Kodėl reikia keisti padangas?
Kai kuriems vairuotojams (ypač pradedantiesiems) vis dar neaišku, kodėl reikia keisti padangas. Žieminės padangos nuo vasarinių smarkiai skiriasi savo sudėtimi, todėl vieno komplekto padangų visiems metams nepakaks.
Vasarinių padangų guma yra tankesnė, padanga nuo trinties įkaista, todėl jos viduje padidėja oro tūris. Žiemos metu išvažiavus į kelią su vasarinėmis padangomis, ratų sukibimo su danga koeficientas sumažėja 10 kartų. Padidėja šoninio slydimo grėsmė ir pailgėja stabdymo kelias. Žieminės gumos yra minkštesnės, todėl išsaugo elastingumą ir sukibimą su kelio danga per plikledį.
Žieminės padangos būna dviejų tipų: su dygliais arba be jų. Pirmojo tipo padangoms, be pačių dyglių, būdingas tvirtas gumos sluoksnis, į kurį jie įtaisyti ir kuris neleidžia jiems sulįsti gilyn, taip pat daugiasluoksnis protektorius. Nedygliuotos padangos būna pagamintos iš minkštesnio gumos mišinio, o protektorius nusėtas vagelėmis, kurios pašalina sniego košę ir ploną vandens sluoksnį, susidarantį dėl padangos trinties su ledu. Švelnioms žiemoms labiau tiks nedygliuotos padangos, o toms vietovėms, kur neretai stipriai sninga, naudingesnės bus dygliuotos padangos.
Kada geriausia keisti padangas?
Žinovų nuomone, vasarines padangas keisti žieminėmis reikia tuomet, kai vidutinė paros temperatūra pradeda svyruoti nuo +5°С iki +7°С. Padangų gamintojos laikosi tokios pačios nuomonės: jau esant septynių laipsnių šilumai vasarinės padangos pradeda prarasti reikiamą sukibimą su kelio danga.
Daugelis vairuotojų pamiršta, kad reikia ne tik pakeisti padangas, bet ir subalansuoti ratus. Keičiant padangas be specialios įrangos, egzistuoja pavojus pažeisti tiek pačias padangas, tiek diskus. Dėl šios priežasties visi specialistai vieningai sutaria, kad keisti automobilio "avalynę" geriausia padangų montavimo centruose.
Jei nespėjote pakeisti padangų
Vairuotojai, kurie nespėjo laiku pasikeisti padangų ir išvažiavo į apledėjusį kelią, turėtų žinoti kelias svarbias taisykles apie automobilio valdymą slidžiame kelyje. Pačios paprasčiausios iš jų: sumažinti greitį, padidinti atstumą iki kito automobilio ir stabdyti iš anksto. Tačiau vairuotojai, nelygu kuriais ratais varomas jų automobilis, turi žinoti ir fizikos dėsnius.
Per plikledį vasarinėmis padangomis važiuojantiems vairuotojams verta užmiršti staigius judesius. Tai galioja tiek judesiams su vairu, tiek stabdžio ar greičio pedalų nuspaudimams. Visi judesiai turi būti lėti, kad neprovokuotų technikos slydimui.
Priekiniai varomieji ratai pradeda slysti staigiai mažinant greitį, todėl būtina ne tik stebėti greičio režimą, bet ir judėti lėčiau už likusį srautą. Stabdyti tokį automobilį reikia iš anksto ir tik važiuojant tiesiai. Sukti reikia mažu greičiu. Jokiais būdais negalima stabdyti posūkyje. Stabdžių panaudojimas posūkyje iš karto reiškia šoninį slydimą.
Galiniai varomieji ratai į padidintą greitį reaguoja ašies prasisukimu. Patį slydimą galima išprovokuoti net važiuojant tiesiai. Važiuojant automobiliu, kuris varomas galiniais ratais, apledėjusio kelio posūkiuose negalima didinti greičio. Kelio vingius reikia įveikti arba sumažintu, arba tolygiu greičiu, tuomet galiniai ratai turi daugiau sukibimo su kelio danga.
Pats geriausias variantas tokiais atvejais – lėtai privažiuoti prie posūkio, lėtai pasukti vairą ir įveikti kelio posūkį be manipuliacijų su pedalais. Greitį geriausia didinti jau išvažiavus iš posūkio. Jeigu automobilio pavarų dėžė mechaninė, verta pereiti prie mažesnių variklio apsukų. Ten, kur paprastai važiuojama įjungus antrą pavarą, galima įjungti ketvirtąją: taip bus ramiau.
Slidžiame kelyje važiuojant automobiliu su keturiais varomaisiais ratais, "apautais" vasarinėmis padangomis, jis dažniausiai reaguos kaip mašina su priekiniais varomaisiais ratais. Kelio vingiuose ir posūkiuose valdyti automobilį su keturiais varomais ratais reikia lengvais ir sklandžiais judesiais.
Populiarūs mitai
Vienas iš populiariausių mitų susijęs su keturiais varomaisiais ratais. Daugelis vairuotojų įsitikinę, kad visų keturių ratų sukibimas su kelio danga suteikia galimybę važinėti su vasarinėmis padangomis bent savaite ilgiau už kitus. Tačiau tai klaidingas įsitikinimas.
Keturi varomieji ratai visada leidžia automobiliui greičiau įsibėgėti. Tačiau pagrindinė problema susijusi su stabdymu. Jeigu automobilis gerai įsibėgėja, tai dar nereiškia, kad jis lygiai taip pat gerai sustos. Tokiais atvejais automobilis paprasčiausiai nespėja sustoti. Keturi varomieji ratai suteikia apgaulingą padėties kontroliavimo įspūdį. Be to, tokie automobiliai būna sunkesni, todėl stabdant verta į tai atsižvelgti.
Sek svarbiausias automobilių pasaulio naujienas: nuo naujo „Bugatti" modelio iki KET pasikeitimų. Nestabdyk – prisijunk prie DELFI Auto draugų „Facebook“!