Įsigaliojus šioms Saugaus eismo automobilių keliais nuostatoms gerokai per 1000 (neoficialiais duomenimis) mūsų šalyje registruotų sunkvežimių, pagal ilgalaikius kontraktus dirbančių užsienio rinkose, kilo grėsmė tapti „nelegalais“. Išvengti to buvo galima tik suplanavus vizitą į lietuviškus TA centrus. Šiandien paskelbta apie atsirandančią alternatyvą – patikrinti sunkvežimio „sveikatą“ Vokietijoje.
Eksperimentas Erfurte
Susisiekimo ministerija liepos 1-ąją išplatino informaciją apie parengtą minėto įstatymo pataisų projektą, kuriuo numatytos sąlygos, kaip Lietuvoje registruotoms transporto priemonėms techninė apžiūra gali būti atliekama Europos ekonominės bendrijos (EEB) šalyse. Tokia galimybė pirmiausia atsiras Vokietijoje – nuo šiandien mūsiškiai vežėjai gali kreiptis į Techninės apžiūros centrą Erfurte (Eugen – Richter – Str. 24, 99085 Erfurt).
„Tai bus pilotinis centras, kuriame per mėnesį bus įvertintos galimybės ir poreikis priimti Lietuvoje registruotas transporto priemones ir kituose centruose Vokietijoje. Iki 2015-ųjų pabaigos Vokietijoje planuojama sudaryti sąlygas atlikti technines apžiūras maždaug 150 techninės apžiūros stočių“, – teigiama ministerijos išplatiname rašte.
Atlikus techninę apžiūrą Vokietijos įmonėje, transporto priemonės valdytojas bet kuriai Lietuvos techninės apžiūros įmonei turės pateikti rašytinį prašymą pripažinti privalomąją apžiūrą ir kitus dokumentus (informaciją apie civilinės atsakomybės draudimą, sumokėtus mokesčius ir kt.). Prašymas galės būti pateiktas tiesiogiai, registruotu laišku, per pasiuntinį arba elektroninėmis priemonėmis (el. pašto adresas – euinspection@vta.lt).
Techninės apžiūros įmonė, gavusi reikiamus dokumentus, ne ilgiau kaip per 5 darbo dienas įvertins juose pateiktą informaciją ir nuspręs, ar pripažinti EEB techninės apžiūros įmonėje atliktą privalomąją apžiūrą. Priėmusi sprendimą įmonė apie tai informuos transporto priemonės valdytoją.
Mechanizmas neišbaigtas
Advokatų kontoros „Magnusson“ advokatas Marius Liatukas, komentuodamas techninės apžiūros liberalizavimą, atkreipė dėmesį į tai, kad Susisiekimo ministro įsakymo projekte kalbama apie EEB šalių techninės apžiūros įmonių, kurios gali atlikti Lietuvoje registruotų transporto priemonių privalomąją apžiūrą, sąrašą. T. y. tik šiame sąraše esančių užsienio techninės apžiūros įmonių pažymos būtų pripažįstamos mūsų šalyje.
„Toks sąrašas turi būti skelbiamas Valstybinės kelių transporto inspekcijos (VKTI) prie Susisiekimo ministerijos bei Lietuvos techninės apžiūros (VTA) įmonių asociacijos interneto svetainėse. Taigi prieš pateikiant transporto priemonę privalomajai apžiūrai Europos ekonominės erdvės šalyje, transporto priemonės valdytojui rekomenduotina pasitikrinti, ar techninę apžiūrą atliekanti įmonė tikrai yra nurodyta minėtame sąraše. Priešingu atveju techninės apžiūros atlikimas Lietuvoje nebus pripažįstamas“, – pastebi advokatas.
Tačiau kol kas nei vienos minėtų institucijų (VKTI ir VTA) internetinėse svetainėse nėra nė žodžio apie užsienio techninės apžiūros įmonių sąrašą. M. Liatuko teigimu, išanalizavus įsakymo projektą taip ir lieka neaišku, kokiais kriterijais vadovaujantis bus sprendžiama, kuriose valstybėse esančias ir kokias įmones įtraukti į galinčių atlikti „lietuviškų“ transporto priemonių privalomąją apžiūrą sąrašą. Todėl tikėtina, kad tokio sąrašo atitikimą transporto priemonių valdytojų poreikiams didžiąja dalimi sąlygos tik atsakingų institucijų pasirinkimas.
„Magnusson“ advokatas taip pat atkreipia dėmesį, kad kaip ir atliekant techninę apžiūrą Lietuvoje, kartu su prašymu pripažinti Vokietijoje atliktą techninės apžiūros dokumentą reikės pateikti galiojančio valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo liudijimo kopiją. Sunkvežimių savininkams (N2, N3 ir O4 klasių transporto priemonėms) dokumentą, kuriuo patvirtinama, kad sumokėtas kelių mokestis, pateikti kitų reikalingų dokumentų kopijas.
„Atkreiptinas dėmesys, kad ES direktyvose yra nustatyti galimi maksimalūs periodinių techninių apžiūrų laiko intervalai, tačiau valstybės narės gali juos sutrumpinti. Todėl atliekant techninę apžiūrą Europos ekonominės erdvės šalyse taip pat rekomenduotina pasidomėti jose nustatytais privalomosios techninės apžiūros galiojimo terminais“, – primena M. Liatukas.
Vokiečių darbu neabejos
Savo ruožtu Techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ direktorius Gintautas Šlėderis pažymėjo, kad vokiečiai vieninteliai palankiai sureagavo į mūsiškių prašymus atlikti Lietuvoje registruotų sunkvežimių TA.
„Jie sutinka atlikti techninės būklės patikrą, kurios apimtis iš esmės tokia pat, kaip ir oficialios techninės apžiūros, vadovaudamiesi direktyva 2014/45/ES (šio dokumento nuostatos numato techninių apžiūrų unifikavimą visose Europos Bendrijos šalyse). Gavę pažymas iš vokiečių mes tikrai nekelsime klausimų, ar jie deramai viską patikrino. Bus žiūrima tik tai, ar transportininkai nepateikia suklastotų TA pažymų, ar sumokėti visi priklausantys mokesčiai ir ar automobilis apdraustas privalomuoju civilinės atsakomybės draudimu. Tada duomenys apie užsienyje nuolat dirbančią transporto priemonę bus įvesti į informacinę sistemą“, – teigė G. Šlėderis.
Beje, Vokietijoje techninė apžiūra atsieis keturiskart brangiau nei Lietuvoje – apie 200 eurų (mūsiškėse TA stotyse vilkikų patikra kainuoja 48 eurus).
Įsigaliojusios Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisos nepalies iš užsienio gabenamų automobilių registracijos procedūrų. Net jei iš Vokietijos atvežta transporto priemonė turės galiojančią techninės apžiūros pažymą, prieš registraciją mūsų Lietuvoje vis vien privalės apsilankyti techninių apžiūrų centre. Dabartiniai įstatymai numato, kad kiekviena šalis prisiima atsakomybę už registruojamų automobilių „sveikatą“.