Siekdama nustatyti automobilius, kurių rida klastojama dažniausiai, automobilių istorijos duomenis tikrinanti IT duomenų bendrovė „carVertical“ išanalizavo daugiau nei 700 tūkst. naudotų automobilių istorijos patikros ataskaitų, sugeneruotų nuo 2020 m. lapkričio mėn. iki 2021 m. lapkričio mėn.
Tyrimo metu automobilių istorijos ataskaitos buvo išanalizuotos aštuoniolikoje skirtingų rinkų: įskaitant Lietuvą, Lenkiją, Rumuniją, Vengriją, Prancūziją, Slovėniją, Slovakiją, Čekiją, Latviją, Estiją, Ukrainą, Bulgariją, Serbiją, Vokietiją, Kroatiją, Rusiją, Jungtines Amerikos Valstijas ir Italiją.
Išanalizavus tyrimo metu surinktus duomenis, paaiškėjo, kad sportiškojo „BMW M5“ modelio rida rida yra klastojama dažniausiai. Šiek tiek daugiau nei trečdalis iš visų patikrintų „BMW M5“ modelių turėjo pakoreguotus odometro rodmenis. Vis dėlto, tai nepakankamai atskleidžia „BMW“ markės automobilių ridos klastojimo problemos mastą.
Pasak „carVertical“ automobilių eksperto Mato Buzelio, šiame tyrime absoliučiai dominuoja „BMW“ markės modeliai.
„Net pusę TOP 10 sąrašo užima šio gamintojo automobiliai. Tai koreliuoja su naudotų „BMW“ automobilių paklausa įvairiose rinkose. Tyrimo duomenys taip pat atskleidžia, kad ištaigingų automobilių rida klastojama dažniau, todėl ieškant brangesnio naudoto automobilio reikėtų į tai atsižvelgti. Galiausiai – čia praverčia automobilio ridos patikrinimas“, – įžvalgomis dalinosi M. Buzelis.
Antrąją ir trečiąją sąrašo vietas užima „7 serijos BMW“ ir „Subaru Outback“ – atitinkamai 33,4 proc. ir 31,8 proc. užfiksuotų ridos klastojimų atvejų. Penktoje vietoje pagal ridos klastojimo dažnumą buvo „Audi A8“, o sportiškesnis jo giminaitis „A7“ užėmė dešimtąją vietą. Šiek tiek daugiau nei ketvirtadalis (25,8 proc.) tokių tyrime dalyvavusių automobilių turėjo priverstinai sumažintą ridą.
M. Buzelio teigimu, „Premium“ klasės automobilių dominavimą šiame tyrime lemia aukštesnė pardavimo kaina bei didesnis pelnas. Kadangi ridos atsukimas yra palyginti pigus ir nesudėtingas procesas, nesąžiningiems automobilių pardavėjams tai suteikia papildomą pridėtinę vertę.
Išplėstinį 20 dažniausiai suklastotą ridą turinčių automobilių sąrašą galima rasti šiame tyrime.
Rizikuoja perkantys seniausius
Atsižvelgiant į tyrimo duomenis, perkant naudotą automobilį, ypač senesnį, būtina patikrinti automobilio ridą. Populiariausi modeliai, kurių rida buvo suklastota, buvo pagaminti 2006-2016 m. laikotarpiu. Automobilių ekspertas M. Buzelis pastebi, kad tarp galimybės patekti į sukčių pinkles ir automobilio klasės yra akivaizdus ryšys.
Anot eksperto, dažniausiai suklastotą ridą turinčių automobilių sąraše randame nemažai „Premium“ klasės modelių, tačiau rida labai dažnai atsukama ir ekonominės klasės automobiliams, nors jų dalis bendrame kontekste yra gerokai mažesnė. „Subaru“, „Ford“ ir „Volkswagen“ markės modeliai priklauso tai pačiai amžiaus grupei kaip ir aukštesnės klasės automobiliai. Tyrimo duomenys rodo, kad dažniausiai klastojama 5-15 metų amžiaus automobilių rida.
„Ford Mustang“ yra naujausias modelis šiame sąraše. Būsimieji šeštosios kartos „Mustang“ savininkai turėtų būti itin atsargūs ir patikrinti ridos istoriją. Tą patį turėtų padaryti ir 2006 m. „BMW M5“, 2007 m. „5 serijos“ ir „X5“ savininkai, mat jų automobilių rida taip pat gali būti suklastota“, – teigia M. Buzelis.
Ekspertas pabrėžia, kad naujausių modelių odometro rodmenų koregavimas gali būti šiek tiek sudėtingesnis. Vis dėlto, naujesniems automobiliams rida atsukama rečiau, tad jų rida nuo pagaminimo datos bus natūraliai mažesnė.
„Nėra prasmės klastoti automobilio ridos, kurio odometras rodo, tarkime, 50 tūkst. ar 80 tūkst. kilometrų, tačiau pirkėjams vis tiek verta pasitikrinti, ar tokie odometro rodmenys yra tikri, ar ne“, – pataria jis.
Sunerimti turėtų ieškantys dyzelių
Dauguma automobilių su suklastota rida turi dyzelinį variklį. Kaip pabrėžia automobilių ekspertas M. Buzelis, taip buvo visada. Anot jo, dyzeliniai automobiliai skirti įveikti didesnius atstumus, todėl tokiose mašinose dažniau pasitaiko ridos sukčiavimo atvejų. Tačiau ateityje situacija gali pasikeisti, nes dyzelinių automobilių pardavimai mažėja.
„Jei pažvelgtume į statistiką, aiškiai matyti, kad paprastai iki 80 ar 90 proc. suklastotą ridą turinčių modelių turi dyzelinį variklį. Pavyzdžiui, paimkime „Volkswagen Phaeton“ – iš 10 ridos klastojimų atvejų turinčių modelių, devyniuose įdiegti dyzeliniai varikliai ir tik viename – benzininis variklis“, – pasakoja ekspertas.
Benzininiais ir dyzeliniais varikliais varomų „6 serijos BMW“ automobilių su suklastotomis ridomis procentas yra beveik identiškas, tačiau taip yra todėl, kad benzininės versijos yra daug populiaresnės. Kai kuriais atvejais, modelių gamoje net nėra dyzelinių variklių. Pavyzdžiui, „BMW M5“ ir „Ford Mustang“ turi vienintelę opciją – benzininį variklį.
„carVertical“ išanalizavusi automobilių su suklastota rida rinkos vertę nustatė, kad net 16,1 proc. automobilių, patikrintų per pastaruosius metus, buvo su suklastotais odometro rodmenimis.
Kadangi naudotų automobilių rinkoje gana dažnai pasitaiko sukčiavimo dėl ridos klastojimo atvejų, pirkėjai turėtų būti apdairūs ir prieš įsigydami naudotą automobilį, patikrinti jų istoriją.
Nors ekonominės klasės automobilių pirkėjams gresia mažesnė rizika patekti į nesąžiningų pardavėjų spąstus, didžiausią riziką patiria perkantys 5-15 metų senumo aukštesnės klasės automobilius su dyzeliniais varikliais, nes būtent tokio tipo transporto priemonės dažniausiai turi suklastotą ridą.
Į aukštos rizikos kategoriją taip pat patenka ir sportiniai automobilių modeliai. Įsigijus tokį modelį, prieš tai nepatikrinus jo istorijos, vėliau gali tekti susidurti su nenumatytomis išlaidomis.