CargoNews.lt rekomenduoja šventes švęsti ir alkoholinius gėrimus vartoti atsakingai. Bet jei jau į alkoholio vartojimo ir avarijų skandalus įsivelia net aukštas pareigas užimantys pareigūnai, ne pro šalį bus priminti, ką reglamentuoja Lietuvos įstatymai.
Reikalavimas – nulis promilių
Administracinių teisės pažeidimų kodekso 126 straipsnis numato, jog taksi automobilių, mopedų, motociklų, triračių, lengvųjų keturračių, keturračių, galingųjų keturračių, transporto priemonių, kurių didžiausioji leidžiamoji masė didesnė negu 3,5 t arba turinčių daugiau kaip 9 sėdimas vietas, arba vežančių pavojinguosius krovinius, vairuotojai pripažįstami neblaiviais, kai užfiksuojamas net lengvas neblaivumo laipsnis – šiuo atveju nuo 0 iki 0,4 promilės.
Toks pažeidimas užtraukia baudą vairuotojams nuo 144 iki 289 eurų.
Aišku, galima prisiminti, kad ir Lietuvos kelių policijos naudojami alkotesterių užfiksuotuose duomenyse galima atsižvelgti į minimalią paklaidą, tačiau „nulis promilių“ turi būti vairuotojo profesionalo standartas.
Beje, tokie reikalavimai sunkvežimių vairuotojams (šiuo atveju omenyje turime būtent juos) galioja ir kai kuriose kitose Europos valstybėse. Jokios tolerancijos nesulauks išgerti mėgstantys vairuotojai Čekijoje, Italijoje, Kroatijoje, Rumunijoje, Slovakijoje, Slovėnijoje, Šveicarijoje, Vengrijoje, Vokietijoje.
Kokia matavimo tvarka?
Vairuotojų neblaivumui Lietuvos policija šiuo metu daugiausia naudoja prietaisus „Drager Alkotest 7410“, „Drager Alkotest 6810“ ir „Lion Alcometer 500“. Visi naudojami matavimo prietaisai turi būti nustatyta tvarka įteisinti, t. y. matavimo prietaisų tipai turi būti patvirtinti ir įrašyti į Lietuvos matavimo priemonių registrą, gauti kiti būtini leidimai ir nustatyta tvarka kiekvienam prietaisui atlikta jų periodinė metrologinė patikra.
Prietaisai privalo turėti plombas, žymenis ir (arba) ženklus. Kol gamta mūsų šalčiu nedžiugina, nereikia tikėtis, kad „nusės“ šių įrenginių baterija. Pavyzdžiui, jei oro temperatūra žemesnė nei 20 laipsnių šalčio, „Drager Alkotest 7410“ galima naudoti tik 30 minučių. Bet jei oras pakankamai šiltas, prietaisu vairuotojų blaivumą galima tikrinti 6-20 valandų.
Kitų techninių savybių minėti turbūt net neverta: prietaisai darbui parengiami per mažiau nei minutę, turi duomenų fiksavimo atmintį, tad ginčytis – sudėtinga. Bet įmanoma.
Dera atminti, kad nuo alkoholio gėrimo turi būti praėję mažiausiai 15 minučių. Alkoholio likučių burnoje gali likti ir išgėrus vaistų, pasipurškus burną spiritiniu skysčiu ar net vėmus. Jeigu asmuo rūkė, nuo rūkymo turi praeiti mažiausiai dvi minutės. Prieš tikrinimą asmuo turi kvėpuoti lygiai ir ramiai, o į alkotesterį paprastai reikia pūsti maždaug 6-12 sekundžių.
Jeigu su tikrinimo rezultatais nesutinkate
Manau, daugelis esate susidūrę ar girdėję apie atvejus, kai vairuotojas nesutiko su alkotesterio užfiksuotais skaičiais. Kada buvo vartoti alkoholiniai gėrimai, kiek buvo išgerta, kiek buvo ilsėtasi, kas buvo valgyta... Šie faktoriai, kaip ir elementarios organizmo savybės – lytis, ūgis, svoris, amžius – turės įtakos alkoholio koncentracijai jūsų organizme.
Pagal Lietuvoje nuo 2006 metų galiojančią tvarką, jeigu vairuotojas nesutinka su pareigūnų užfiksuotais alkotesterio rodmenimis, jis per 1 valandą nuo užfiksuoto pirmojo neblaivumo patikrinimo turi teisę kreiptis į medicinos įstaigą, kad būtų paimtas kraujo mėginys alkoholio koncentracijai nustatyti.
Tokią pat teisę turi ir pareigūnai, jei objektyviai neįmanoma atlikti įtariamo neblaivumu (girtumu) transporto priemonės vairuotojo tikrinimo arba transporto priemonės vairuotojas įtariamas nusikalstamos veikos padarymu.
Beveik dešimtmetį galiojančioje tvarkoje užfiksuota, jog policijos pareigūnai, tikrinimo metu nustatę, kad transporto priemonės vairuotojas yra neblaivus (girtas), ar jam nesutikus tikrintis, teisės aktų nustatyta tvarka surašę administracinio teisės pažeidimo protokolą, priima nutarimą administracinio teisės pažeidimo byloje ir informuoja transporto priemonės vairuotoją apie jo teisę apskųsti nutarimą administracinio teisės pažeidimo byloje.
Kurios šalys liberaliausios?
Kai kurios valstybės net ir į komercinio transporto vairuotojus žiūri liberaliau. Tačiau ne „nulinės promilės“, o turbūt daugiau vairuotojų sąmoningumas tampa tuo saugikliu, kad apie skaudžias neblaivių vairuotojų sukeltas avarijas mes girdime rečiau. Antra vertus, kai eismo įvykyje nukenčia (ar juo labiau – jį sukelia) tavo tautietis, tokia istorija visada atrodo skaudesnė.
Žemiau pateikiame sąrašą Europos valstybių ir jose leidžiamas alkoholio koncentracijos kraujyje ribas komercinio transporto vairuotojams:
0,1 promilės: Austrija.
0,2 promilės: Airija, Belgija, Estija, Graikija, Lenkija, Liuksemburgas, Portugalija, Švedija.
0,3 promilės: Ispanija.
0,5 promilės: Bulgarija, Danija, Latvija, Olandija, Prancūzija, Suomija.
0,8 promilės: Jungtinė Karalystė, Malta.
Ir artėjančių švenčių proga norime palinkėti gero bei saugaus kelio.