Situacija palengva keičiasi

Pirminiam siūlymui nuo pat pradžių nepritaręs Seimo narys ir Liberalų sąjūdžio frakcijos narys Andrius Bagdonas, trečiadienį platintame pranešime spaudai teigė, kad dalies Seimo narių polinkis kuo labiau apriboti paspirtukų judėjimą privedė prie sudėtingos teisėkūros procedūros, kurią parlamentui išpainioti bus rimtas iššūkis.

Trečiadienį Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetas nagrinėjo Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisas, kuriomis nusitaikyta sureguliuoti judėjimą el. paspirtukais ir kitomis mikrojudumo priemonėmis. Komitetas apsvarstė 12 Seimo narių pasiūlymų, iš kurių 10 atmetė.

„Likus dienai iki priėmimo Seime įstatymas apsivėlė išlygų ir išvedžiojimų voratinkliu. Ir dėl ko visa tai? Dėl to, kad socialdemokratas Julius Sabatauskas užsimojo beveik uždrausti judėjimo laisvę mieste. Todėl kiti užtvindė įstatymą pasiūlymais atsitraukti nuo apribojimų. Aš dar nuo pat pradžių siūliau, kad taisyklės paspirtukininkams turi būti, tačiau liberalios. Galiausiai apsukę didelį ratą pasiekėme gana liberalų kompromisą“, – sako A. Bagdonas.

Savo pasiūlymą nustatant civilizuotas judėjimo el. paspirtukais taisykles parlamentaras, suderinęs su judumo ekspertais, teikė dar 2022 m. gegužės 10 dieną. „Kol kai kurie Seimo nariai mąstė, kaip patraukti paspirtukus kuo toliau nuo pėsčiųjų – ir sugalvojo juos kartu su dviratininkais išvaryti į gatvę, visus aplenkė Vilniaus miestas, nustatydamas aiškias taisykles mikrojudumo priemonių ir dviračių vairuotojams. Dabartiniai komiteto kompromisai iš principo atitinka tai, ką jau padarė Vilnius, Neringa ar Palanga“, – aiškina A. Bagdonas.

Tarp dviejų pasiūlymų, kuriems trečiadienį Teisės ir teisėtvarkos komitetas pritarė, numatyta savivaldybėms palikti galimybę pačioms apsispręsti, kuriuose šaligatviuose neleisti dviračių ir paspirtukų eismo. Vilniaus miesto savivaldybė tokią tvarką jau taiko nuo birželio 1-osios.

Taip pat komitetas iš esmės atsitraukė nuo šaligatvio pervardijimo koncepcijos, pagal kurią paspirtukų ir dviračių vairuotojai iš pėsčiųjų takų būtų išstumti į gatves. Paspirtukininkai, dviratininkai negalės važiuoti tik atitinkamai pažymėtose vietose.

„Esame linkę kuo daugiau savarankiškumo perleisti savivaldai, o komiteto kompromisai tai ir numato. Rytoj balsuojant salėje Seimo nariams teliks atskirti pelus nuo grūdų“, – sako A. Bagdonas.

Siekia apsaugoti pėsčiuosius

Seime svarstomą siūlymą, jog paspirtukininkams būtų uždrausta judėti šaligatviais, o jų eismas būtų perkeltas į gatves, pateikė Seimo narys Julius Sabatauskas, kuris nurodė, kad tokiu atveju būtų apsaugoti ramiai šaligatviais žingsniuojantys pėstieji.

„Prieš beveik dvejus metus žiniasklaidoje pasirodė informacija ir perspėjimai apie didelius pavojus, tykančius paspirtukų vairuotojus ir pėsčiuosius. Medikai, policija vienareikšmiškai ne kartą kartojo apie drastiškai augančių įvykių ir traumų skaičių. Medikai pabrėždavo ne tik augantį darbo krūvį, tačiau ypač pavojingas brangiai kainuojančias ir gydomas, ilgas pasekmes turinčias traumas, po kurių reikia daugkartinių operacijų, kad tas žmogus galėtų gyventi visavertį gyvenimą“, − svarstymo metu Seimo posėdyje sakė vienas iš šio projekto rengėjų Seimo Pirmininko pavaduotojas Julius Sabatauskas.

Pasak jo, mes esame viena iš paskutinių valstybių Europoje, kuri ėmėsi mikrojudumo priemonių teisinio reguliavimo.

Pagal svarstomą projektą, buvo numatyta, kad elektrinė mikrojudumo priemonė būtų apibrėžiama, kaip vienam asmeniui važiuoti skirta elektra varoma transporto priemonė, kurios didžiausioji naudingoji galia ne didesnė kaip 1 kW, didžiausiasis projektinis greitis ne didesnis kaip 25 km/val., o atskaitos taško aukštis, jeigu vairuotojui įrengta sėdimoji vieta, ne didesnis kaip 540 mm.

Atsižvelgiant į pakeitimus, elektrine mikrojudumo priemone būtų laikomas elektrinis paspirtukas, elektra varomas riedis, elektra varoma riedlentė, elektrinis balansinis vienratis ir pan. Neįgaliųjų vežimėliai prie elektrinių mikrojudumo priemonių nebūtų priskiriami.

Buvo siūloma, kad šiomis transporto priemonėmis būtų leidžiama važiuoti važiuojamąja kelio dalimi, dviračių juostomis, dviračių takais, kelkraščiu, gyvenamojoje zonoje ne jaunesniems kaip 16 metų asmenims, o ne jaunesniems kaip 14 metų asmenims – tik išklausiusiems mokymo kursą ir turintiems mokyklos išduotą pažymėjimą.

Gyvenamojo namo kieme elektrine mikrojudumo priemone važiuojančių asmenų amžius nebūtų ribojamas, tačiau jaunesnius kaip 10 metų asmenis privalėtų prižiūrėti suaugęs asmuo.

Važiuodamas važiuojamąja kelio dalimi, elektrinės mikrojudumo priemonės vairuotojas privalėtų dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais arba šios priemonės priekyje turėtų degti baltas šviesos žibintas, o gale – raudonas šviesos žibintas.

Važiuojant keliu tamsiuoju paros metu arba kai blogas matomumas, elektrinės mikrojudumo priemonės priekyje turėtų degti baltas šviesos žibintas, o gale – raudonas šviesos žibintas, šios priemonės vairuotojas privalėtų dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais.

Jaunesni kaip 18 metų elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojai, važiuodami keliu, privalėtų būti užsidėję ir užsisegę dviratininko, riedlentininko ar motociklininko šalmą, o vyresniems kaip 18 metų vairuotojams toks reikalavimas būtų privalomas važiuojant važiuojamąja kelio dalimi.

Jeigu važiuojant pėsčiųjų ir dviračių eismui skirtu taku ar šaligatviu ženklinimo linijomis būtų paženklinta dviračių eismui skirta šio tako ar šaligatvio dalis, elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojai privalėtų važiuoti tik ja ir kuo arčiau jos dešiniojo krašto.

Pagal svarstomas pataisas, elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojams būtų draudžiama važiuoti šaligatviais, išskyrus atvejus, kai šaligatvis ar jo dalis pažymėta dviračių tako kelio ženklais, važiuoti važiuojamąja kelio dalimi, jeigu įrengti dviračių takai, taip pat važiuoti pėsčiųjų takais, per pėsčiųjų perėjas, automagistralėmis ir greitkeliais, vežti keleivius, kirsti kelią tam nepritaikytose vietose.

Siūlymui, elektrinių paspirtukų vairuotojams visiškai uždrausti judėti šaligatviais, nepritarė ir Susisiekimo ministerija, kuri įvardijo, kad toks pakeitimas keltų didelę riziką eismo saugumui.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją