O kiek tokių, kurie, prasprūdę pro policijos tinklą, toliau važinėja girti ir, ko gero, didžiuojasi, kad jiems nieko nenutiko ir nenutiks. Be jokios baimės ir atsakomybės automobilį vairuoja ir taurę vyno, ir gerokai daugiau išgėrusieji.
Radžis Aleksandrovičius, Arūnas Valinskas, Regina Jakubauskaitė, Egidijus Dragūnas, Alvydas Duonėla pastaruoju metu visoje šalyje dažnai minimi, kai kalbama apie vairavimą išgėrus.
Be dėmesio nelieka ir policijos tinklalapyje pateikiamos vairuotojų pavardės. Visi gali sužinoti, kas vairavo neblaivūs, kuriam laikui neteko vairuotojo pažymėjimo, kokias pinigines baudas jiems skyrė teismas.
Baudos nemenkos – kam 600, kam 1280, kam 1480 ar dar daugiau eurų, be to, netenkama vairuotojo pažymėjimo, gali būti konfiskuotas automobilis.
Drausminimo priemonė gera, bet, pasirodo, nėra labai veiksminga, nes į gėdingą sąrašą nuolat patenka vis naujų vardų.
„Kai žmonės, prieš sėsdami prie vairo, galvos apie pavojų, kurį išgėrę gali sukelti sau ir kitiems, o ne apie tai, pagaus ar nepagaus policininkas, – situacija pasikeis“, – tvirtina Panevėžio vyriausiojo policijos komisariato Kelių policijos tarnybos viršininkas Virginijus Mačėnas.
Girtų mažėja, bet nepakankamai
Kelių policijos tarnybos viršininkas sako, kad, palyginti su tai, kas buvo prieš gerą dešimtmetį, dabar išaiškinama beveik perpus mažiau neblaivių vairuotojų.
Praėjusiais metais buvo sulaikytas 591 neblaivus vairuotojas, o prieš dešimtmetį tokių buvo per tūkstantį. Be to, išgėrę mopedų vairuotojai anuomet nepatekdavo į statistiką.
Lūžis, pasak V. Mačėno, įvyko tada, kai buvo priimtas įstatymas, leidžiantis konfiskuoti neblaivių vairuotojų automobilį, taip pat suteikiantis galimybę skirti pažeidėjui administracinį areštą.
Baimė netekti automobilio ar už važiavimą neblaiviam atsidurti areštinėje buvo gerokai sumažinusi pažeidėjų. Dar vienas žingsnis visuotinės vairuotojų blaivybės link turėtų būti žengtas kitąmet, kai bus priimti nauji įstatymai.
V. Mačėnas teigia, kad pateisinti vairavimo išgėrus negalima jokiais būdais, ypač jeigu taip elgiasi žinomi, autoritetą šalyje pelnę žmonės, ir, kaip kartais būna, atsakingi pareigūnai.
„Kiek dirbi, kovoji, įtikinėji, stengiesi, sulaikai, auklėji, baudi ir staiga pasirodo, kad viskas veltui – vėl pilna neblaivių prie vairo“, – stebisi viršininkas.
Pasakymas, kad žmogus nė karto nebuvo baustas už vairavimą išgėrus, nieko nereiškia, jeigu jis nors kartą sulaikomas girtas.
„Jeigu vieną kartą važiavo girtas, matyt, taip buvo ir anksčiau – tik policija nebuvo sustabdžiusi neblaivaus“, – svarsto viršininkas.
Policininkai negali patikrinti kiekvieno vairuotojo – apie savo ir kitų saugumą vertėtų galvoti patiems.
Viešumas būtinas
Pastaruoju metu nuolat kalbant apie vairavimą apsvaigus. Rodant filmuotą medžiagą, svarstant priežastis, pradėta abejoti, ar verta viešinti pažeidėjus. Gal tiesiog tegul teismas skiria baudą, o pažeidėją palieka ramybėje – kam jį vis rodyti, gėdinti, apie tą žmogų rašyti?
„Žurnalistai, o ne policija sprendžia, kaip ir kur informacija bus viešinama. Policininkai išaiškina pažeidėją, užpildo protokolus, praneša įvykių suvestinėse, savo tinklalapyje paskelbia teismo sprendimą. Paskui jau žiniasklaidos priemonės vienaip ar kitaip gvildena temą.
Mano nuomone, apie tokius pažeidimus turi žinoti visi. Kodėl slėpti nuo žmonių, kad pavyzdžiui, jų kaimynas važinėja girtas. Žinodamas, kad tokio kaimyno reikia saugotis, žmogus bus atsargesnis“, – tvirtina Kelių policijos tarnybos viršininkas.
Nutvertas išgėręs pažeidėjas kartais bando perkalbėti pareigūnus, siūlo „susitarti“, pinigų. Bet, pasak V. Mačėno, pastaruoju metu tokie atvejai gana reti – žmonės jau žino, be to, yra perspėjami, kad stebimi, o už kyšio siūlymą gresia baudžiamoji atsakomybė.
Dažniausiai yra nustatomas lengvas girtumas – iki 1,5 promilės. Kartais vos viršijama leistina 0,4 promilės norma, bet būna, kad peržengiamos visos protu suvokiamos ribos – alkoholio matuoklis parodo net iki trijų promilių.
Pradedantiems vairuotojams leistina riba yra minimali - 0 promilių. Visiems kitiems, išskyrus profesionalus, – 0,4 promilės.