„Pirmas klausimas, kurio reikėtų savęs paklausti, toli gražu nėra tai, kokio gamintojo ar modelio automobilis mums labiausiai patiktų. Pirmasis klausimas yra – ar mums jo tikrai reikia? Čia labai vertinga prisiminti bazinę finansų valdymo tiesą bei įgūdį – gebėjimą atskirti norus nuo poreikių“, – pažymi „Swedbank“ Finansų instituto ekspertė Justina Bagdanavičiūtė.
Tikrai esama aplinkybių, kuriomis automobilis dažniau bus kiemo puošmena nei transporto priemonė. Pavyzdžiui, jei gyvename netoli miesto centro, kur gerai išvystyta infrastruktūra, studijos ar darbas – čia pat, galime gana lengvai apsieiti be nuosavo automobilio. Taip sutaupysime ir pradinius įsigijimo, ir vėlesnius automobilio išlaikymo kaštus. Be to, mažinsime ir savo poveikį aplinkai.
Sudėtingiau be automobilio gali būti tuo atveju, jei gyvename užmiestyje ar nutolusiame miesto rajone, o patogaus susisiekimo viešuoju transportu nėra. Taip pat – sukūrus šeimą, kuomet aktualu ne tik patiems nuvykti, pavyzdžiui, į darbą, bet ir nuvežti vaikus į darželį ar kitą ugdymo įstaigą.
Svarbiausia – biudžetas
Nesvarbu, ar automobilį perkame iš santaupų, ar su banko finansavimu, o net ir tada, kai įsigijimą bent iš dalies finansuoja tėvai, būtina įvertinti tiek trumpalaikį, tiek ir ilgalaikį pirkinio poveikį mūsų finansams.
„Taigi, pirmiausia reikėtų suskaičiuoti, kokią sumą galime skirti šiam pirkiniui. Labiausiai ji priklausys nuo mūsų turimų santaupų dydžio, o perkant automobilį su paskola ar lizingu – nuo to, kiek be finansinės įtampos galime skirti mėnesio įmokai. Perkant automobilį su banko finansavimu reikia turėti mintyje, kad visi mūsų turimi finansiniai įsipareigojimai neturėtų viršyti 40 proc. pajamų“, – komentuoja J. Bagdanavičiūtė.
Pirmojo šių metų pusmečio „Swedbank“ duomenys rodo, kad pirkdami automobilį su banko paskola 18–35 m. klientai vidutiniškai skolinasi 8,4 tūkst. eurų. Tuo metu vidutinė lizingo suma šioje amžiaus grupėje – 21,7 tūkst. eurų. Beje, kas ketvirtas šio amžiaus klientų lizingu perkamas automobilis – aplinkai draugiškas.
Tačiau planuojant automobilio įsigijimo biudžetą įskaičiuoti reikėtų ne tik pradinę kainą, bet ir registracijos mokesčius, išlaidas draudimui. Beje, tiek perkant naudotą, tiek ir naują automobilį, gali prireikti ir naujo padangų komplekto. Mat nauji automobiliai salonuose paprastai parduodami su vasarinėmis padangomis, tad perkant mašiną žiemos sezonu ar jam artėjant neišvengiamai teks įsigyti ir žiemines padangas.
Be to, pasak J. Bagdanavičiūtės, reikia nepamiršti ir eksploatacinių išlaidų – degalų, techninio aptarnavimo ar automobilio švaros palaikymo kaštų. „Eurostat“ duomenys rodo, kad Lietuvoje namų ūkio transportui kas mėnesį skiriama lėšų dalis sudaro vidutiniškai 16 proc. visų išlaidų.
Naujas ar naudotas
Nuo atsakymo į šį klausimą taip pat priklausys daugybė su finansais susijusių aspektų. Pirmiausia – automobilio kaina. Naujas automobilis atsieis gerokai brangiau nei naudotas. O perkant transporto priemonę lizingu, ją privaloma drausti Kasko draudimu. Dėl didesnės jo vertės didesnė būna ir jo draudimo kaina. Vis dėlto, naujam automobiliui suteikiama garantija, kuri padengia nemažą dalį galimų automobilio remonto išlaidų.
Pasak „Tokvila“ Automobilių pardavimo departamento direktorės Ievos Beržinienės, planuojant vidutines mėnesines naujo automobilio, pavyzdžiui, „Toyota“ „Yaris Cross“ išlaidas, reikėtų numatyti nuo 266 eurų per mėnesį siekiančią lizingo įmoką, jei lizingo trukmė – 5 metai. Taip pat vertėtų įskaičiuoti automobilio Kasko ir Civilinės atsakomybės draudimų išlaidas, kurios gali sudaryti papildomus 30–50 eurų per mėnesį.
Naudotą automobilį pavyks įsigyti gerokai pigiau nei naują. Pardavimo skelbimuose galima rasti ir kelis šimtus eurų kainuojančių transporto priemonių. Tiesa, tai bus poros dešimčių metų senumo automobiliai, kurių priežiūrai bei remontui vien per pirmuosius metus gali tekti išleisti kur kas didesnę sumą nei paties automobilio kaina. Ką jau kalbėti apie tokios transporto priemonės draugiškumą aplinkai.
Vis dėlto, pasak I. Beržinienės, 3–5 metų amžiaus automobiliai dažniausiai būna gerai prižiūrėti, o išlaikymo kaštai vis dar panašūs į naujų automobilių. Jei naudoto automobilio amžius siekia 5–7 metus, reikėtų numatyti papildomas išlaidas naujoms padangoms, stabdžių kaladėlėms ir diskams. Automobiliui priartėjus prie 7–10 metų ribos, galima tikėtis didesnių reguliarių variklio priežiūros ir galimų besidėvinčios važiuoklės remonto išlaidų.
„Perkant naudotą automobilį labai svarbu jį išsamiai patikrinti arba pirkti iš patikimos atstovybės. Patikrinkite automobilio priežiūros istoriją, susipažinkite su artėjančiomis techninės priežiūros išlaidomis – taip galėsite geriau susiplanuoti finansus. Sužinokite, iš kur automobilis buvo įsigytas ir kokios būklės buvo prieš atvykstant. Atidžiai patikrinkite, ar nėra informacijos apie didelius automobilio pažeidimus ar avarijas. Tai padės išvengti netikėtumų ir potencialiai brangaus remonto ateityje“, – pataria I. Beržinienė.