavyks. Tai nėra dažnas ir brangus aptarnavimas, tačiau jį atlikti kartais neabejotinai teks.
Automobilis – itin svarbus, kasdienis įrankis, kuris yra neatsiejamas nuo didžiosios dalies mūsų kasdienybės. Tačiau būtina suprasti, kad šis įrankis ne toks pat, kaip grąžtas ar siaurapjūklis. Nusipirkti automobilį ir įpilti degalų – neužteks. Bėgant metams laukia gausybė aptarnavimų, kuriuos kažkada atlikti be abejonės teks. Taip pat svarbu pagalvoti ir apie tai, kad prie aukščiau išvardintiems aptarnavimams skiriamų kaštų dar prisidės ir draudimas bei techninė apžiūra.
Vairuotojams patariama prieš perkant konkrečią transporto priemonę pasidomėti jos aptarnavimų, detalių bei draudimo kainomis. Mat dažnai gali nutikti ir taip, kad vieno automobilio aptarnavimams teks pakloti ir iki 10 kartų daugiau pinigų nei kito.