Studentams pradėjus plūsti į Vilnių daugelį jų Saulėtekio alėjoje pasitinka staigmena – kelio darbai. Pirmiausia, vairuotojai ėmė piktintis, jog kelio darbai pradėti prieš pat rugsėjį, o įsigilinę, kas bus keičiama, ėmė kelti klausimą: kodėl 2019 metais sutvarkyti šaligatviai vėl bus tvarkomi bei kaip kelio siaurinimas bei skirtingų krypčių juostų atskyrimas krūmais prisidės prie eismo saugumo?
Dar viena humaniška gatvė Vilniuje
Dar rugpjūčio pradžioje Vilniaus miesto savivaldybė skelbė, kad Saulėtekio alėjoje kelio darbai tęsis iki pat spalio vidurio, o per šį laikotarpį, anot savivaldybės atstovų, gatvė taps humaniškesnė, žalesnė bei patogesnė pėstiesiems.
„Važiuojamosios gatvės dalies plotis bus pritaikytas nustatytajam statybos techniniame reglamente – 12,5 m (dabartinis važiuojamosios dalies plotis kinta nuo 14 iki 15 m). Bus sutvarkyta važiuojamoji dalis, pėsčiųjų takai, pertvarkyti įvažiavimai į teritorijas užtikrinant pėsčiųjų prioritetą, įrengti nauji kelio ženklai ir ženklinimas. Dviračių takai Saulėtekio alėjoje sutvarkyti dar 2019-aisiais.
Saulėtekio alėjos viduryje atsiras skiriamoji salelė, kuri bus apželdinta įvairaus aukščio ir tipo želdiniais – žemaūgiais medžiais iki 2 m ir krūmais nuo 0,5 iki 1,5 m aukščio.
Po remonto gatvėje numatomas standartinis 50 km/val. greitis, suplanuotas A+ juostos įrengimas, kuria, be viešojo transporto, galės važiuoti dviratininkai, motociklininkai, neįgalieji“, – rugpjūčio viduryje savivaldybė skelbė pranešime žiniasklaidai.
Tiesa, siaurinama bus ir Kovo 11-osios gatvė Grigiškėse, kuri neseniai jau buvo sutvarkyta. Naujienų portalas Lrytas.lt skelbė, kad dėl šių planuotų kelio darbų surinkę parašus Grigiškių gyventojai kreipėsi į išrinktą Seimo narę konservatorę Agnę Bilotaitę, taip pat savivaldybę, tačiau darbai vis tiek buvo pradėti.
Nauji standartai – nauji darbai
„Delfi“ paklausus Vilniaus miesto savivaldybės, kodėl kelio darbai iš naujo pradėti jau anksčiau tvarkytose gatvėse, savivaldybės vyriausiasis inžinierius Anton Nikitin teigė, kad Saulėtekio alėjoje darbai daugiausia vyksta tose atkarpose, kurios netvarkytos įrengiant šviesoforinį reguliavimą.
„Saulėtekio al. atveju – tokia buvo darbų riba įrengiant šviesoforus. Kovo 11-osios gatvės atveju, po remonto grįžtama tinkamai įrengti parkavimo vietas paliekant gatvėje tiek pat eismo juostų, kiek buvo iki pertvarkymo.
Reitinguojant gatves, kurias planuojama tvarkyti, pirmiausia atsižvelgiama į dangos būklę bei ten esantį vartotojų skaičių – tiek automobilių, tiek viešojo transporto, kitų eismo dalyvių poreikius. Pertvarkant gatves jos tvarkomos taip, kad atitiktų miesto keliamus standartus“, – aiškino A. Nikitin.
Savivaldybės atstovas teigė, kad tvarkant važiuojamąją dalį, pirmiausia, siekiama asfalto įrengti tik tiek, kiek būtina ten važiuojančiam transportui, nemažinant eismo juostų ir nepažeidžiant visoje šalyje galiojančių techninių reglamentų, o likusią erdvę panaudoti kitiems tikslams (atsižvelgiant į situaciją) – parkavimui, želdiniams, takams.
„Antra, pasaulinė praktika teigia, kad eismo juostų plotis susijęs su greičiu ir saugumu gatvėje, tad juostų pločiai yra parenkami taip, kad būtų užtikrinamas saugus greitis mieste, priklausomai nuo gatvės – dažniausiai jis yra tarp 30 ir 50 km/val. gatvėse, didesni greičiai — miesto keliuose, kur juostos yra platesnės.
Saulėtekio alėjos atveju, erdvės pakanka papildomam želdinimui skiriamojoje juostoje, Kovo 11-osios g. atveju — automobilių stovėjimo vietoms“, – aiškino savivaldybės atstovas.
A. Nikitin teigė, kad statybos techninius reglamentus pagal kuravimo sritis tvirtina ministerijos, gatvių STR reikalavimus tvirtina Aplinkos ministerija. Anot jo, miestas yra patvirtinęs gatvių standartą, kuris detalizuoja ar akcentuoja tam tikrus STR reikalavimus arba papildo trūkstamus aspektus, nenumatytus reglamentuose, bet, jo teigimu, svarbius saugioms, žalioms ir gyvybingoms gatvėms.
Paklausus kodėl Saulėtekio alėjoje norima įrengti A+ juostą, nors čia jau yra įrengti dviračių takai, A. Nikitin tvirtino, kad tokie pokyčiai įvedami ne dėl dviratininkų, o dėl kitų transporto priemonių vairuotojų. Anot jo, pagal Kelių eismo taisykles dviračiams šia juosta judėti leidžiama, bet tikėtina, kad dviratininkai rinksis patogų atskirą dviračių taką.
Vairuotojai mato prastesnių gatvių
Sostinės vairuotojai ne kartą yra pirštais baksnoję ir į kitas gatves, kuriose ypač reikia atnaujinti kelio dangą. Neretai vairuotojai skundžiasi Liepkalnio gatve Žirnių gatvės link, taip pat Pylimo gatve. Tiesa, šios gatvės jau įtrauktos į savivaldybės asfaltuojamų gatvių sąrašą.
Vis dėlto yra ir tokių, apie kurių remontą dar nekalbama, viena tokių – Kalvarijų gatvė. Taip pat nemažai kritikos vairuotojai pažeria ir dėl Panerių gatvės bei Liubarto tilto. Paklausus, ar planuojamas Kalvarijų gatvės remontas, mat šiemet šioje gatvėje buvo sutvarkyti kelio bortai, savivaldybės atstovas teigė, kad projektas jau rengiamas.
„Kalvarijų gatvės dangų atnaujinimui rengiamas projektas, jo apimtyje svarstoma, kaip spręsti lietaus vandens tvarkymą, kadangi šioje gatvėje nėra atskiro tinklo lietaus nuotekoms. Parengus šiuos projektus ir turint jiems finansavimą, bus atnaujintos ir gatvės dangos“, — aiškino A. Nikitin.
„Delfi“ teiravosi, pagal kokius kriterijus atrenkamos gatvės, kuriose reikia remonto, o kurios dar gali palaukti, nors kai kuriose gatvėse kelio dangos atnaujinimo vilniečiai laukia metų metus.
„Pirmiausiai yra tvarkomos tos gatvės, kuriomis per parą pravažiuoja daugiausia viešojo ir kitų transporto priemonių, kuriose gausu pažeistų ir remontuotinų vietų ir kurių atkarpoje daugiausia provėžų bei nelygumų“, — teigė savivaldybės atstovas.