Skaitytoja Lina į redakciją kreipėsi pateikdama pasakojimą, kaip didžiulį nerimą jai sukėlė ne lietuvių kalbos nemokantis vairuotojas, o tai, kaip jis ėmė kalbėti ir elgtis navigacijos programėlėje pamatęs pažymėtą patruliuojantį policijos ekipažą.

„Tai buvo jau kiek seniau, su „Bolt“ iš miesto centro važiavau į namus. Atvažiavo vairuotojas, kurio pavardė užsienietiška, spėjau, kad jis iš kokio Tadžikistano. Įlipau į automobilį, jau buvo naktis, jis kalbėjo rusiškai, angliškai nesuprato, o aš nekalbu rusiškai. Tačiau jis man kažką vis aiškina, nieko nesuprantu. Tuomet jis pabandė įrašyti sakinį balsu į „Google“ vertėją, paleido man tekstą lietuvių kalba, tačiau vis tiek nieko nesupratau. Galiausiai pavyko išsiaiškinti, kad jis negali manęs vežti greičiausiu keliu, nes neturi licencijos, o kelyje pažymėta, kad stovi policija“, – pasakojo mergina.

Lina prisipažino, kad galiausiai išsiaiškinusi, ką vairuotojas jai vis norėjo pasakyti – išsigando. Mat buvo naktis, o ji vien važiavo automobilyje žmogaus, kuris vengia policijos. Mergina teigė, kad apimta baimės tiesiog žiūrėjo ar tikrai tinkama kryptimi, nors ir ne greičiausiu maršrutu, važiavo vairuotojas. Vis dėlto, galiausiai vairuotojas ją iš tiesų nuvežė reikiamu adresu. Tiesa, mergina užsimojo išsiaiškinti, kodėl pavėžėjimo paslaugas teikia užsienio piliečiai vengiantys policijos.

„Vėliau pagalvojau, kad galbūt neturi leidimo dirbti Lietuvoje, arba vairuotojo pažymėjimo. Bet tada kilo klausimas, kaip „Bolt“ įmonė jį patvirtino? Kitą dieną parašiau „Bolt“ apie situaciją. Mane patikino, kad jis turi vairuotojo pažymėjimą, turi ir leidimą dirbti. Įmonės atstovams atrodė, kad mano akimis, didžiausia bėda buvo tai, jog jis nekalbėjo angliškai. Tačiau manęs neramino tai, kad jis vengė policijos, nes neturi kažkokios licencijos“, – pasakojimą tęsė vilnietė.

Nors tuomet išsiaiškinti, kodėl iš tiesų vairuotojas vengė policijos, merginai taip ir nepavyko, ji pasakojo, kad visus reikiamus taškus susidėlioti jai padėjo kitas vairuotojas.

„Kiek vėliau važiavau su kitu vairuotoju, lietuviu. Užsikalbėjome apie keistus vairuotojus ir klientus. Papasakojau jam šią istoriją ir jis paaiškino, kad čia vairuotojams žinoma taktika, kai vienas asmuo užsiregistruoja „Bolt“, o tada jo draugai, kurie, pavyzdžiui, neturi leidimo dirbti, tiesiog pasinaudoja jo vardu ir turimu leidimu bei vežioja žmones. Vairuotojas sakė, kad veikiausiai ir įmonės atstovai apie tai žino, tačiau pokyčiai jokie nevyksta. Man tai sukėlė dar daugiau nepasitikėjimo ir baimės, nes net baugu pagalvoti, jog važiuoji su niekam nežinomu užsieniečiu, kuris dirba prisidengęs kitu vardu. Juk niekas nežino, gal tai koks nusikaltėlis, prievartautojas ar kitokį pavojų keleiviams keliantis žmogus“, – nerimo neslėpė Lina.

Vairuotojas

Prie apgaulės prisideda ir lietuviai

Tą pačią dieną „Delfi“ redakciją pasiekė dar vienas laiškas. Anglų kalba kreipęsis užsienietis prašė neatskleisti jo vardo, pavardės ar kitų duomenų, tačiau pasidalijo istorija iš vidinės virtuvės.

„Daugiau kaip 10 tūkst. vairuotojų iš Centrinės Azijos dirba įmonėje „Girteka“ bei kitose Lietuvos logistikos įmonėse . Šie vairuotojai Europoje kursuoja po kelias savaites, netgi mėnesius. Atėjus poilsio laikotarpiui, kai kurie ilsisi būtent Lietuvoje, tačiau poilsis yra tik teorinis, nes tomis dienomis jie bando užsidirbti daugiau dirbdami pavežėjais.

„Kai kurie vairuotojai susikuria savo asmenines „Bolt“ paskyras, tačiau kiti eina kitu keliu – sumoka lietuviams, kad galėtų pasinaudoti jų paskyra ir jų automobiliu. Kartais už tokį bendradarbiavimą lietuviai prašo sumokėti net 900 eurų.

Deja, tačiau vairuotojai, kurie gyvena Lietuvoje ir bando savo šeimą išlaikyti dirbdami pavežėjais, šios ekonominės krizės metu, yra itin keblioje situacijoje. Tačiau kadangi žmonės iš Centrinės Azijos jiems tampa antru pajamų šaltiniu, netgi 10 eurų uždirbti per dieną jiems yra itin svarbūs. „Bolt“ dėl to neprisiima atsakomybės, net kai vairuotojai patenka į eismo įvykius. Įmonė tiesiog nori turėti daugiau pavežėjų. Kad įsitikintumėte, kad sakau tiesą, palyginkite programėlėje įrašytus vardus ir prie vairo sėdinčių žmonių veidus. Pamatysite uzbeką, kurio vardas programėlėje bus Antanas, Aleksėjus, Andrėjus ir panašiai“, – pasakojo anonimu norėjęs likti užsienietis.

Vairuotojas

Blokuoja paskyras, žada naujovių

„Bolt“ vadovas Lietuvoje Andrius Pacevičius teigė, kad kiekvienas vairuotojas, prisijungęs prie platformos, įsipareigoja, jog vykdant kelionę atvyks būtent tas asmuo ir tik su konkrečiu automobiliu, kurie ir nurodyti paskyroje.

„Nors tokių atvejų, kai paskyra naudojama kito asmens, pasitaiko labai retai, juos vertiname itin griežtai. Turėdami bent menkiausią informaciją dėl tokio pažeidimo, blokuojame vairuotojo paskyrą. Nustačius, kad toks pažeidimas tikrai buvo, paskyra yra sustabdoma be galimybės grįžti į platformą.

Jeigu klientai turi įtarimų, kad automobilį vairuoja kitas asmuo nei buvo nurodyta programėlėje užsakant kelionę, turėtų pranešti apie tai kelionės pabaigoje arba atšaukę kelionę – tokiu atveju bus skirta kompensacija.

Šiuo metu „Bolt“ vystomas ir technologinis sprendimas, kuris turėtų eliminuoti tokio nusižengimo galimybę apskritai“, – komentavo A. Pacevičius.

Įstatymas draudžia, tačiau jo laikosi ne visi

Už leidimų pavežėjams ir taksi vairuotojams išdavimą, nuo 2020-ųjų atsakinga Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA).Anot LTSA Komunikacijos ir tarptautinio bendradarbiavimo skyriaus vedėjos Eglės Kučinskaitės, pavėžėtojų veiklą reglamentuoja Kelių transporto kodeksas.

„Jame labai aiškiai pasakyta – pavežėjo leidimą perduoti kitam asmeniui draudžiama. Leidimai galioja neterminuotai. Leidimų turėtojai neturi teisės perleisti suteiktos teisės vykdyti leidime nurodytą veiklą kitiems asmenims.

Lengvųjų automobilių, kuriais teikiamos keleivių vežimo už atlygį paslaugos, vairuotojai turi būti nuolatos nepriekaištingos reputacijos. Dokumentą, įrodantį vairuotojo nepriekaištingą reputaciją, išduoda Informatikos ir ryšių departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos. Šį dokumentą vairuotojas privalo vežiotis su savimi kiekvienos kelionės metu. Kelių transporto kodeksas numato, kuriuo atveju leidimo galiojimas gali būti panaikinamas arba sustabdomas. Vairuotojui, praradusiam nepriekaištingą reputaciją, leidimas užsiimti pavėžėtojo veikla yra naikinamas“, – komentavo E. Kučinskaitė.

Ji pabrėžė, kad pagal nustatytą tvarką, asmenys, norintys užsiimti pavežėjo veikla ir gauti šiai veiklai reikalingą leidimą, turi atitikti keliamus reikalavimus :

  1. Turi būti įregistruota individuali veikla;
  2. Ne mažesnis nei 2 metų lengvojo automobilio vairavimo stažas;
  3. Neturėti mokestinės nepriemokos, t.y. skolos Lietuvos biudžetui;
  4. Turi būti Lietuvoje registruoto automobilio, kuriuo teiks paslaugas, savininkas, arba valdyti šį automobilį kitu teisėtu pagrindu;
  5. Turi būti sumokėjęs valstybės rinkliavą.


LTSA atstovė pabrėžė, kad prieš išduodama leidimą LTSA vertina, ar vežėjas atitinka šias išvardintas sąlygas. Jeigu visi reikalavimai yra įvykdyti, ir apie tai byloja įrašai atitinkamų institucijų informacinėse sistemose, LTSA išduoda leidimą vežti keleivius už atlygį lengvuoju automobiliu.

E. Kučinskaitė nurodė, kad asmuo nelaikomas nepriekaištingos reputacijos, jeigu jis:

  • buvo nuteistas už sunkų ar labai sunkų nusikaltimą ir teistumas nėra išnykęs ar panaikintas;
  • buvo nuteistas už baudžiamąjį nusižengimą ir yra neatlikęs paskirtos bausmės (išskyrus atvejus, kai asmuo atleistas nuo bausmės atlikimo);
  • piktnaudžiauja alkoholiu, narkotinėmis, psichotropinėmis ar kitomis psichiką veikiančiomis medžiagomis.


Jūsų istorija taip pat verta dėmesio? Rašykite auto@delfi.lt

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (1)