„Nors ir įtariame, kad asmeniui vairuotojo sveikatos pažyma galėjo būti išduota neskaidriai, negalime nepratęsti vairuotojo pažymėjimo galiojimo“, – „Sekundei“ teigė „Regitros“ generalinio direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas.
Medikai įmonę informuoja apie visus, kuriems dėl sveikatos problemų uždraudžia vairuoti transporto priemonę. Bet kai kurie negalinčiųjų vairuoti sąraše atsidūrę asmenys jau po kelių dienų pasirodo su reikalinga pažyma. Jeigu ji atitinka nustatytą formą, yra visi reikalingi įrašai, „Regitros“ darbuotojai negali tokios nepriimti.
„Regitros“ Panevėžio skyriaus vadovas Raimundas Kireilis panašių atvejų neprisiminė, tačiau sakė, kad pasitaiko, jog gyventojai atneša netinkamos formos sveikatos pažymas ir jas tenka atmesti.
Negavusiais medicininės pažymos teisėtu keliu, bet radusiais neskaidrių būdų, kaip jas gauti, susidomėjo ir Valstybinė akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnyba (VASPVT). Ji informuoja per neplaninę sveikatos priežiūros paslaugų kokybės kontrolę nustačiusi vairuotojų sveikatos pažymų išdavimo pažeidimų.
Pasitaikė, kai įstaigos ar medikai išdavė sveikatos pažymą, nors neturėjo tam įgaliojimų, žmogaus sveikatos būklė neatitiko nustatytų reikalavimų. Kai kuriais atvejais medikai neatliko visų būtinų tyrimų, nepaskyrė reikiamų konsultacijų.
Akreditavimo tarnyba su „Regitros“ atstovais sutarė keistis informacija ir kartu mėginti užkirsti kelią gyventojams neteisėtai gauti sveikatos pažymas vairuoti. Prieita prie nuomonės, kad paaiškėjus, jog pažyma gauta neteisėtai, numatyti galimybę pripažinti negaliojančiu vairuotojo pažymėjimą.
Mano, kad perlenkia lazdą
S. Šumino teigimu, „Regitra“ suinteresuota, kad prie vairo nesėstų asmenys, kurie dėl sveikatos būklės keltų pavojų ir sau, ir kitiems eismo dalyviams. Tačiau, jo nuomone, reikėtų pasigilinti, ar dabar galiojanti vairuotojų sveikatos tikrinimo tvarka nėra pernelyg griežta.
Darbo reikalais po užsienio šalis nemažai keliaujančiam „Regitros“ generalinio direktoriaus pavaduotojui susidarė įspūdis, kad Lietuvoje šioje srityje persistengta.
„Vairavimo esmė yra žmonių mobilumas. Vakarų Europos šalys, JAV stengiasi savo piliečius kuo ilgiau išlaikyti mobilius, kad jie galėtų bendrauti, save apsitarnauti. Ten nieko nestebina garbaus amžiaus senjorai prie vairo. Daugeliui vairavimas yra ir galimybė geriau gyventi finansiškai“, – kalbėjo jis.
S. Šuminas priminė, kad Vidaus reikalų ministerija neseniai buvo pateikusi siūlymą atsisakyti prievolės periodiškai tikrintis sveikatą vairuotojams mėgėjams iki 55 metų, kurie keičia vairuotojo pažymėjimą pasibaigus jo galiojimui.
Tam pritarė ir „Regitra“. Pašnekovo teigimu, tokie asmenys galėtų užpildyti tik sveikatos deklaraciją – atsakyti į tam tikrus klausimus apie savo sveikatos būklę. Sveikata būtų tikrinama tik tada, jeigu asmuo nurodytų turintis kokį nors sveikatos sutrikimą.
„ES direktyva leidžia rinktis – arba deklaracija, arba sveikatos pažyma. Pas mus reikalaujama ir vieno, ir kito. O daugelyje Vakarų Europos šalių pakanka deklaracijos ir regėjimo patikrinimo“, – kalbėjo S. Šuminas.
Pasak jo, Sveikatos ministerija labai greitai sukritikavo Vidaus reikalų ministerijos siūlymą – aiškino apie didžiulę riziką, kad prie vairo sės ligoti asmenys, keliantys pavojų sau ir kitiems.
S. Šuminas tokio pavojaus neįžvelgia. Pasak jo, medikams neišnyktų prievolė informuoti „Regitros“ apie savo vairuojančius pacientus, kurie dėl sveikatos būklės nebegali to daryti. Tada „Regitra“ nedelsdama sustabdytų jų vairuotojų pažymėjimo galiojimą.
Dabar vairuotojams iki 55-erių sveikata tikrinama tik kas dešimt metų.
„Tai, kad turi galiojančią pažymą, dar nereiškia, jog sveikatos būklė leidžia vairuoti. Jis sveikas patikrinimo dieną, bet ar toks pat yra praėjus keleriems metams – neaišku“, – dar vieną argumentą atsisakyti prievolės periodiškai tikrinti minėtos grupės vairuotojų sveikatą pateikė S. Šuminas .
Klausimas, ar tvarka gera
Vidaus reikalų ministerija nesiūlė atsisakyti vyresnio amžiaus mėgėjų vairuotojų ir profesionalų tikrinimo tvarkos. Dabar 56–69 metų mėgėjai vairuotojai sveikatą turi tikrintis kas penkerius metus, 70–79 metų – kas dvejus, 80 metų ir vyresni – kasmet.
S. Šuminas atkreipė dėmesį į keistą sutapimą. Pasak jo, iki siūlymo periodiškai nebetikrinti vairuotojų mėgėjų iki 55 metų sveikatos, „Regitra“ per porą mėnesių sulaukdavo pranešimus apie 2–4 asmenis, kurie dėl sveikatos būklės negali variuoti. Pradėjus kalbėti, kad reikėtų atsisakyti periodinio sveikatos tikrinimo, per porą mėnesių sulaukė pranešimų apie kelias dešimtis vairuotojų, kuriems uždrausta vairuoti dėl sveikatos būklės.
Kilus diskusijoms dėl vairuotojų sveikatos tikrinimo tvarkos keitimo, Sveikatos ministerija yra pareiškusi, kad per tokius tikrinimus tik siekiama nustatyti, ar vairuotojo sveikatos būklė atitinka minimalias fizinio ir psichinio tinkamumo normas.
Pabrėžta, kad sveikatos tikrinimo tvarka yra suderinta su ES direktyva.
„Taip, medikai vadovaujasi sveikatos apsaugos ministro patvirtinta vairuotojų sveikatos tikrinimo tvarka, bet klausimas, ar ta tvarka gera“, – atkirto S. Šuminas.
„Svetimus“ tikrina dar atidžiau
Panevėžio poliklinikos direktorės Irenos Čeilitkienės teigimu, jų įstaigoje vairuotojų sveikatą tikrina komisija. Mėgėjams privaloma okulisto konsultacija ir pažyma iš psichiatro, ar asmuo serga, ar ne priklausomybės, psichikos ligomis. Profesionalų sveikatos patikra gerokai išsamesnė ir jis siunčiamas pasitikrinti pas daugiau specialistų.
I. Čeilitkienės teigimu, dabar yra nurodyta gerokai mažiau indikacijų ir būklių, kurioms esant žmogus negali vairuoti transporto priemonės.
Be to, iškilus abejonei dėl galėjimo vairuoti, asmuo gali būti siunčiamas pereiti specialią komisiją ir jį nuspręs, kaip yra iš tikrųjų, ar konkrečiu atveju gali būti taikomos kokios nors išlygos.
Pasitaiko, kad į Panevėžio polikliniką kreipiasi prie kitų miesto gydymo įstaigų prisirašę ar kituose miestuose gyvenantys asmenys. Jeigu tai vairuotojai mėgėjai, jų prašoma pateikti ne psichiatro, bet ir šeimos gydytojo pažymą.
I. Čeilitkienės teigimu, būna, kad leidimo vairuoti negavę pacientai medikų sprendimą skundžia, tačiau, anot jos, dar nebuvo atvejo, kad jų pretenzijos būtų pripažintos pagrįstomis.