Vį „Regitra“ duomenimis, praėjusiais metais Lietuvoje buvo išregistruoti 172 728 M1 klasės automobiliai. Iš jų daugiau nei 25 tūkst. išregistruoti baigus eksploatavimą ir pranešus apie sunaikinimą – tai didžiausia dėl šios priežasties išregistruotų automobilių dalis per pastaruosius kelerius metus. Šiemet išregistruotų baigus eksploatavimą ir pranešus apie sunaikinimą automobilių skaičius nuosekliai augo kiekvieną metų mėnesį.
Gamintojų ir importuotojų asociacijos (GIA) direktorė Veronika Masalienė teigia, kad vos viena daugiabučio kieme mėnesių mėnesiais stovinti nebevažiuojanti transporto priemonė gali pridaryti nepataisomos žalos.
„Iš techniškai netvarkingų automobilių gali išbėgti pavojingi skysčiai. Pavyzdžiui, panaudota alyva yra priskiriama prie pavojingiausių taršos šaltinių, o akumuliatoriuose yra sunkiųjų metalų ir korozinių medžiagų, todėl baigę savo gyvavimo ciklą jie tampa toksiškomis atliekomis. Jeigu tokią taršą iškart pamatyti ir suprasti gali būti sunku, tai neįmanoma nepastebėti faktų, kad nebevažiuojantys automobiliai tiesiog darko vaizdą, trukdo praeiti, užima vietas, kurias galėtų naudoti kiti“, – kalba V. Masalienė.
Atliekoms – antras kvėpavimas
Tačiau patekusios pas legalius atliekų tvarkytojus ENTP gali tapti naudingu žaliavų rinkiniu. Vertingiausios yra akumuliatorių, amortizatorių, metalų atliekos, nes jose yra daugiausia brangių medžiagų, kurias galima panaudoti pakartotinai arba perdirbti. Perdirbti arba panaudoti energijai gauti galima ir kitas automobilių atliekas: naudotas padangas, filtrus, plastikus, gumas, stiklus, įvairias salono dalis, o panaudotą alyvą galima perdirbti neribotą kiekį kartų.
Pasak V. Masalienės, transporto priemonių atliekų perdirbimas yra gana sudėtingas, tačiau labai svarbus procesas: „Didelė dalis transporto priemonių atliekų priskiriama pavojingoms, todėl jas priimti, tvarkyti bei perdirbti gali tik leidimus tam ir žinių turintys specialistai. Tačiau tvarkant tokias atliekas galima atgauti daug vertingų medžiagų ir jas panaudoti pakartotinai, o tokiu būdu ir plėtojamos tvarumo idėjos, taupomi gamtos ir energijos ištekliai, o aplinka saugoma nuo taršos“.
Priemonių įvairovė pasiteisino
Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkytojų asociacijos vadovas Vladimir Jankoit pažymi, kad ENTP ardymu užsiimti gali tik leidimus šiai veiklai turintys fiziniai ir juridiniai asmenys, o pagal ES direktyvą, kuri galioja ir Lietuvai, beveik visos ENTP atliekos turi būti panaudotos pakartotinai, panaudotos bei perdirbtos, nes teisėtai pašalinti galima vos 5 proc. šių atliekų.
„Pastaraisiais metais gyventojai, pridavę seną taršų automobilį sunaikinimui galėjo gauti kompensacijas. Kai kurios savivaldybės kiekvieną mėnesį skelbia sąrašus transporto priemonių, kurios nutempiamos neatsiradus šeimininkams. Aplinkos ministerija nuo kitų metų sudarys sąlygas paprasčiau atsisveikinti su ENTP.
Visa tai rodo, kad esame teisingame kelyje, gyventojai vis geriau supranta, kodėl ir kaip galima prisidėti prie tvaraus gyvenimo būdo puoselėjimo“, – teigia V. Jankoit ir priduria, kad tik sudarę sąlygas gyventojams patogiai atsisveikinti su nebevažiuojančiais automobiliais, išlaikysime gerą kryptį ir net pagerinsime rodiklius.
Tinklapyje www.autotvarkymas.lt galima vienoje vietoje rasti informaciją apie tai, kur kreiptis dėl ENTP pridavimo legaliems automobilių ardytojams bei pranešti apie bendro naudojimo erdvėse paliktas neeksploatuojamas transporto priemones bei nelegalius transporto priemonių ardytojus.
GIA, siekdama paskatinti autoservisus rūšiuoti ir rinkti atliekas atskirai bei jų nešalinti su kitomis atliekomis, kasmet vykdo aplinkosaugos projektus „Mes rūšiuojam autoservise“ ir „Mes rūšiuojam automobilių atliekas“. Šiais projektais taip pat siekiama šviesti ir informuoti visuomenę apie atliekų rūšiavimą bei draugišką aplinkai veiklą.