Panevėžio savivaldybė iš Transporto investicijų direkcijos tikisi gauti 1,3 mln eurų A. Jakšto gatvės rekonstrukcijai, ji pati prisidės dar maždaug 200 tūkst. eurų.
Jau pradėtas rengti investicijų projektas, vadinamoji galimybių studija. Jeigu viskas klosis sklandžiai, kitą vasarą A. Jakšto gatvėje jau turėtų pradėti darbuotis kelininkai.
Tačiau šios gatvės rekonstrukcija iš esmės neišspręs pačios aktualiausios, automobilių statymo problemos. Dar prieš kelerius metus planuota požeminė stovėjimo aikštelė nebus statoma.
Panevėžiečiams ir kitų miestų bei rajonų gyventojams dar ilgai teks vargti ieškant, kur pasistatyti automobilį atvykus į Respublikinę Panevėžio ligoninę, jai priklausančią Konsultacijų polikliniką, Panevėžio rajono polikliniką ar Raimundo Sargūno sporto gimnaziją bei kitas įstaigas A. Jakšto gatvėje ir Liepų alėjoje.
Miesto Savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojas Ramūnas Vyžintas teigia, kad ES skiriamų lėšų negalima naudoti automobilių stovėjimo aikštelėms rengti. Už minėtus pinigus A. Jakšto gatvė bus praplatinta, atnaujinti šaligatviai.
„Praplatinus gatvę atsiras kažkiek vietos automobiliams statyti, tačiau problemos tai neišspręs. Ten neabejotinai reikalinga požeminė ar antžeminė aikštelė. Reikės galvoti, ieškoti lėšų jos statybai“, – kalbėjo pavaduotojas.
Neįgyvendintos idėjos
Požeminė automobilių aikštelė A. Jakšto gatvėje – sena Panevėžio savivaldybės vizija. 2013 metais tuometė miesto valdžia užsibrėžė ją įrengti per artimiausius šešerius metus. Kai kurie politikai jau tada kalbėjo netikintys, kad pavyks tai padaryti.
Atrodo, kad skeptikų prognozės pildosi.
Beje, 2009-aisiais Savivaldybė kūrė planus įrengti automobilių stovėjimo vietas po žeme ne vienoje miesto vietoje. Po Sausio 13-osios skveru Respublikos gatvėje planuota pastatyti 1260 vietų dviejų aukštų požeminę automobilių aikštelę, Jaunimo sode, Marijonų gatvėje, po žeme ketinta įrengti 2300 automobilių stovėjimo vietų aikštelę. Tarp Nevėžio ir Bendruomenių rūmų po žeme buvo suplanuota trijų aukštų požeminė aikštelė.
Per ekonominį pakilimą politikai buvo užsibrėžę statyti 200 vietų požeminę aikštelę po Laisvės aikšte. Visos šios idėjos taip ir liko neįgyvendintos Savivaldybei nesuradus finansavimo šaltinių.
Vairuotojai nepaiso ženklų
Panevėžio ligoninės atstovas ryšiams su visuomene Vytautas Riaubiškis sako, kad tiek į ligoninę, tiek į Konsultacijų polikliniką atvyksta pacientai iš visos apskrities.
A. Jakšto gatvėje susidaro spūstys, automobiliai statomi ir leistinose vietose gatvėje, ir ten, kur stovėti draudžiama. Nuosavu transporto į darbą atvažiuojantys medikai turi leidimus įvažiuoti į ligoninės kiemą ir statyti automobilius kiemo aikštelėje. Tačiau joje nedaug vietos, todėl medikai automobilius stato ir gatvėje.
Ligoninė įrengė specialią aikštelę dviračiams į darbą šiomis transporto priemonėmis atvykstantiems medikams. Tačiau pacientams, jeigu jie ir sumanytų atvykti pas gydytoją dviračiu, būtų sunku rasti vietą, kur galėtų jį saugiau palikti.
Panevėžio rajono poliklinikos direktorės pavaduotojas Saulius Imbrasas teigia, kad chaosas A. Jakšto g. ir Liepų alėjoje, aplinkinių namų kiemuose tapo įprastu reiškiniu.
„Pacientai, nerasdami kur palikti automobilį leistinoje vietoje, stato po draudžiančiais sustoti ir stovėti ženklais, važiuoja į kiemus. Mūsų greitosios medicinos pagalbos medikai dažnai negali išvažiuoti iš Liepų alėjos pusės, nes būna užstatyta mašinomis“, – pasakojo jis.
Poliklinika prašė miesto Savivaldybės pastatyti stovėti draudžiantį ženklą, tačiau prašymas nebuvo patenkintas. Įstaigai tik pavyko pasiekti, kad būtų skirtos kelios vietos neįgalių pacientų automobiliams.
„Mes neįgaliesiems leidžiame įvažiuoti į poliklinikos kiemą, tačiau jis mažas“, – sakė S. Imbrasas.
Gydymo, švietimo ir kitų aplink esančių įstaigų ratuoti lankytojai prie rajono poliklinikos ir „Senvagės“ progimnazijos esančią aikštę, kurioje stovi skulptoriaus Kazimiero Kisieliaus kūrinys „Žemė. Motina. Taika“, pavertė nelegalia automobilių stovėjimo vieta. Čia leidžiama statyti mašinas viena juosta, tačiau, anot pašnekovo, aikštė dažnai būna sausakimša prigrūsta mašinų.
„Atvykę pareigūnai vairuotojams surašo protokolus. Žmonės pyksta, teisinasi, kad ne iš blogos valios pažeidinėja Kelių eismo taisykles“, – pasakojo S. Imbrasas.
Pirmiausia tvarkys nuotekas
Vietų automobiliams statyti trūksta ir prie Respublikinės Panevėžio ligoninės Smėlynės gatvėje. Ligoninės pacientai ir jų lankytojai kartais vietos palikti automobiliui neranda nei gatvėje, nei prie Šv. Petro ir Povilo bažnyčios esančioje aikštelėje. Vietiniai ar gerai pažįstantieji miestą laimę bando Palaikomojo gydymo ir slaugos ligoninės aikštelėje.
R. Vyžintas sako, kad greitu laiku Smėlynės gatvėje, prie ligoninės, naujų stovėjimo vietų neatsiras. Pasak jo, per artimiausius metus planuojama atlikti paviršinių nuotekų tinklų rekonstrukciją, įskaitant infrastruktūrą, skirtą užtvindymo rizikai mažinti J. Basanavičiaus ir Smėlynės gatvių teritorijose. Šis projektas miestui gali atsieiti per 4 mln. eurų. Didžiąją dalį lėšų taip pat tikimasi gauti iš Europos Sąjungos (ES).
R. Vyžinto teigimu, bus ieškoma pinigų ir Smėlynės gatvės paviršiaus darbams atlikti nuo geležinkelio miesto galo link.
Stovėjimo vietų padaugės pramonės zonoje
Panevėžio savivaldybė, niekaip nerandanti lėšų išspręsti automobilių statymo problemai minėtoje itin judrioje teritorijoje, giriasi pastebimai pagerinsianti sąlygas J. Janonio gatvėje. Į jos rekonstrukciją planuojama investuoti per 2 mln. eurų. Didžiąją dalį – 85 proc. lėšų tikimasi gauti iš ES.
Miesto pramoninės zonos susisiekimo arterija vadinamos J. Janonio gatvės važiuojamoji dalis yra keturių eismo juostų. Dabar gatvės važiuojamojoje dalyje leidžiama statyti automobilius išilgai važiavimo krypties. Tad dvi kraštinės eismo juostos būna užpildytos stovinčiais automobiliais. Skaičiuojama, kad važiuojamojoje dalyje yra apie 320 vietų mašinoms.
Miesto valdžia susirūpinusi, kad tai labai mažina gatvės pralaidumą ir neatitinka eismo saugumo reikalavimų.
Savivaldybės duomenimis, J. Janonio gatvės prieigose yra įsikūrę apie 5,8 proc. visų mieste veikiančių įmonių, jose dirba apie 3800 darbuotojų. Į darbą jie atvažiuoja viešuoju transportu, ateina pėsčiomis, atvyksta dviračiais ar nuosavu transportu. Gamybinėse teritorijose trūksta automobilių stovėjimo vietų darbuotojams, todėl mašinas jie stato J. Janonio gatvės važiuojamojoje dalyje.
Teigiama, kad dabartinis automobilių statymas važiuojamojoje J. Janonio gatvės dalyje ne tik mažina eismo saugumą bei gatvės pralaidumą, tačiau ir blogina esamų verslininkų ir jų darbuotojų darbo sąlygas, mažina Panevėžio m. pramoninės zonos patrauklumą verslo ir investicijų plėtrai.
J. Janonio gatvę ketinama rekonstruoti nuo žiedinės sankryžos iki Savitiškio gatvės. Be kita ko, turėtų būti atnaujintos ir pritaikytos apleistos ir nevisiškai išnaudojamos šios gatvės prieigos. Planuojama, kad įrengtų automobilių stovėjimo aikštelių plotas sudarys 5005 kv. m.