Transporto skelbimų portalo autoplius.lt duomenimis, šių metų pradžioje už naudotą automobilį lietuviai vidutiniškai mokėjo 3,8 tūkst. eurų arba 14,7 proc. daugiau nei prieš metus, o per 2015 metus vidutinė naudotų automobilių vertė pakilo 483 eurais. Tokie paskaičiavimai buvo pasiekti remiantis portalo duomenimis ir lyginant juos su „Auto Tyrimų“ pateikiama statistika.
„Labai sunku pasakyti, ar mašinos pabrango. Gal reikėtų sakyti, kad jos buvo brangesnės ir tik dabar jas atvežė į Lietuvą, jeigu kalbame apie įvežtas mašinas. Žinote, senas automobilis ir jo kaina priklauso nuo labai daug veiksnių: ridos, komplektacijos ir t.t. Tai yra laviravimas.
Paprasčiausiai, tarkime 2005 m. mašina kaip ir pabrango, bet už tuos pačius pinigus jos stovis gali būti daug geresnis. Tai toks sąlyginis dalykas.
Kiekviena markė turi savo niuansus. Jei kokios nors markės automobilių trūksta, jie populiarūs, tai jų kaina kyla. Bet jei jis ilgai stovi, tai žmogus meta kainą ir tada jokio pagrindo pabrangimui nėra“, - DELFI teigė Kauno automobilių turgų valdančios bendrovės „Varanas“ vadovas Valentinas Naujanis.
Turgaus ir portalų realybė skiriasi
Manoma, kad kainų didėjimas nustatytas remiantis skelbimuose nurodomomis kainomis, Tačiau V. Naujanis sako, kad skelbimuose kainos beveik visada būna didesnės už realią kainą. Tai yra už tą, kokia parduodamas automobilis.
„Kritiškai vertinant, tai jie nežino, kiek tas automobilis kainuoja. Jeigu pagal tinklalapio duomenis išveda vidurkį, tai jie nežino, už kiek automobilis parduodamas.
Kaip pavyzdys, mes į portalą įdėjome skelbimą, dėl parduodamo „Mercedes-Benz Vito“ autobusiuko. Jis stovėjo ir buvo viena kaina – 1500. Man paskambino kirgizas ir pasiūlė 1100. Ir aš už tiek pardaviau, o skelbime liko sena kaina. Tokie faktai statistiką iškreipia. Tačiau, jei skaičiuojant bendrą masę galime sakyti, kad tai geresni automobiliai.
Kauno automobilių turgaus vadovas taip pat neabejoja, kad nuspirkus naudotą mašiną atgauti sumokėtus pinigus bus sudėtinga.
„Jei žmogus pernai nusipirko automobilį už 3000 eurų, metus atvažinėjo, tai už tą automobilį dabar jis tos sumos nebegaus (…). Tai žaidimas, reklaminis žaidimas“, - sako V. Naujanis.
Metams prasidėjus – sąstingis
Kaip ir kiekvienas metais, pirmaisiais metų mėnesiais naudotų automobilių rinką sukausto sąstingis. Todėl Kauno automobilių turgaus vadovas nesiryžo kalbėti apie naujas tendencijas.
„Kai didelio pirkimo nėra, tai nepasakyčiau, kad automobiliai brangsta. Kita vertus, gal mūsų pirkėjai užsienyje nelabai randa pigių ir dar nenuvažinėtų automobilių. Atveža geresnio stovio. Dabar pirkimo nėra - štilis. Po Naujų metų porą mėnesių visada būna štilis“, - teigia V. Naujanis.
Jis taip pat pateikia pavyzdį - Vokietijos skelbimų portaluose tokio pat modelio kaina, priklausomai nuo jo būklės, svyruoja dukart – tarkime nuo 3 tūkst. iki 6 tūkst. eurų. Todėl vertinti naudotų automobilių rinką labai sudėtinga. Be to, kaina tiesiogiai priklauso nuo paklausos.
„Jei kalbant apie pabrangimą per turgaus prizmę, tai buvo pavyzdys. Anksčiau kazachai labai mėgo seną „Mercedes-Benz 124“. Tai jo kaina nuo 1,5 tūkst. pakilo iki 3 tūkst., nes buvo labai didelis poreikis ir jį labai žiauriai pirko. Dingo kazachai ir kaina vėl nusirito iki 1,5 tūkst.
Tai tokie faktai tam tikrais atvejais pakelia kainą. Tada jau ir stovis nelabai svarbus, nes yra visuotinis poreikis, bet tam turi būti didelė rinka, didelis poreikis ir tada kaina kyla. O mes dabar galime pirkti brangesnį, bet geresnį automobilį, nes jis ir Vakaruose brangesnis. Jis ir pernai ten buvo brangesnis“, - sako V. Naujanis.
Kauno automobilių turgaus vadovas nemano, kad mašinos gali brangti dėl euro įvedimo, nes „visada automobiliai buvo perkami už eurus, už eurus jie ir būdavo parduodami Lietuvoje“.