Visų pirma, viešajam transportui skirta eismo juosta gali važiuoti automobiliai, kuriuose keliauja ne mažiau nei 4 žmonės, ir elektromobiliai. Specialistai sako, kad įžvelgti, kiek automobilyje sėdi žmonių dažnais atvejais yra neįmanoma.
Tokiu atveju neįmanoma nubausti vairuotojo, o vaizdo registratoriai iš esmės praranda prasmę.
Tuo tarpu sostinės policija tokią iniciatyvą palaiko, tačiau neskuba džiaugtis ir ragina palaukti, kol sistema pradės veikti – tik tada bus galima vertinti pliusus ir minusus.
Nusprendė pažaboti
DELFI konferencijoje Vilniaus meras teigė, kad jau nuo rudens pažeidėjus mėgstančius trukdyti visuomeninio transporto eismą fiksuos autobusuose įtaisyti vaizdo registratoriai.
„Įdiegsime vieną labai inovatyvią priemonę, tai yra video registratoriai esantys autobusuose. Jie bus sujungti su kontrolės sistema ir blogiausiu atveju, jeigu tu užlendi prieš autobusą ir todėl jis stovi kamštyje, tada bus galima laukti meilės laiško iš policijos“, – konferencijoje sakė sostinės meras.
„Labai svarbu, kad tai truputėlį drausmins ir patį viešąjį transportą, nes ne paslaptis, kad autobusų vairuotojai irgi kartais būna ne patys drausmingiausi. Ta naujovė net ir pasauliniu lygiu taip dar niekur nebuvo pritaikyta. Su programuotojų pagalba jau testuojame prototipus ir rudenį, kai visi vėl suvažiuos, kai bus Rugsėjo 1-osios efektas, kuris yra neišvengiamas, pristatysime žmonėms plačiai“, – tikino R. Šimašius.
Tuo tarpu DELFI Vilniaus savivaldybės atstovai teigė, kad kol kas anksti kalbėti apie konkrečias detales, nes „kitas viskas tik derinimo stadijoje“.
Ragina palaukti praktikos
Vilniaus apskrities VPK Komunikacijos poskyrio specialistas Paulius Radvilavičius sako, kad kol kas su Vilniaus policija šiuo klausimu niekas nederinta. Nepaisant to, policija palaiko iniciatyvą.
„Be abejo, kameros bus naudingos. Apskritai policijai naudinga viskas – visa papildoma įrodomoji medžiaga kokia tik gali būti“, – sako P. Radvilavičius.
Policijos atstovas sako, kad net neverta kalbėtia apie atvejus, kai neįmanoma nustatyti, kiek automobilyje sėdi žmonių.
„Jei neįmanoma nustatyti, kiek automobilyje yra žmonių, tai ši situacija yra nekvestionuojama. Mes negalime nei patvirtinti, nei paneigti kiek automobilyje yra žmonių. Galioja nekaltumo prezumpcija. Jeigu negalime įrodyti, kad automobilyje nevažiavo 4 žmonės, tai vien už tai nubausti negalime“, – DELFI teigė P. Radvilavičius.
„Kada sistema pradės veikti formuosis praktika. Matysime skaičiais, kiek tai duoda naudos, kiek tai pasiteisina. Bet visada sveikintina, kad yra daugiau įrodomosios medžiagos, kuri padeda nustatyti pažeidėją, įrodyti pažeidimą“, – sako P. Radvilavičius.
Abejoja nauda
Specialistai mano, kad tokių atvejų, kai nebus įmanoma nustatyti pažeidėjų, bus labai daug, o gal ir dauguma.
Vaizdo registratoriais prekiaujančios įmonės „GPS meistras“ vadovas Ričardas Pūkas abejoja, ar prietaisai autobusuose išties duos reikiamą rezultatą. Nors šiuolaikinių registratorių vaizdo kokybė ir puiki, tačiau įžvelgti kiek važiuoja žmonių automobilyje, gali būti sudėtinga.
„Brangesniais registratoriais fiksuojamoje medžiagoje galima įžvelgti daug detalių, tačiau tikrai ne visuose automobiliuose. Visų pirma autobusas yra aukštas, tad per automobilio stogą nelabai ką pamatysi. Ypač kalbant apie universalus arba automobilius, kurių galinis stiklas tamsintas“, – sako R. Pūkas.
Be to R. Pūkas pastebi, kad neretai viešojo transporto vairuotojai elgiasi įžūliai.
„Mūsų nuomone, ši reklaminė ar „baudžiamoji“ akcija gali sulaukti atsako ir iš vairuotojų, nes autobusų vairuotojai neretai taip pat pasižymi nekultūringu vairavimu. Ypač išvažiuojant iš sustojimų, manevruojant. Neretai visuomeninis transportas turi savo eismo juostą, o važiuoja bendra – taip sudaro ir kamščius “, – sako R. Pūkas.